Promp Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Kom plutselig på at det var dumt å spise salami på brødskiven til lunsj...? ELler tar jeg feil?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Salami er spekemat og skal ikke spises. Du kan lese inn på www.matportalen.no
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Jeg spurte legen min, og han mente det var litt mye hysteri - så her spises alt bortsett fra rått/dårlig stekt kjøtt, tunfisk og roastbeef Følg magefølelsen din :-) spis det du har lyst på, det er som regel kroppens eget signal.
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Jeg vil ikke kalle rådene fra matportalen hysteri. Synes de er ganske nøkterne, jeg.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Spekemat er faktisk rått kjøtt. En annen ting,så sier legene mye rart. Ei som skrev her inne for å advare mot å høre på leger og heller lese på matportalen.no. Hennes lege hadde sagt at hun kunne spise alt bortsett fra løk.
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 man _kan_ jo alltids spise det,men det er _ikke_: noe lurt...
Ina25♥med gull i magen Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 Salami går under kategorien spekemat - så egentlig er det nei-mat. Men, all spekemat kan spises hvis det har vært fryst 2-3 døgn først. I allefall salamien til Gilde (og all den andre spekematen også) ER fryst - og kan derfor spises. All mat kan vel potensielt sett være farlig, men dette står også på matportalen og jeg har spurt legen min om det stemmer - og hun sa ja. Hun er forøvrig selv gravid, så regner med at informasjonen fra henne er rimelig oppdatert. Jeg spiser hvertfall salami, og koser meg med det. Men deler opp pakken i små pakker og fryser, så den ikke blir liggende lenge i kjøleskapet.
misscathi Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Ha ha, alt annet enn løk? Den var morsom! For en "lege". Han må jo være 100år eller noe
Mamma mjaua Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 jeg spiser salami, og har ikke fått noen "slemme" bakterier. er jo risikabelt med alt man spiser, kanskje enda mer risikabelt med visse mattyper som salami, softis(pga maskinene), osv, men men. jordmor sa at det ikke var noe problem å spise salami, og jeg er så veldig glad i det, så derfor spiser jeg det.
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #10 Skrevet 14. mai 2008 jordmora eg var hos sa at da ikkje gjorde nåke å eta litt salami,kremost frå tine bl.a..men da ein derimot skulle vera NØYE på er holdbarheten,og gjerne kor lenge da har vore opna... Om ein er "redd" for å eta salami,kan ein bruka da på ostesmørbrød f.eks,200 grader i ovnen skulle no fjerne "den minste tvil",vil eg tru..
misspetronella Skrevet 14. mai 2008 #11 Skrevet 14. mai 2008 obs obs, det er riktig at toksoplasmose-bakterier forsvinner ved frysing, men ikke listeria-bakterier. Snakket akkurat med en dame fra Gilde, hun frarådet spekemat som salami under graviditet, ikke bare pga mulige bakterier, men også på grunn av høyt saltinnhold. Imidlertid er det slik at listeriabakterier forsvinner ved varmebehandling, så salami og pepperoni på pizza som har vært en ti minutters tid i ovnen skal være trygge med tanke på bakterier.
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 om noen år er det nok farlig å spise noe annet enn det som er farlig idag, og det som er farlig idag er nok lov å spise igjen ;-) slik har det vært i mange år allerede. Bruk hue er mitt råd
Sol Skippertaksdronning Skrevet 14. mai 2008 #13 Skrevet 14. mai 2008 og som med det meste, er det de første tolv ukene man bør være ekstra forsiktig..
babygullz <3 vilde Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 Jeg trodde ikke man kunne spise salami, så fikk jeg svar fra legen min at det var bare hysteri, så jeg nærmest løp til butikken og handla inn salami, glefsa i meg et par brødskiver med salami, og trivdes kjempegodt! et par dager etter, surfer jeg litt rundt på nettet, og omtrent alle på bim advarer mot salami, og det står tom på matportalens sider, at man bør holde seg unna salami, for salami er spekemat! Det står tom på en av disse kjøttprodusentenes sider at de fraråder gravide å spise salami, pga faren for gondii bakterien! Jeg ville nok heller trodd på ernæringseksperter og produsentenes ekspertise, enn jordmødre og leger, på akkurat d området der...
babygullz <3 vilde Skrevet 14. mai 2008 #15 Skrevet 14. mai 2008 Dessuten så klarer du ikke kjenne selv om du har fått i deg denne bakterien! For den vil ikke gi noe utslag på deg, eller gi deg noen symptomer.... Gondii bakterien er den som kan forårsake hjerneskade og blindhet hos baby, så jeg ville nok holdt meg unna bare for å være helt sikker... det skal da vel ikke være vanskelig å la være å spise salami og annen spekemat? kan jo spise masse annet=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå