Gå til innhold

Regler ved utleie av leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann:)

Jeg vurderer å leie ut leiligheten min i et borettslag.Leiligheten kjøpte jeg i november-07.

Vet dere hvor mye man må skatte av det,og er finnes det noen måter der man ikke trenger å skatte på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svært vanskelig for å likningskontoret og finne ut om du faktisk leier ut leiligheten din eller ikke. Så for å la være å skatte, er det bare å la være å oppgi det.

Hvis du vil gjøre det på den ordentlige måten, så ligger skjemaet for utleie på www.skatteetaten.no.

Du kan trekke fra renter på lån (men ikke avdrag), utgifter til møbler/oppussing i forbindelse med utleie, husleie (ddekker jo ofte forsikringer, kom. avg osv). Hvis det er privat uten husleie, så kan du trekke fra alle de ovennevnte, kom. avg. forsikringer osv.

Totalt sett, da vi skulle leie ut sambos leilighet, kom vi til at vi skulle skatte for ca 5-600kr mnd, etter at utgiftene var trukket fra. og det gadd vi ikke stresse med å oppgi. Hadde liten eller ingen innvirkning på den totale skatten vi betaler uansett..

Skrevet

Du må skatte for 28 % av leieinntektene (etter du har trukket ut evt. rentekostnader og andre utgifter. (avdrag er ikke utgifter)) så lenge total leieinntekt pr år overstiger kr 20.000,-.

Har hørt om de som har unngått å skatte ved å ikke melde flytting og fortsatt ha bostedsadresse i leiligheten. Da er det vanskelig for skattemyndighetene å finne ut at du ikke har bodd der. Men dette er selvfølgelig en måte å gå rundt skattereglene på, og dersom det blir oppdaget så kan man bli straffet for skattesvindel.

Men du må også være obs på skattereglene ved evt. salg. For at du skal kunne selge skattefritt når du en gang skal selge, så må du ha bodd i leiligheten i minst 1 av de 2 siste årene, og eid i minimum 1 år. Dersom du nå leier ut 1 år og så selger, så har du kun bodd der 6 mnd, og du vil derfor også komme i skatteposisjon dersom du selger med gevinst. (men på den andre siden - dersom du selger med tap, så vil du kunne få skattefradrag)

Skrevet

... hvis du bor der ut juni i år så slipper du å skatte i år uansett! (Hvis du har bodd der minst halve året)!!

Skrevet

Det stemmer ;) glemte å skrive det, kan leie ut 6 mnd av likningsåret uten å måtte skatte for inntekten.

Du får forøvrig IKKE skattefradrag hvis du selger med tap og ikke har bodd i leiligheten 1 av de siste 2 årene.

Skattesystemet bygger på symmetri. Slik at vilkårene er de samme for å selge med skattefri gevinst som å få trekke fra tap på skatten.

Likningskontoret gidd ikke ta småfeilene, så hvis det ikke d reier seg om veldig store summer, så hadde ikke jeg opplyst om inntektene ;)

Skrevet

Skattereglene ved utleie ble endret 1.1.08, så 6 mnd'ers regelen gjelder dessverre ikke lengre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...