Stella79 Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Hvem får estimatet gjort vha UL, er det kun hvis man går på overtid? Og hvordan blir det gjort hvis man ikke tar UL? Kan jordmor estimere str ved å kjenne på magen? Når blir dette gjort i såfall? Jeg er førstegangsfødende og det slo meg plutselig at jeg ikke har snøring på hvordan dette fungerer... :-)
*Super*Mamman* Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 De må ta UL for å estimere størrelsen.. Da måler de omkretsen på hodet og magen (mulig de måler lårbenet også)..
2 fine små Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 UL gir en indikasjon, symfysemaal (man maaler str paa magen utenpaa) gir en indikasjon, vekst gir en indikasjon. Det er vel disse tre som er mest vanlig. Str paa deg og gravoer da dere ble foedt sier ogsaa noe. Tidligere barn kan si noe. Summen av alt dette, sier noe om hva man kan forvente, men klart de bommer, i begge retninger. Det er ganske vanlig med litt bom. Hos meg, som hadde mye UL forrige gang, og spesielt rett foer jeg foedte (grunnet at de ville maale for jeg skulle foede setebarn vaginalt) bommet de med 560 gr..... =o) Saa fort gjort aa bomme. men hun var lang og smal da, saa kanskje noe med det. Det er noen ganger bedre aa ikke vite saa mye og ta ting som de kommer. Vaar generasjone er jo "helt ville" paa dette med kunnskap, noen ganger tror jeg man har det fredeligere med litt mindre grubling... Lykke til! =o)
SuperMoM <3 Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Jeg skal til vekst estimering i morgen.. Er 34+2 i dag. Skal det fordi jeg har litt angst pga sønnen min var stor og jeg knakk halebeinet pga det.Er livredd for å knekke det opp igjen. Om bebisen er stor så får ikke jeg lov til å gå over terminen. Kan ikke tro at jordmor får til å måle str. med å trykke på magen nei:p
aviatrix*høygravid Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Jeg bor i danmark og her har jordmor kjent og lissom løfta opp livmora og veid i hendene når jeg har vært til undersøgelser... har da fått vite ca vekt og ca hvor stor babyen blir sånn rundt termin... så får se når nurket kommer ut... men det passa ihvertfall veldig bra med venninna mi... ho fikk vite at den ble ca 3300-3400 og ut kom en på 3330g....
mahn Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 jepp de måler lårbeinet også.har vært på ul i dag og fikk vite det er en gutt på 2,3kilo er i uke 33
Mammamia77 Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 Jeg er med i et forskningsprosjekt og har fått målt og veid babyen gjennom UL siden uke 22. Er nå i uke 35 og på UL i dag veide de babyen til å være 2400 gram. Dette regnes ut fra hodeomkrets, mageomkrets og lengde på lårbeinet. Legen antok at babyen ville være rundt 3500 gram dersom hun blir født på termin. Men, dette er bare antagelser da... Har hørt om andre som har fått seg en overraskelse ved fødsel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå