Lillemann blir storebror! Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Hei der! Kanskje noen som kan hjelpe litt til me dette... Tenkte å prøve å få minien til å ta flaske kanskje ett måltid om dagen etterhvert... ammingen må selvsagt på plass først... men lurte på om d e noen av dokker som har erfaring med sånn brystpumpe??.. Hva funker best, manuell eller den andre typen automatisk eller ka d heter... Noen som vet priser på dette og kanskje?.. Dokker som har fått til dette før, korti begynte dokker så vidt å innføre å gi minien mat på flaske.. sånn innimellom bare, for at far også skal kunne gi den lille mat osv... Kom gjerne me andre tanker rundt dette hvis dokker har... e ikke så lett for en førstegangs dette her...
KarinB Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 er førstegangs jeg også, ,m,en jeg kan jo dele de rådene jeg har fått. Ang type brystpumpe er jeg blitt anbefalt manuell brystpumpe. Billigere og like raskt og enkelt, og greit å ha med seg om man skal ut uten babyen slik at man kan pumpe bort brystsprengen. Vet ikke når folk begynner å gå på flaske, men det kan jo være koselig for far å gi den lille mat. pluss at hvis du skal ut så kan du jo pumpe ut melk i forkant slik at ungen er "selvberget" sammen med far. Da må du jo ha både pumpe og flaske i hus:)
lykketreff:-) Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Jeg også er førstegangs og har planer om bruk av flaske en gang om dagen når amminga er skikkelig på plass. Har en teori om at barn som får flaske jevnt og trutt, ikke er så higen på puppen som "koseredskap" (noe jeg vil prøve å unngå). I tillegg har mannen min lyst til å kunne gi barnet mat på egenhånd :-) Flere av venninnene mine har slitt med å få ungene til å ta flaske og de mener det er fordi de har begynt for seint. Jeg har kjøpt en manuell pumpe som heter Medela. Den koster 420 kr på apoteket (men jeg kjøpte den for 180 kr i USA, he he). Jeg valgte denne fordi den (og flaskene som passer til) er uten BPA - et giftstoff som er vanlig å tilsette i plastblandinger og som de fleste andre tåteflasker inneholder. Tror ikke det er så stor forskjell på merkene ellers, men de automatiske er ganske dyre - over 1000 kr.
Habiba Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 dere må være obs på at bebisen kansje ikke vil ha pupp i det hele tatt hvis dere begynner og gi det på flaske,for melka kommer mye lettere ut fra flaska og da får di ofte den som favoritt
Lillemann blir storebror! Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2008 D e akkurat sånn eg tenker og.. vil ikke starte me d for seint... åså kunne d være både til kos for far en gang i døgnet kanskje og hvis man skal noe så kan man pumpe på forhånd... Har også noen venninner som ikke får barnet til å ta flaske, å må jo si at d høres veldi kjedeli ut.. da har man jo ikke noe mulighet til å finne på noe en gang iblant... Har kjøpt inn bare to flasker foreløpig... to ulike merker, men begge er med sånn tut for de aller minste, som det skal være litt vanskelig å få melken ut fra.. sånn at d ikke blir noe mer fordel å få flaske enn pupp... E d kanskje noen mødre som har gjort seg noen erfaringer om dette?.. kanskje de kunne tenkt seg å hjulpet de som e ny i gamet!... : )
snart mor til 3 Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 først og fremst så husk å bruk en suttedel med få og små hull slik at melken kommer sakte ut av flasken..da minsker man risikoen for at ungen avviser puppen til fordel for flaska. ellers så er min erfaring at om man skal pumpe regelmessig så e elektrisk det aller aller beste uten tvil..jeg pumper mye sist og hadde aldri i livet klart meg med en manuell en... men alt til sitt bruk..skal man bae pumpe en sjelden gang så er det jo greit å bruke den ekstra energien det er med manuell.. :-) hadde selv medela sin billigste elektriske..husker ikke hva den kostet,men det er verdt det uten tvil om man først skal bruke den relativt mye... :-)
Lillemann blir storebror! Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2008 Ja tenker i grunnen å på å kjøpe en elektrisk... vet jo ikke akkurat om eg skal bruke den mye, men blir jo ikke en sjeldent gang heller... tror vi håper på å få til et måltid om dagen som pappaen kan gi til minien, å då e d sikkert litt styr etterhvert med manuell... d må jo ikke bli tiltak å pumpe heller... Gav du bare flaske du eller ammet du i tillegg?.. d e jo ikke akkurat lett dette her må eg si..mange tanker som surrer, og håper jo selvfølgeli at alt går bra me ammingen...vil ikke være naiv å tro at alt kommer til å gå på skinner, men tenker d må være bra me noen tanker rundt dette...
M by M Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Jeg hadde ikke brystpumpe sist. Bare hånd-melket og det gikk fint. Pappaen ga henne flaske når hun var ca 3 eller 4 uker for første gang. Var litt koselig for han å kunne gi henne mat også. MAM-flaska var det eneste jenta mi tok i begynnelsen. Måtte smøre litt mm på smokken før hun tok flaska.
snart mor til 3 Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 jeg gjorde begge deler.. først ammet så pumpet jeg etter hver økt om dagen slik at ungen kunne først få pupp så på flaske hva jeg hadde pumpet etter siste ammingen.. han la ikke på seg nok så hadde skikkelig foringsprogram for å få han til å legge på seg... i begynnelsen gikk det kun på mam-flasker. man får kjøpt "suttedel" med et enkelt hull som han fikk av den første tiden..var aldri noe problem å få han til å ta flasken... men begynnte ikke å gi han flaske før han var to uker gammel skal det sies.. før det fikk han pumpetmelk servert fra små målebeger. ble anbefalt dette fra sykehuset. skal ærlig innrømme at selv syntes jeg at begerene virket litt brutale å helle av for å mate en så nyydelig liten baby,men det funket...ungen fikk i seg mat,og det ble aldri noe tull iforhold til flasker,amming og slikt :-)
Lillemann blir storebror! Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. mai 2008 Hm.. dette va gode svar... har ikke kjøpt inn sånn mam flaske.. bare en sånn avent med ett hull og en tupperware, så får se om en av de funker, hvis ikke e d rett ut å kjøpe mam... : ) Tenkte å ikke begynne å gi flaske før ammingen va i orden, å d skjer vell ikke me de aller første dagene kan eg tenke meg... så blir vell sånn to-tre uker før vi får prøvd ut dette herre me flaske... men e jo veldi koseli for pappaen å kunne få litt kvalitetstid me minien og... : ) D må vell egentli være bra å pumpe og sånn etter hver gnag man ammer hvis ikke d e helt tomt... sånn at man liksom får ut d som skal ut og at d ikke ligger å lager klomper eller sånn... Takk for svar!.. : )
snart mor til 3 Skrevet 14. mai 2008 #11 Skrevet 14. mai 2008 pumping øker også produksjonen av melken og om man får et barn som ikke suger hardt nok slik jeg fikk så vil man risikere å miste melken om det går for lang tid hvilken flaske du bruker har nok helst ikke noe å si..bare pass på at det er et enkelt hull så skal det nok gå bra :-) Lykke til! Det er en jungel der ute med både tips og hjelpemetoder for å hjelpe til i hverdagen når man får en liten en...og skulle du være usikker rett etter fødsel så er jordmødrene på sykehusene eksperter på feltene sine så er bare å spørre ivei :-)
gutteklubben grei Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 Hei! Venter tredjemann nå og har god erfaring med amming/pumping :-) Jeg har hatt Avent mauell pumpe og er superfornøyd! Til andremann nå sist kjøpte jeg en elektrisk Avent-pumpe som kan brukes både som manuell og elektrisk men fant fort ut at man har mye bedre "styring" med den manuelle og det går like fort! Synes Avent er super fordi pumpen og flaskene passer til alle størrelser av flasker og drikketutene man bruker når ungene blir større passer til babyflaskene m.m. Så nå som tredjemann er på vei har vi alle varianter og alt passer sammen :-) Jeg har begynt allerede etter en-to uker med flaske, og det har vært helt problemfritt.Har du brystspreng allerede etter noen dager hjemme så begynn og pump litt og frys det ned så har du litt "på lur". Det eneste var med andremann at vi ble litt "sløve" en stund og bare ammet, og da ble det en kveld med protester før han ville ta flasken igjen,,, Så ikke vær så "dum" at du holder opp, for det vil du ha igjen for hvis du ønsker en kveld fri :-) Med førstemann prøvde jeg Medela elektrisk pumpe og da fikk jeg betydelig mindre melk! Jeg pumpet i utgangspunktet lett 6 dl med Aventpumpen på morgenen etter at minsten hadde fått sitt og ga bort til søskenbarnet hans. Men med Medela fikk jeg bare ut 2 dl og endte opp med brystbetennelse... Så mitt tips er: Avent manuell brystpumpe og flasker, begynn tidlig og gi flaske hver dag :-) Lykke til!!!!
Lillemann blir storebror! Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 14. mai 2008 tusen tusen takk for råd... godt å høre fra noen me erfaring... ska ut å kikke på en sånn enn avent brystpumpe då... virket jo som om d funket veldi bra for deg, så då satser vi på like stor suksess her i gården... : )
enik<3M06&L08<3 Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 dette er jo egentlig ting du bare må prøve deg frem på selv, ei venninne av meg fikk ikke ungen til og ta flaske før hun var 8 mnd, og da var det kun når hun ikke var der, mens jeg har kunne gitt guttungen flaske hele tiden, han prøvde vel flaske 1 gang når han var 3 uker, brukte den jo ikke ofte, men var greit og vite at han tok den, da kunne jeg være litt friere, innimellom kunne jeg pumpe så besteforeldre og far kunne få mate også, det syntes de jo var kjempe stas... men det var som sagt bare innimellom! ellers begynte jeg og gi han flaske fast midt på dagen når han var 8 mnd, og pupp på morgen og kveld,(jeg var fremdeles like sår, og måtte la puppa hvile! ) etter 1,5-2 mnd hvor jeg hadde holdt på sann, nektet han og ta puppen mer, plutselig en kveld skulle han ikke ha den,. og ble ikke stille før han fikk flaske, prøvde flere kvelder men nei, han var ferdig med puppen, hehe.. det er helt greit og bytte på pupp og flaske, og skal man få det til, må man kanskje ikke begynne for sent, men vær litt forsiktig, og ikke la det skje for ofte, får før du vet ordet av det da, har du en unge som har funnet ut at maten kommer lettere fra flaska, enn puppen, og dermed ikke vil puppe mer! Og som du sier selv, vær sikker på at dere har fått til ammingen skikkelig før du prøver flaske! jeg gleder meg så fælt til og amme igjen, syntes det var så trist når han sluttet, mistet liksom den kosen om kvelden osv.. samtidig som det var godt og være ferdig, hehe lykke til:)
Lille Lu Skrevet 14. mai 2008 #15 Skrevet 14. mai 2008 Jeg fikk ikke babyen til å ta flaske i begynnelsen - var sikkert 6-8 uker før hun tok flaske og det var Dr.Brown flaske. Hadde kjøpt et par avent flasker først, men de fikk hun ikke en dråpe ut fra. Ellers må dere bare prøve dere frem og finne ut hvordan ting fungerer. Jeg pumpet for mye mens vi var på sykehuset - og fikk sinnsykt brystspreng. Det er ikke vits i å opprettholde en alt for stor overproduksjon heller - men det finner dere ut av. For øvrig - som flere sier, vær forsiktig med flasken slik at den ikke overtar fullstendig - er jo utrolig enkelt med puppen, fiks ferdig mat klar til servering til enhver tid, er kjedelig hvis man må begynne med flasker og vasking og pumping hele tiden. Men skjønner at dere ønsker å ha muligheten, for all del. Hadde medela elektrisk pumpe og den fungerte ikke på meg. Fikk låne en manuell avent pumpe og den fungerte mye bedre. Men ingen kunne måle seg med de på sykehuset - super effektive. Husker dessverre ikke navnet, men fikk ikke kjøpt det merket noen steder - jeg sjekket.
Frida__ Skrevet 15. mai 2008 #16 Skrevet 15. mai 2008 Jeg holder også en knapp på Avent sin manuelle pumpe. Startet med Medela sin elsktriske, men synes denne melket litt dårlig. Så det var en annen verden når jeg fikk avent sin. Jeg hadde MYE melk fra starten sist og pumpet dette slik at en hadde litt reserver i fryseren. Men min jente tok ikke flaske da, helt til jeg prøvde mam sine, som jeg også har hørt flere tar. Finnes ett hav av flasker der ute, så om babyen ikke tar en er det bare å prøve en annen. Lykke til
Isabella12 Skrevet 15. mai 2008 #17 Skrevet 15. mai 2008 Husk bare at nyfødte spiser ofte 10-12 ganger i døgnet og ofte lenge av gangen. Når du får det til å funke, er det ikke sikkert du orker å pumpe i tillegg. Men alle babyer og mødre er forskjellige, så det kan jo godt hende det funker for deg! Jeg måtte pumpe ibegynnelsen fordi babyen ikke spiste nok og tok flaske etter en uke, hadde planer om å fortsette å pumpe for at andre kunne gi mat, men nå føles det bare som ekstra jobb. Anbefaler Avent elektrisk pumpe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå