Gå til innhold

Skal dere ha vippestol?

Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøsteren sa på svangerskapskurset at vippestol ikke var særlig heldig for barnets utvikling. Hun anbefalte heller å ha en lekegrind og legge barnet på magen når h*n var våken. Har dere hørt det samme? Hvilke erfaringer har dere selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. brukte vippestol til førstemann og lekegrind. Synes vippestolen var super (tror jeg brukte den fra hun var ca 2 mnd.) Hadde den med blant annet på badet når jeg stelte meg. Lekegrinda brukte vi ikke så mye. Det var først når lillemor begynte å krabbe å det var greit å ha henne "under kontroll", mens jeg laga middag etc....

Skrevet

Har hørt det samme, men jeg har erfart at det er så realt å mate barnet i en slik stol etterhvert som de blir litt større før de kan sitte selv ordentlig. Har arvet en slik stol, så ja, vippestol skal jeg ha:)

Skrevet

Ja brukte den også når vi begynte med fast føde. helt supert:)

Skrevet

Hvorfor er det ikke heldig? Har kjøpt en vippestol som kan legges helt ned i ryggen. Kommer til å bruke den, men sikkert ikke så lenge av gangen.

Skrevet

Sist gang brukte vi ikke vippestolen før hun skulle begynne litt med grøt og sånt, nettopp pga at det er bedre for utviklingen å legge de på gulvet.

Blir nok ikke til å bruke vippestol til særlig annet enn mating denne gangen heller. (Før han blir så stor at han kan sitte i tripp trapp stolen da.... )

Skrevet

I følge helsesøsteren var det ikke bra for babyens motoriske utvikling, hun sa at hun kunne merke forskjell på de babyene som hadde sittet mye i vippestol og ikke. Vippestolen gjorde visstnok barnet passivt ift muskelbruk, sammenlignet med når det får ligge på gulvet på magen og trene på bl.a. å holde hodet oppe.

Men alle har jo vippestol, så ikke vet jeg... Er kanskje greit å bruke litt, bare man passer på at barnet også får ligge nok på magen på gulvet?

Skrevet

Nope.. Hadde ikke vippestol sist og skal heller ikke ha nå.

SKal sies at han hele tiden har fått skryt av både fin motorikk og grov motorikken + han har vært veldig tidlig ute med både å snu seg,krabbe og gå.. Det kommer nok av at han fikk være så mye på gulvet og leke seg:)

Så vi kommer ikke til å bruke vippestol på denne babyen heller.

Og når bebis er så gammel at h*n skal ha grøt så har jeg h*n bare på fanget eller noe.Jeg fullamma jo til han var 6 måneder,så håper på å få gjort det denne gangen også:)

Skrevet

vi skal også ha vippestol. Det er jo ikke meningen at babye skal sitte i den som avlastnig for meg til en hver tid, eller at han sitte der i flere timer liksom. Det jo til mating, til å ta med seg på badet når man selv skal stelle seg etc. ellers skal han få ligge på gulvet på lekematten sin og trene seg som bare det:) Kjekt å ha noe å bytte på liksom, til forskjellige situasjoner. Kan jo ikke ta med lekematten opp på badet liksom.

Skrevet

Vurderer å kjøpe en Bloom Fresco.

Den kan vippes helt tilbake (fint for babyer) og er høy nok til å ha inntil bordet når vi spiser. Det er dette jeg ønsker å bruke den til mens babyen er liten, for jeg synes det er stusselig at h*n må sitte/ ligge på gulvet mens vi andre spiser rundt bordet.

Regner med at de anbefalingene som går mot vippestol er rettet mot de som lar babyen sitte/ sove mye i vippestol, fremfor f.eks. å la dem ligge på gulvet osv?

Skrevet

jeg skal ha vippestol,det stemmer at det ikke er helt heldig men det kommer vell ann på bruken....hvis barnet sovner der og du ikke gidder og legge barnet i senga men lar den ligge der i noen time rog sove så tror jeg det er uheldig,men hvis man bruker noen min om gangen så går det nok greit....

det er det samme med di som har sånne bilstoler festet på barnevognen som di suser rundt på kjøpe senter med i flerne timer...ser jo vondt og ubehagelig,men vettig bruk tror jeg ikke gjør noe

Skrevet

Vippestol er kjøpt inn her..Med vibrering!!!Tror ikke at barnets utvikling blir så KJEMPE påvirka pga at den har liggi litt i en vippestol.Skal det påvirke et barn i så stor grad at det går utover motorikken,tror jeg det er snakk om overdreven bruk,så å si halve dagen uten noen slags form for stimulering.Alt kommer ann på bruken!!!

Ser ikke noe negativt med å bruke vippestol,dessuten kan den ikke brukes så innmari lenge heller..Fra 0-2 mnd ser jeg for meg!!

Skrevet

Skal helt klart bruke vippestolen denne gangen også. Tror ikke det er farlig dersom man ikke parkeren ungen i den hele tiden. Brukte den sånn som de andre her inne, til mating, mens jeg dusjet og noen ganger mens jeg laget mat.

Tror nok ikke helsesøsteren hadde merket det på sneipen min, om han satt i vippestol. Han har nemlig alltid vært tidlig ute og hatt god progresjon motorisk. Men så lå han mye på gulvet og mye på magen i tillegg til vippestolen.

En svært praktisk ting som anbefales fra meg :-)

Skrevet

Hei, hadde vippestol sist og skal ha det denne gangen også.

Sist brukte jeg den ikke mye for jeg tror også det beste for motorisk utvikling er å få ligge mye på gulvet. Men pussig ingen skriver noe om positive ting med vippestol, bortsett fra at det er praktisk. Kjempestimulerende for barn å komme litt opp fra gulvet og kunne delta i den sosiale settingen f.eks rundt middagen.

Som med mye annet, sunt i små doser. Tror jeg da.

Skrevet

Har jo en smule med bruken å gjøre da!! Vi har vippestol og hadde det til førstemann også, veldig kjekt å ha han i den mens jeg var på badet eller laget mat. Og vår er IKKE sen i utviklingen!! Da han var fire måneder snudde han seg fra rygg til mage, og fra syv måneder gikk han langs møblene.. Så det er jeg ikke redd for i det hele tatt!! Men derimot bruker man vippestolen hele tiden så sier det seg selv at det ikke er bra!

Alt med måte!

Og ja Pingpling, helt sant, det er mye fint med vippestol! Får barnet litt opp fra gulvet, og mer oversikt over hva som skjer. Får muligheten til å være litt med på måltidene til øvrig familie selv om babyen er for liten til noe annet enn pupp..

Nesten så jeg blir litt oppgitt over alt som er farlig jeg...

Skrevet

alt med måte sier jeg bare!

ja jeg hadde vippe stol til forrige, og har det nå.. men i tillegg har jeg leke grind, så jeg bytter jo på... han jeg har nå elsker vippe stolen, men han satt ikke der mye for det, han satt litt der, og lå litt på gulvet/i leke grinden... det er jo snakk om og bruke fornuft! mitt barn har ikke tatt skade av vippestolen iallfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...