Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp* Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Jeg ble så lei meg her om dagen, jeg gikk forbi burger king, og der inne satt en meget tykk mor, en tynn far, og en veldig tykk datter og spiste burger king mat. Senere møtte jeg de tilfeldig på matbutikken og der hadde de kjøpt burger, sauser, mye ferdigmat o.l. Jeg syns det er så horribelt at noen lar barna bli tykkere og tykkere. Det er ikke bra for de og det ødelegger selvbildet deres! JA til opplysning om hva fedme kan gjøre!
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Synd om noen unger blir feite, tross noenlunde greit kosthold og aktivitet.. Noen unger er jo hemmet fra bevegelse av ulike årsaker og sånt, da.. Men er dønn enig i at det er mishandling å la en feit unge gafle i seg på Burger King!
blond Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Det store spørsmålet er hva man kan gjøre. Hvem har ansvar for hva når foreldre ikke følger normen? Hvor mye skal det offentlige bry seg med privatlivene våre og hvor går grensen for når privatlivet vårt skal infiltreres av det offentlige?
Vrimle Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Sant! Det har mye å si hva foreldrene legger opp til..
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 Enig der ja... Det betyr ikke dermed at man aldri kan kjøpe ferdig mat eller spise på Burger King, men jeg synes man som forelder har ansvar for å prøve å holde barnet sitt normalvektig så lenge det ikke er en medisinsk grunn til at barnet ikke kan være normalvektig. Og at dette bør gjøres diskret ovenfor barnet slik at barnet selv ikke begynner å fokusere på vekt!
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 Synest da at det alt er litt vell mye snakk om det jeg da!! Jeg har kommet så langt at jeg synest det er flaut å spise middag ute. Særlig når det gjelder fast food, men også på kaffer. Jeg synest også det er flaut å handle inn til bursdager. Føler alle titter på hva jeg legger i vognen min! Som da jo blir fylt opp med brus, kakestash og snop. Kanskje en eller annen melk, smør og andre hverdagslige saker. Når jeg skulle legge varene mine på bandet ønsket jeg at jeg heller hadde handlet en og en ting til ulike tider over tid.
MamiMaribel Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Jeg syns det er trist å se at tykke foreldre med dårlige matvaner glatt overfører disse til barna sine uten å blunke to ganger, ja. Og ja, JA til folkeopplysning. Syns helsestasjonene tyter over av info om amming, amming, amming, og savner info om matvett og solvett.
Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp* Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 Jada, nå tenker jeg ikke på de med sykdom o.l. Men jeg tekner på de hvor de bevisst blir foret med drittmat. Bl.a har jeg en tykk venninne som sier hun hater foreldrene sine fordi de alltid kjørte på med fet mat, og sa at "i vår familie Er vi bare tykke , vi har lavt stoffskifte" osv. Hun ble tykkere og tykkere. Ble etterhvert mobbet og da var mat en trøst. Nå er hun 35 og har endelig begynt å gå ned i vekt, men halve livet hennes har gått med på å gjemme seg og skamme seg.
Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp* Skrevet 14. mai 2008 #10 Skrevet 14. mai 2008 Enig! Veldig mange av oss er vokst opp med foreldre som elsker salt og ferdigmat. Sånn må det ikke bli - det er helseskadelgi! altfor få VEt dette!
cherry coke Skrevet 14. mai 2008 #11 Skrevet 14. mai 2008 Nå kan det jo hende at du traff denne familien på en litt "uheldig" dag, da:) Men jeg er enig. Synes det har bedret seg med årene, men jeg ser foreldre som ikke har snøring når det gjelder kosthold. Og det er vedlig trist! De kan godt ødelegge seg selv, men ikke barna. Har man et sunt, variert kosthold i hverdagen, kan man godt skeie ut av og til. Savner også bedre tilbud til barn på restaurantene her jeg bor. Barnemenyene består av cheeseburger med pommes frites, pølse og pommes frites og frityrstekt kylling. Trist! Har lyst å ta med meg jenta mi ut å spise ofte, men gidder ikke da de ikke har et skikkelig tilbud til barn. Bor på en liten plass, og tilbudet er sikkert bedre i storbyene.
mamma-07 Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 Kunne ikke vært mer enig min mann og hans bror er oppvokst på godteri, pølser og burgere, resultatet ble at de veide godt over 100kilo ved 17-18 års alder. Ingen god start, min mann har lagt om kostholdet og begynt å trene er nå nede i en mer passende vekt 85kg. Han er veldig påpasselig med hva jeg gir til vår sønn han forteller meg at det var ikke gøy å være tenåring på byen og stadig bli kalt tjukken. Man er jo ganske sårbar i en sånn periode i livet og slikt setter spor. Vi har alltid kalkunpølser, kalkunkarbonader, kyllingkjøttdeig o.l når vi lager middag. Spiser veldig sjelden junkfood og lager pommes frites i ovnen hjemme ikke frityrgryte. Synes også det er barnemishandling å venne barna til slike matvaner det finnes jo faktisk alternativer. Vår sønn på 1og 1/2 får spise is og vafler og slikt men er veldig forsiktig med godteri og fet mat. Det er tross alt nå grunnlaget legges for et godt kosthold resten av livet.
Rocka dame med tre små Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 Thank you..... You just made my day liksom..... Jeg er - og har alltid vært - overvektig, likevel aktiv og i relativt god form. Jeg har tre barn - hvorav en er stor ( ikke overvektig, men stor for alderen - og av de største både i lenge og vekt i klassen), en lang tynn en, og en helt ny som var diger ved fødsel - både lang og tung - ingen valker noe sted på kroppe. Alle friske, raske og langt foran sine utviklingstrinn motorisk, mentalt og verbalt. Vi har, blant annet pga stigmatiseringen fra samfunnet, og en enorm mediaintresse for dette med kosthold og helse - bedt legen vår henvise oss til sykehusets lipidavdeling. Jeg sliter med konstant dårlig samvittighet for barna mine, og tenker at jeg MÅ DA GJØRE NOE GALT siden de blir som de blir. Og jeg må innrømme at jeg gruet meg big time til å dra dit. Vel vi ble innkalt og dro dit. Der møtte vi først en ernæringsfysiolog som gikk gjennom kostholdet vårt - vi fikk to anmerkninger der - ta tran og spis mer rød fisk enn det vi gjør. Ellers var kostholdet var strøket ifølge henne. Hun poengterte også at hun ikke ville eller kunne sette opp en slankediett til normalt sunne mennesker som pga genetikk ikke passer inn i BMI modellene. Vel etter å ha vært hos henne pustet jeg litt lettere, neste var lipidlegen (ref lege som er ekspert på overvekt og problematikk rundt om dette). Han gjorde masse tester, snakke med oss om kostholdet, sammenlignet barna og oss - målte trykk og tok blod osv osv - resultat - alle er sunne og friske og han anbefalte oss å ; " skli ned et par tre kg for den langsiktige effekten ifh til å unngå sykdommer når man bli gammel." - dette gjalt kun oss voksne - ungene var etter hans målestokk sunne, friske og "store" barn...... han også refererte til arv og genetikk.... Altså - jeg antar dette vil starte en gigadebatt - men godfølelsen og motivasjonene til å fortsette med sunt kosthold og aktivitet som jeg hadde med meg etter turen til lipidklinikken....tja, akkurat nå fikk den en formidabel knekk. For selv om legen og ernæringsfysiologen sier vi er friske og sunne.... så tror og vet dere noe annet? Så da skal jeg? Hva piske jentungen ut på trening fire timer hver dag og sulte henne? Beklager dette, blir bare veldig lei meg .....
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #15 Skrevet 14. mai 2008 De burde gjort "søppelmaten" SVINDYR...kansje det hadde funka??
Rocka dame med tre små Skrevet 14. mai 2008 #16 Skrevet 14. mai 2008 Kom på en ting som er viktig tror jeg..... jeg tror noe av grunnen til at vekten øker på folk i samfunnet er endringen fra et aktivt samfunn - hvor folk hadde fysiske jobber - bønder, fiskere, snekker, murere osv osv, mens idag har veldig mange stillesittende jobber, kjører buss el bil istede for å gå el sykle osv - vi sitter generelt mer på rompa enn før. Ungene spiller spill istede for å klatre i trær osv osv.... Så til syvende og sist sitter ansvaret hos hver og en av oss, og vi må selv ta grep om situasjon - ref hun som fortalte at de var vokst opp med usunn kost - men selv tok ansvar for et bedre kosthold - og et aktivt liv ......
Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp* Skrevet 14. mai 2008 #17 Skrevet 14. mai 2008 Trener du da? ellers blir man jo ikke tynn. Jeg skjønner du blir lei deg men om du leser litt lenger opp så ser du at jeg ad ikke mener de med sykdom o.l. Det er ingen som ber deg sulte barna dine heller. Hvis holdningen er at man blir tynn av å sulte seg så forstår jeg jo at man ikke går ned i vekt.
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. mai 2008 #18 Skrevet 14. mai 2008 Vel, jeg er det man kan kalle feit. (Er på slanker'n nå, men dog) Faren til eldste var tynn, frem til han var 15, da este han ut. Snuppa mi er liten og tynn, og selvfølgelig litt bekymret for at hun skal ese ut når hun bikker 15, for det er ikke gøy og være i den alderen, og større enn de andre. MEN, jeg kan gjerne ta med meg snuppa på mc'donalds, og la ho "gafle" i seg en burger (som ho aldri spiser opp), uten at jeg skal føle at jeg mishandler henne. Hvorfor er det verre og gi en tykk unge, en burger, enn en tynn? Hva med de barna som er tynne, men alikevel spiser bare dritt? Det går greit med de? Nei, jeg syns det var en litt usmakelig kommentar, uten at det betyr at jeg mener vi ikke skal oppfordre til og spise sunn mat. Variert kosthold er viktig! Om folk spiser på burger king eller andre fast-foodsjapper, eller spiser ferdigmat, jaja, so be it! De har sikkert annet enn burgere på menyen til vanlig!
Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp* Skrevet 14. mai 2008 #19 Skrevet 14. mai 2008 Det er ingen som prater om den ene gangen i mnd - året man går på mcdonalds. Det er snakk om når barna er feite, familien ellers er tykk, og man faktisk fortsetter med søppelmaten. Jeg møtte de i butikken og jeg syns ikke grandiosa, toro lasagne, hold-it o.l er slankemat!
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #20 Skrevet 14. mai 2008 Nå er det vel mer snakk om fedme her poppis, ikke det å ha et par kg for mye. Når man ser barn som er direkte feite så tørr jeg påstå at det har med dårlig kosthold å gjøre.. store barn, eller barn med kraftig byggning trenger sevfølgelig ikke være usunne! Noen har bare en slik kropp jeg er slank av natur og også sunn, selvom jeg har fått komentarer om at jeg sikkert er på slanker`n osv.. Det er når det er ekstremt at man blir bekymret! Når man ser handlekurver som er fylt til randen med usunne ting, både av snaks og mat. Dette bekymrer meg uansett om det er en slank familie, men når det er en tykk familie så blir det enda litt værre pga sykdommer osv som følger med slik fedme..
Duracella Skrevet 14. mai 2008 #21 Skrevet 14. mai 2008 Ja. Og paradoksalt nok får jeg ofte negative kommentarer om at jeg unngår å gi poden snop og drittmat til hverdags. Jeg syns snop er greit på helger, og kanskje en is i ny og ne. Vi spiser junkfood nesten en gang i måneden, så vi er slett ingen helsehysterikere, men får kommentarer!!!!! sakkars, han må da få LITT . Det er da ikke SÅ farlig... En liten sjokolade, BARE... Og kommentarer til meg: Du er da SÅ slank, du kan da spise HVA SOM HELST! Og Det er så LETT for deg som er slank. Du er HELDIG! Verden består av idioter virker det som. Jeg er slank fordi jeg spiser fornuftig, det er ikke lettere eller vanskeligere for meg enn for alle andre. Og skulle jeg spise hva som helst, ville jeg nok blitt fet.
Rocka dame med tre små Skrevet 14. mai 2008 #22 Skrevet 14. mai 2008 Jada vi "trener".....vi går i fjellet, springer på orientering, basseng en gang i uka, ungene går på fotball trening, triller tur, vasker hus, gjør hagearbeid osv osv en av naboene her kommenterte så gar at vi var unormalt mye ute her i gården.... Phø liksom ;-) Og neida, jeg vet at man ikke blir tynn av å sulte noen heller - blir bare så frustrert over holdningene til folk - fordi for mange er det den "enkle" løsningen....... Og det var forsåvidt ikke vondt ment til deg innlegget heller - det er bare ment som en tankevekker fra andre siden liksom....
mamma-07 Skrevet 14. mai 2008 #23 Skrevet 14. mai 2008 Veldig trist å høre dette men tror vel dette ikke er myntet så mye på deg hvis du spiser sunt, jeg for min del snakker om de som stadig spiser usunt og ikke bryr seg hva slags vaner som blir videreført. Har en søster som har tre barn hun elsker junk food er likevel slank, denne vanen har hun overført til sine barn. Det jeg mener er at så lenge formen er god og helsa, så har du vel ikke noe å bekymre deg over ingen av oss er jo supermodeller akkurat. Jeg mener bare at man burde prøve å gi sine barn gode matvaner og det virker jo som du virkelig er interessert i å gjøre dette. Mennesker kommer alltid til å komme i alle slags varianter de: tykke,tynne, lange og korte men helsa blir ikke bra om man bare putter i seg fet mat. Fortsett slik du gjør, du høres ut som en som har skjønt det
Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp* Skrevet 14. mai 2008 #24 Skrevet 14. mai 2008 Jada, jeg forstår godt hva du mener. Men jeg tenker ikke på de hvor det er genetisk betinget, eller der hvor det er et par kilo. Men når jeg ser et barn på 10-12 år som er sykelig overvektig så på burger king så syns jeg det er noe galt med foreldres dømmekraft. Jeg syns det er synd at "sånne som deg" blir sett "ned" på. Det er liksom ikke så enkelt å si imot heller. Det jeg syns er trist er at så veldig få blir opplyst om de små endringene man kan gjøre for å gå ned. Og at ingen tar tak i de barna som veier 100kg når de er 10 år.
Twins i magen <3 Skrevet 14. mai 2008 #25 Skrevet 14. mai 2008 Synes også foreldre bør legge opp til et sunt kosthold, det gagner dem selv og barna det. Her i huset har både mor og far anlegg i lange baner for bli tykke (ikke er vi så slanke heller), men nå som småtten begynner å spise mer vanlig mat har vi gått knallhardt inn for å variere kosten og spise sunt, samt å ha faste måltider. Selv er jeg i gang med slanking (reductil+trening+sunt kosthold), og pappaen er med på det han også, uten reductilen da. Merker det godt både på vekta, humøret og formen (og sexlivet, hahaha) Vil ikke at småtten skal vokse opp med de samme problemene jeg hadde, vil gi han et godt grunnlag Vi er heldigvis begge vant til fysisk aktivitet og glad i gå turer og bedrive sport, så den biten går nok av seg selv når småtten blir større... han skal visst bli fotballspiller i følge far! Men, når det er sagt, å spise ute gjør meg ingenting, de fleste kafeer og restauranter lager villig halv porsjon av vanlig mat, så slipper man å kjøpe de tradisjonelle barnemenyene som som oftest består av hamburger, chips og pølser..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå