S.J.E.F.E.N Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Har litt lyst på 4-5 tupper på tunet her men lurer litt på hva jeg trenger av utstyr,og om det er dyrt å ha med tanke på for og annet utstyr. Noen som vet noe om dette?
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har hatt det. De må ha tak over hodet og en varmekilde om vinteren. Tilgang til friskt vann og kraftfor. Tror de kostet ca 100-lappen i mnd å fø på i snitt i løpet av året, men det kostet jo mer å fø dem om vinteren. I tillegg ga jeg dem friske grønnsaker, mye mais og enkle middagsrester. Hadde 7 høner og en hane og fikk altfor mye egg! o, Kjøpte også flis til å ha der de kunne søke ly. Pinner til å vagle på satte vi opp selv. Hønsene kostet fra 50 kr til 200 kr stykket, kjøpte dem som halvvoksne kyllinger, hadde både miniatyrhøns og vanlige høns. De betalte seg selv fort, de la alle egg hver dag, sommer som vinter.
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Jo, ble det ikke innført nye regler på friitgående høns i forbindelse med fugleinfluensa? Må de ikke nå være i innhegning? I såtilfelle må du beregne utgifter til grovmasket nettingjerde også (også som tak)
Duracella Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Jepp, hadde når jeg var liten. Først og fremst trenger de en plass å gjemme seg på, de liker noe med lite hull (så ikke hunder ol kommer inn etter de) hvor de kan vagle seg til kvelden. (altså sette seg på pinner for å sove) De foretrekker å gjøre dette litt høyt, da føler de seg trygge. De liker sand og løs jord, ligger i sola og "baser" seg i sanda for å rense fjærene sine. Hvis du lager små avlukker (rugekasser) inne i huset deres, kan du være heldig at de foretrekker å legge eggene sine der slik at du slipper å lete hagen rundt etter de. Aner ikke hva for koster, men de spiser insekter og alt de kommer over. brød, kjøtt, you name it. Prøv bare med forskjellig husholdningsavfall. De liker egg også! de liker å gjemme seg i høyt gress, lager seg stier inni der. Se opp for haner, de er søte og hyggelige til de blir voksne, da kan de bli riktig utrivelige og angriper gjerne alt som leer seg..... Da er det på tide å slakte. Som regel er over 50% av kyllingene haner. Dyrt behøver det ikke bli, spørs om du har tenkt å ha de gjennom vinteren. Da trenger de ordentlig hus å være i. Men hvis du vil spise de, er det vel greit å slakte når kulda setter inn.........
Hønemor&guttaboys Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Bare en kommentar til hva de kan spise, og at de også spiser egg..: IKKE gi dem egg!! Da kan de komme på at egg er veldig godt, og hakke hull på sine egne og spise dem opp. -Så å la dem få smaken på egg er ganske dumt, i grunn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå