tonemor81 Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Hei! Jeg er rimelig ny i dette babygamet. Fødte en sønn på lørdag Lurer på dette angående soving. Nyfødte babyer sover jo hele tiden, men i går kveld, da jeg skulle legge ham, var han lys våken og holdt det gående til klokka var rundt halv to. Kan dette komme av mye soving på dagen? Burde jeg aktivisere ham mer på dagtid? Men hvordan aktiviserer man en så liten baby? Man skal vel ikke vekke dem så de er mer våkne på dagen slik at de sover bedre på natta? Er forberedt på å stå opp på nettene, men er vel ikke vanlig at han er våken så lenge? Får så mye mostridende beskjeder om dette også. HJELP!
dolly29 Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Først og fremst gratulerer så masse:) Jeg er også ny i denne fantastiske verden, men det er min erfaring.. Babyer har ikke ikke døgnrytme. Så de forstår ikke når mor og far skal legge seg for natta. Og når babyene er så små så er kos og nærhet det som er i fokus. Trenger ikke mer en et fang. det er viktig at de får være mye inntil foreldrene (husk at det er en helt ny verden med masse inntrykk for en liten en) og min jordmor sa til meg før jeg fikk at babyer liker ikke natten. Det var for rolig det. Vi har ikke hatt problemer med det, men jeg hadde henne i sengen hos meg de første ukene. (hun er bare 7 uker altså) og etter noen uker, så la vi henne mer og mer over i sin egen seng. Og nå sover hun stort sett hele natten (avbrutt av mating) i sin egen seng.
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Gratulerer ) Jeg har 2 barn selv og jeg har brukt å vekket de etter 4 timers søvn på dagen for å gi mat om de ikke har våknet selv da. Dette fikk jeg i råd av helsesøsteren, for om vi ikke gjorde det så kunne det lett bli til at at de ville være mer våken på kvelden for å ta igjen det tapte av mat. Så det har funket fint til oss:o) Uansett om barnet ikke legger seg til fast tid til kvelden, så kan det være greit å innføre faste kveldsrutiner allerede nå før du legger barnet. Stell , mat og seng til et fast tidspunk så fort det lar seg gjøre egentlig. Da kan man spare seg masse våkenkvelder når de blir større.) Faste rutiner er kun det de har å forholde seg til når de er så små og det gjør de trygge ) Lykke til! Så kommer nok rutinene etter hvert:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå