Gå til innhold

trenger svar fort ang henting/levering av barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvem har ansvar for henting og levering ved helge/ferie sammvær??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter*

Skrevet

Den som skal ha barnet den helgen bør hente. Og har den parten barnet til mandag leverer den også. Så henter mor/far den når dagen er omme....

Skrevet

Det kommer an på avstanden mellom mor og far det, og hva som er avtalt mellom foreldrene. Bor partene i samme by, skulle en tro det var naturlig at samværsforelderen henter barnet fra skole/bhg på ettermiddagen til samvær, og evt. leverer til skole7bhg mandagen etter helga. Varer samværet kun til søndag kveld, synes jeg det er naturlig at mor henter hos far. Dette er en "byrde" som burde være naturlig å dele på, selv om jeg vet det er mange mødre som mener samværsfar burde ha ansvaret. Hvorfor det skulle være så rettferdig har jeg aldri fått noe svar på, annet enn at jeg tror det virker som om at mødrene det gjelder, anser barnet som en "personlig eiendel som mor låner bort til far hvis far er snilll"..........(ja, jeg setter det litt på spissen, men det er for å få frem poenget)

Ellers så er det slik at hvis det er større avstander å regne, slik at det koster litt å komme til/fra samvær, så skal utgiftene deles forholdsmessig etter foreldrenes inntekt, hvis ikke annet avtales.

Skrevet

Det skal, og bør deles likt. Feks begge henter barnet fra den andre. Altså at samværsforeldren henter til samvær, bostedsforeldren henter når samværet er over. Ved større avstander deles utgiftene likt, om ikke annet er avtalt.

Skrevet

Dersom dere bor innen en viss avstand fra hverandre har barnefar fradrag i barnebidraget for å ta av seg henting og levering. Så da er det samværsforeldren som har ansvaret for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...