Gjest Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Slike de har i England o.l. Synes der vi burde få innført slikt i Norge også? Ville det ført til mindre mobbing? Positivt og negativt med skoleuniform?
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Både òg. Jeg hatet det selv - men sikkert fint for noen.
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Jeg ser både fordelene og ulempene, men er mest i mot egentlig. Så lenge det ikke er verre kjøpepress og merkepress enn det er (synes generelt det ikke er så veldig ille, litt, men overkommelig) så synes jeg at det er fint man fortsatt kan få vise seg som individer også klesmessig og ikke bare endel av en elevgruppe.
lionkittens Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Veldig positiv . Her vi bor er det oppe til vurdering på skolen faktisk efter iniativ ifra foreldre utvalget
Gjest sug lut fet ballade Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 Greit nok, men det utjevner ingenting egentlig. Om du observerer en skolegård med uniformer ser du at de kule alltid kan pimpe uniformen ørlite grann, og de tjukke kan aldri få en uniform som ikke gjør dem tjukkere. Skrekkvisjon: foldeskjørt.
*Minnie Mus* Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 Både og. Synes det hadde vært greit å ha uniform, for da hadde jeg sluppet å komme forsent fordi jeg ikke klarte å velge hva jeg skulle ha på meg he he... Men enig i hva de sier over her, det endrer ikke på at de "kule" alltid vil kunne gjøre ting med uniformen for å få den tøffere, mens de som er tykke el kanskje vil mistrives...
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har brukt det. Deilig aa slippe aa tenke paa hva slags klaer man skal ha paa seg, men tror ikke det var mindre mobbing av den grunn (at vi brukte uniformer altsaa).
Gjest armagedon Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 egentlig positiv til det jeg, synes det er mye kjøpepress og det er MANGE barn der ute som dessverre blir mobbet pga dette,barn/ungdom er ekstremt opptatt av utseende i dag.
rosa og en blå Skrevet 14. mai 2008 #11 Skrevet 14. mai 2008 men jenter må få bokser.. mer slik som spar-ansatte går liksom.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 Veeeeldig positiv. Men jeg mener jenter skal få velge mellom skjørt og bukse. Og shorts eller skjørt til sommeren.
rosa og en blå Skrevet 14. mai 2008 #13 Skrevet 14. mai 2008 ja kan jo ha joggeklær med skolens logo på feks.. slik som de ofte har nå ogso..
Mamsen87 :) Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 Ja, jeg tror det ville vært mindre mobbing om vi fikk innført det i Norge også.. Så jeg ville gjerne hatt det her!
Tia med 2 ♀ Skrevet 14. mai 2008 #15 Skrevet 14. mai 2008 Syntes det hadde vært greit med unifom jeg. men visse ting burde alikevel kunne velges da, som at jenter burde kunne velge mellom skjørt eller bukse til uniformen sin. (hadde vært lite fornøyd om jeg skulle tvinges inn i skjørt 5 dager i uken når jeg gikk på skolen.) Mannen min er ikke norsk og vokste opp med uniformer, han sa de hadde både jakke og genser for eksempel, slik at de selv valgte hva de hadde over skjorta. Er jo greit med små valg slik da. Men skulle man ha uniform er det jo også viktig at de ikk er dyre i innkjøp. Ikke alle foreldre har masse penger.
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #16 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har alltid vært for dette her i Norge også. Både som skoleelev (spesielt i ungdomsskolen) og nå som forelder.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 14. mai 2008 #17 Skrevet 14. mai 2008 Jeg hadde klikka i vinkel om jeg hadde måttet gå i uniform, aner ikke åssen det hadde vært oppvokst med det, men jeg priser meg takknemlig for at jeg fikk gå med de klærne jeg ville gå med. Håper jentene mine kan gjøre det også...mobbingen må løses på andre måter. Og er det ikke slik at mobbere uansett finner noe å mobbe for? Den setninga blir jo nevnt i de fleste mobbedebattene.
twoboys & a girl Skrevet 14. mai 2008 #18 Skrevet 14. mai 2008 Ser på det som positivt trur man får fjernet en del av motepresset og "klasseskillene".
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #22 Skrevet 14. mai 2008 Dette har jeg i faglig sammenheng jobbet med, og er i dag mot skoleuniformer. Resultatene som en håper å oppnå, slike ting som nevnes i denne tråden, uteblir totalt (det viser undersøkelser fra andre land der uniformer er i bruk) og nye problemer oppstår. Skoleuniformer koster penger- de med dårlig råd kommer dårlig ut: arvede, slitte uniformer med dårlig passform pluss at nå skal man i tillegg ha råd til klær utenom skoletiden. Det blir ikke mindre mobbing og motepresset minker ikke- skolen er tross alt ikke den eneste arenaen barn og unge ferdes i. Mange unge får nye former for disiplin-problemer og en undertrykker ungdommens behov for identitetsmarkering. Trenger virkelig likhetsidealet i skolen en ytterligere innsnevring av individuell frihet?
sannamin* Skrevet 14. mai 2008 #24 Skrevet 14. mai 2008 Bra sagt..Tror jeg henger meg på deg Ironisk Distanse!
blittmamma07 Skrevet 14. mai 2008 #25 Skrevet 14. mai 2008 MOT! tror dere at hakkekyllingene forsvinner om de er likt kledd? nei. lær heller barna oppdragelse. vær inkluderende som voksne så tar barn etter. syns likhetssnet er tydelig nok i den norske skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå