Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom plutselig på at det var dumt å spise salami på brødskiven til lunsj...? ELler tar jeg feil?

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salami er spekemat og skal ikke spises.

 

Du kan lese inn på www.matportalen.no

Skrevet

Jeg spurte legen min, og han mente det var litt mye hysteri - så her spises alt bortsett fra rått/dårlig stekt kjøtt, tunfisk og roastbeef

 

Følg magefølelsen din :-) spis det du har lyst på, det er som regel kroppens eget signal.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle rådene fra matportalen hysteri. Synes de er ganske nøkterne, jeg.

Skrevet

Spekemat er faktisk rått kjøtt.

 

En annen ting,så sier legene mye rart. Ei som skrev her inne for å advare mot å høre på leger og heller lese på matportalen.no. Hennes lege hadde sagt at hun kunne spise alt bortsett fra løk.

Skrevet

man _kan_ jo alltids spise det,men det er _ikke_: noe lurt... :)

Skrevet

Salami går under kategorien spekemat - så egentlig er det nei-mat. Men, all spekemat kan spises hvis det har vært fryst 2-3 døgn først. I allefall salamien til Gilde (og all den andre spekematen også) ER fryst - og kan derfor spises.

All mat kan vel potensielt sett være farlig, men dette står også på matportalen og jeg har spurt legen min om det stemmer - og hun sa ja. Hun er forøvrig selv gravid, så regner med at informasjonen fra henne er rimelig oppdatert.

Jeg spiser hvertfall salami, og koser meg med det. Men deler opp pakken i små pakker og fryser, så den ikke blir liggende lenge i kjøleskapet.

Skrevet

Ha ha, alt annet enn løk? Den var morsom! For en "lege". Han må jo være 100år eller noe

Skrevet

jeg spiser salami, og har ikke fått noen "slemme" bakterier. er jo risikabelt med alt man spiser, kanskje enda mer risikabelt med visse mattyper som salami, softis(pga maskinene), osv, men men. jordmor sa at det ikke var noe problem å spise salami, og jeg er så veldig glad i det, så derfor spiser jeg det.

Skrevet

jordmora eg var hos sa at da ikkje gjorde nåke å eta litt salami,kremost frå tine bl.a..men da ein derimot skulle vera NØYE på er holdbarheten,og gjerne kor lenge da har vore opna...

Om ein er "redd" for å eta salami,kan ein bruka da på ostesmørbrød f.eks,200 grader i ovnen skulle no fjerne "den minste tvil",vil eg tru..

Skrevet

obs obs, det er riktig at toksoplasmose-bakterier forsvinner ved frysing, men ikke listeria-bakterier. Snakket akkurat med en dame fra Gilde, hun frarådet spekemat som salami under graviditet, ikke bare pga mulige bakterier, men også på grunn av høyt saltinnhold. Imidlertid er det slik at listeriabakterier forsvinner ved varmebehandling, så salami og pepperoni på pizza som har vært en ti minutters tid i ovnen skal være trygge med tanke på bakterier.

 

Skrevet

om noen år er det nok farlig å spise noe annet enn det som er farlig idag, og det som er farlig idag er nok lov å spise igjen ;-) slik har det vært i mange år allerede. Bruk hue er mitt råd

Skrevet

og som med det meste, er det de første tolv ukene man bør være ekstra forsiktig..

Skrevet

Jeg trodde ikke man kunne spise salami, så fikk jeg svar fra legen min at det var bare hysteri, så jeg nærmest løp til butikken og handla inn salami, glefsa i meg et par brødskiver med salami, og trivdes kjempegodt!

et par dager etter, surfer jeg litt rundt på nettet, og omtrent alle på bim advarer mot salami, og det står tom på matportalens sider, at man bør holde seg unna salami, for salami er spekemat!

Det står tom på en av disse kjøttprodusentenes sider at de fraråder gravide å spise salami, pga faren for gondii bakterien!

 

Jeg ville nok heller trodd på ernæringseksperter og produsentenes ekspertise, enn jordmødre og leger, på akkurat d området der...

Skrevet

Dessuten så klarer du ikke kjenne selv om du har fått i deg denne bakterien! For den vil ikke gi noe utslag på deg, eller gi deg noen symptomer....

Gondii bakterien er den som kan forårsake hjerneskade og blindhet hos baby, så jeg ville nok holdt meg unna bare for å være helt sikker... det skal da vel ikke være vanskelig å la være å spise salami og annen spekemat?

kan jo spise masse annet=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...