Gå til innhold

Dere som har vinterbarn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med typiske sommergaver?

Altså, hvis datteren min ønsker seg en sykkel nå, så blir det liksom litt dumt å gi den til henne når hun har bursdag 8. desember, skjønner?

Og bursdagen er jo tett med julen. Nå i de siste dagene har hun gått rundt å sagt at hun ønsker seg en tryllestav. Jeg har jo lyst å gi det til henne da, men syns i grunnen det er litt vanskelig med sånne ting. Hvor mange gaver/leker/ting gir man i løpet av året, som er utenom bursdager og jul?

Hun kan jo ikke KUN få noe på de dagene.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sommergave =o)

Enkelt og greit ;o)

Har ei som er født i februar,og hun fikk sykkel på sommeren.

Skrevet

Alle gaver må jo ikke være av noen spesiell grunn da :) sportsutstyr synes jeg like godt kan gis som en hverdagsgave.

Skrevet

Enig med mami:)

Skrevet

Ja, jeg er forsåvidt enig i at både sykler og ski og sånne ting er en "selvfølge". Men det var bare et eksempel egentlig.

Hva med andre ting som de ønsker seg?

Sånn som den tryllestaven?

Altså, når hun ønsker seg ting nå, så får jeg så dårlig samvittighet hvis hun ikke skal få noe før bursdagen.

Men jeg mener også det er stor forskjell på innpakkede gaver og noe man "bare gir".

Skrevet

Ja hadde kjøpt den tryllestaven men ikke pakket den inn..

Her får de litt med gjevne mellomrom... Men ikke når de står og skriker etter det i butikken.. VILLLLLLLL HAAAAAAAA DEN NOOOOOOOOOOOO.. Da er det uaktuelt :P

Skrevet

Jeg har ikke vinterbarn, men er derimot vinterbarn selv. Har ikke bursdag langt unna datoen du nevner.

Da jeg var liten oensket jeg meg ofte sommerting baade til jul og bursdag, men fikk det aldri fordi det var jo vinter og lenge til sommeren.

Men at det var de tingene jeg oensket meg aller mest brydde de seg ikke om, ikke heller at jeg fint hadde ventet noen maaneder med aa bruke dem hvis jeg maattte. Dette var noe jeg alltid var lei meg for husker jeg.

Saa jeg hadde gitt det de oensket seg uansett aarstid. Eventuelt gitt en liten ting paa bursdagen og et gavekort som sier at naar sneen forsvinner skal vi ut og kjoepe sykkel eller annen sommering.

Skrevet

Hahahahahahaha søtami, gir du ikke etter da altså???

Så meeeerkelig:-p

Datteren min er egentlig ikke sånn. Hun er mer sånn, midt på en vanlig dag: Mamma, eg ønsker meg så VELDIG en tryllestav.

Eller evt. mamma eg ønsker meg så VELDIG en snop til jul:-O ;-)

Skrevet

Naar det gjelder ting utenom dagen syne jeg det er en selvfoelge at de skal

faa ting de trenger og oensker seg innimellom. Og en liten ting som tryllestav er en del av det.

Vi kjoeper da ting til oss selv utenom bursdag og jul gjoer vi vel....

Skrevet

Takk for svar Intensity, jeg har ikke tenkt på det fra den vinklingen, selv om jeg selv har bursdag i november og husker jeg fikk sykkel til ti-årsdagen;-)

Men ja, det er jo i grunnen veldig rett. Hvis hun ønsker seg noe, er det jo ikke noe problem at hun må vente litt med å bruke det.

Skrevet

Haha gjorde det i dag i butikken :P

Ryggen har låst seg og mini stod å skreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek etter en dropseske.. Tilslutt måtte jeg gi meg.. For jeg klarte ikke løfte han bort.. snufs.. Men til vanlig gir jeg meg ikke... Men FAREN derimot han gir seg ALLTID :P

Skrevet

Ja, jeg er enig med deg. Men jeg syns likevel det er vanskelig, for det er liksom en sånn fin linje der. Jeg vil ikke at de skal bli bortskjemte og få alt de ønsker seg heller, samtidig som jeg jo har lyst å glede dem med små gaver også i hverdagen.

Men - det blir ihvertfall tryllestav:-)

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Kan dere lage tryllestav selv da? Rulle opp svart papir, og så lime, og så lime på litt hvitt på tuppen? Eller har kun kanskje sett en tryllestav på butikken.

Skrevet

Barn blir ikke bortskjemte av aa faa noe innimellom. Men aa faa noe hver gang en er i butikken eller kunne mase seg til ting titt og ofte blir de bortskjemte av.

Det er en stooor forskjell paa det.

Aa faa noe som de virkelig oensker seg selv om det ikke er bursdagen enda laerer dem heller aa virkelig gelde seg over ting.

Skrevet

Jeg er veldig bevist på at hun ikke skal få alt hun ønsker seg.

Når jeg var lita var det mye jeg ønsket meg, i mange år, som feks en slik dukkestol i tre.

Fikk det aldri, men drømte meg bort hver gang lekebladene kom i posten. Elsket å leke med det hos andre. Hadde jeg fått den, hadde den nok blitt godt brukt.

Men jeg synest at det å ikke få alt, også mye av det en virkelig ønsker seg, er en god ting å vokse opp med. Det fungerer jo ikke slik i voksenlivet heller.

Er jo mye jeg virkelig ønsker meg nå også, og som jeg sikkert ville brukt flittig om jeg hadde hatt mulighet, som jeg ikke kan få av ulike grunner. Det er en del av livet for de fleste av oss!!

På samme måte som jeg synest barn ikke tar skade av å få seg noe utenom store dager.

Mamma hadde fri en dag i uken, en gang eller to i mnd var hun på handel/shopping. Da ventet det ofte noe på oss når vi kom hjem fra skolen/bhg. Både nytt tøy, eller noe å leke med. Var veldig glade vi :)

På samme måte så fikk vi jo også være med å handle selv i ny og ne! Var helt topp det.

Poenget er vell at jeg er for en mellomting; de både kan og "må" få seg litt, men ikke alt og hele tiden.

Barn har godt av å ønske seg og drømme om de også.

Skrevet

Min eldste datter er 3,5 år. Hun har veldig god sans for tall og slike ting, så vi har innført sparebørse. Hun elsker å hjelpe meg med småting så får hun et par kroner her og der.. Vet dette er tidlig, men vi ser at hun synes dette er kjempegøy. Og enda morsommere er det jo når hun har nok penger i sparebørsa til å kjøpe det hun har ønsket seg!! Hun er stolt som en hane!! Men så klart kjøper vi slike ting til henne som sykkel og andre ting hun trenger! Til bursdag så slipper vi jo å kjøpe reima-dresser og ecco-sko, luer, votter, ulltøy og alt det man må ha ekstra på vinteren..

Skrevet

Vi tok ut penger i banken, fra hans egen konto.

Så gikk vi i butikken og han kjøpte sykkelen selv.

Stolt som en hane.

Skrevet

Jeg kjøper ting uavhengig av bursdag. Eldste har bursdag på vinteren og får alltid vinter leker og vinter klær, både til bursdag og jul.

Litt dumt, men jeg bare kjøper det.

Men, har begynt med noe nå til eldste om han ønsker seg noe utenom, f.eks ønsket han seg et forstørrelsesglass. Jeg sa at om han hang opp håndkler på bade og bar de skitne på vaskerommet, støvsugde rommet sitt, og gangen + lillesøster sitt rom og dekket bordet så skulle han få så og så mye penger for hver oppgave slik at han kunne gå og kjøpe seg forstørrelsesglasset.

Han gjorde oppgavene, fikk pengene og kjøpte seg forstørrelsesglasset.

Han har også gjort dette over lenger tid og spart til en lego eske.. Tok ikke lang tid før han hadde 300 kronestykker. Da gikk vi i banken og vekslet og det var jammen stas. Så gikk han og kjøpte seg legoesken.

Merker nå at han verdsetter tingene sine mer enn tidligere når han forstår mer av hvordan penger fungerer.

Han er 3,5 år.

Med sykkel var det greit, han fikk skøyter og hjelm til jul som ikke passet, så vi byttet det og fikk et tilgodelapp. Vi fant ikke noen sykkel i den butikken, men vi "kjøpte" tilgodelappen av han så han fikk penger og kunne gå i en annen butikk. Kostet jo litt mer, men det la vi i.

Nå ender det vel med at vi kjøper jakke eller støvler til han for tilgodelappen, så det er ikke så nøye, men vi prøver å lære han litt dette med penger, så derfor gjorde vi det slik.

Skrevet

Hva koster den tryllestaven da?

Er vel ikke all verden?

Kan hun ikke hjelpe deg med noen småting hjemme da, og få penger til å kjøpe seg den? Feie trappen, vaske bordet, vanne blomster, tørke støv, støvsuge på rommet el. Trenger ikke være perfekt, bare hun utfører oppgaven ;-)

Litt mer stas å kjøpe den selv også for egentjente penger ;-)

Skrevet

Takk for svar og tips, jenter!!

Det med å hjelpe litt til hjemme, var lurt. Har egentlig ikke tenkt på det. Men hun har jo sparebørse som hun putter penger på innimellom, så hun har jo faktisk råd til den selv.

Masse gode forslag her:-)

Gode dib-jentene:-)

Skrevet

Isack har bursdag i januar. Når sommern kom i fjor, var det mye vi ønsket å kjøpe til han (sommerleker). Så han fikk sommergaver. Bestemor og bestefar (mamma og pappa) kjøpte et lekehus til han, for å ha ute. Mens vi kjøpte sannkasse og en liten rutsjebane. I år har besteforeldrene kjøpt en stor rutsjebane for å ha hos de.

Til bursdagen sin i januar fikk han blant annet en trehjulsykkel. Den har han lekt litt med inne. Og ute nå som snøen er borte.

Vi har nok litt for lett for å kjøpe gaver til lillegutt. Både jeg, sambo og mamma og pappa. Så han får en god del gaver i løpet av året. Men vi merker at vi må bremse litt nå som han er blitt såpass stor. Kan fort bli utakknemlig hvis de får for mye.

Skrevet

Jeg har en gutt som er født i desember og han har fått sykkel om våren og akebrett til jul eller bursdag.

Typiske sommerleker har stort sett blitt gitt utenom jul og bursdag.

Generelt får han veldig lite leker utenom jul og bursdag, så det går gjerne et år mellom hver gang han får noe nytt, likevel er rommet hans fullt i leker, så vi har sett oss nødt til å sortere ut det som ikke brukes.

Likevel er både boder og kjeller full i leker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...