Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har født før: Er det slik at stort symfyse-fundus-mål har betydd stort barn ved fødselen for dere?

Jeg ligger nesten på det hvite feltet over den grønne kurven, og begynner å bli rimelig engstelig 3 dager før termin. :-/

Hva var avviket deres, og hvor stor ble baby? Jeg vet at det også kan ha noe med fostervannet å gjøre, men regner likevel at det er en sammenheng med diger baby...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jordmor sa til meg at det trenger ikke ha noe å si for størrelsen...jeg ligger slik og bebbisen min er ca 200 gram over gjennomsnitte fikk jeg vite, men ofte legger de på litt.

Dessuten er det nå snakk om at de skal skifte kurve for den er feil i forhold til gjennomsnittsbebbier nå

Skrevet

Hei

Det behøver ikke å bety stor unge. Det kan være mye fostervann, at du er kort ++ det finnes mange forklaringer.

Jeg har også hatt SF mål godt ut i det hvite feltet hele svangerskapet. Forrige onsdag fødte jeg en datter på 4370 g, så grunnen min var at hun var stor. Fødselen gikk forresten kjempefint, Det tok 2,5 timer fra jeg våknet av at vannet gikk til hun var ute. Så stort barn betyr ikke nødvendigvis hard fødsel.Har skrevet fødselshistorien min om du vil lese. Den ligger på 3. trimester og heter .min drømmefødselshistorie- Da Line kom til verden.

Lykke til med gullklompen, det kommer nok til å gå fint.

Skrevet

Hei. Trenger ikke å bety stor baby. Har i alle mine 3 svangerskap ligget langt over gjennomsnittet, altså over det grønne feltet, men ungene mine har vært mindre enn gjennomsnittet, kun 3200 og 3300 g. Gjenstår å se med denne lille karen da, men ut i fra UL beregning ligger han ca 15% under gjennomsnittet, altså liten han også...

Har ikke mye fostervann heller, så er ikke derfor målet mitt er stort. Og jeg selv er helt normal i str, 167 cm..

Skrevet

Jeg har ogsaa hoeyt symfysemaal, utenfor det jeg tror dere kaller groenn strek (blaa her) men altsaa ikke gjennomsnittsstreken og ikke innenfor den fargede litt brede streken. Jeg tror ikke jeg faar stort barn, men at jeg har kommet nesten 2 uker lengre enn UL tilsa. Jeg har ligget utenfor 4 ganger etter UL, og laa innenfor normalen, nesten paa gjennomsnitt, foer UL ble maalt.

Forrige gang laa jeg under gj.sn.strek hele tiden og babyen viste seg aa vaere 3440 gr. De tok mass UL rett foer foedsel, da jeg skulle foede i sete, og estimerte babyen til aa vaere ca 4 kg, rett under. Der tok de feil gitt....

Denne gangen tror jeg bare menstermin stemmer og ikke ULtermin (det er nesten 14 dagers sprik)

Den som venter faar se, jeg er ikke bekymret for stort barn, men man kan jo aldri vite. Jeg var ikke stor da jeg ble foedt, mannen min var ikke stor og vaart barn var ikke stort, saa.....

Lykke til da!

Skrevet

Jeg lå litt over det grønne feltet sist, og 14 dager etter termin kom det ut en nydelig jente på 3930 og 52 cm.

Nå ligger jeg også rett over det grønne feltet, og igår 13 dager over termin, ble han i magen estimert til å være ca 4200 gram. (Det samme ble jenta estimert til 2 dager før hun kom ut). Jeg har godt med fostervann også da...

Skrevet

Også høyt symfysemål på første jente jeg fødte.

Alle sa at da at hun kom til å blir sååå stor, men to uker over termin kom lille gulljenta mi på 3400g.

Skrevet

Nei, det har ikke noen sammenheng her i hvert fall.

Har 3 stykker og jeg har ligget nesten på det hvite feltet med alle 3.

Alle 3 var under 3000 g ved fødsel på termin:-)

Skrevet

Jeg hadde høyt symfyse mål med sønnen min og han var altså 4520g.

Gjest Orkideen
Skrevet

Jeg hadde et symfysemål som lå i overkant av det grønne feltet hele svangerskapet. Men på overtid kom en liten jente på 2865 gram. Så høyt symfysemål behøver absolutt ikke bety stor baby.

Skrevet

Jeg lå laaangt over det grønne feltet i hele svangerskapet. Ble sendt på to ekstra UL for å sjekke størrelsen. Der fikk jeg vite at jeg hadde en gutt på 4,5 kg i vente. Men dagen før termin fødte jeg en slank gutt på 3700 g. Så det trenger ikke bety at du har en veldig stor bebi. :)

Skrevet

Nei, det er ikke alltid slik.

Jeg lå like over det grønne feltet hele veien med første jenta. Hun ble født som 48 cm, 3280 gr og 34 cm rundt hodet. Ikke spes stor.

Om du er høy er også ofte symf målet større.

Så lenge du følger din egen kurve hele tiden er visst nok det det viktigste.

Lykke til med fødsel!! :o)

Skrevet

Heisann! jeg har ligget over snittet de siste tre gangene nå :-) Jeg er forholdsvis lang i ryggen i forhold til resten av lengden min (160 cm). Mannen min er 2m, så kanskje vi får en stor baby! Ingen av oss var store når vi ble født, dette spurte jordmor om og hun mente vi skulle ta utgangspunkt i vår egen fødselsvekt. Ellers virker det som om babyen min har veldig god plass der inne - så jeg føler selv ikke at det er et stort barn! Vi får se rundt 1 august! thihi! lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...