Ulldott Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Hei! Har forstått at du er "ekspert" på babyer og søvn ) Lurte på om du kan hjelpe meg litt her. Er veldig usikker på hvordan jeg skal få en god leggesituasjon for min 3.5 mnd gamle baby. Hun sovner uten problemer på dagtid, problemet kommer til kvelden. Hun sovner gjerne i 19 tiden trøtt som en strømpe, MEN etter ca 30 min våkner hun. Hun ligger å småklager, grynter og klager, roer seg bare når vi bysser på korgen hennes. Hun virker veldig trøtt, men klarer ikke roe seg, vi bysser og bysser, ofte roer hun seg ikke før 22-23 tiden. Når vi stopper byssingen skriker hun. Dersom vi tar henne opp er hun sutrete og virker trøtt. Hun ligger foreløbig i stuen på kvelden for hun har en storebror som våkner når hun ligger på soverommet og gråter/klager. Det er forsåvidt greit med byssingen, men hun vokser snart ut av korgen og da har vi jo et stort problem iogmed at hun ikke roer seg i sengen sin om kvelden...(Hun liker ikke at vi holder henne i armene og bysser og hun blir sint når vi prøver å roe henne med å ha henne i sengen med oss... En bestemt frøken altså, hun vil bysses i korgen.) Hva bør vi gjøre? Noen med synspunkter? Jeg blir veldig takknemlig for svar.
heldigec Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Hei! Jeg blir ikke her så lenge utover dagen i dag, men skal prøve å komme med noen korte råd. Først og fremst må du nok innfinne deg med at du fortsatt har en liten baby. 3,5 mnd er det ikke så mange babyer som har hele netter uten oppvåkninger. Dere må først og fremst konsentrere dere om gode rutiner og klare "beskjeder" til barnet. Det er alt for tidlig med noen Ferber-kur om det skulle være et alternativ etter hvert. Følgende råd: - Prøv å legge henne litt tidligere (feks kl 18.30) - mye tyder på at hun legges ovetrøtt og dermed sover urolig og våkner etter 30 min - Ha klarer rutiner før leggetid så hun vet at det nærmer seg (bad, pysj. sang etc) - Lag et "rede" i sengen hennes slik at hun ligger litt trangt (lag en pølse av et teppe og legg det under lakenet som en banan rundt hodet) - Introduser et kosedyr som hun kan snu hodet mot - bruk hysj-metoden til Naphaug i stedet for byssing (søk her inne så finner du den nok) - ta henne helst ikke opp av sengen, men gjør du det så legg henne ned når hun har roet seg - hun bør egentlig ikke ligge i stuen - mulig det er forstyrrende for henne - men skjønner jo problemet med storebror som våkner - det finnes noen spesielle kuler man kan montere på beina på barnesengen slik at sengen kan rugges - kanskje et alternativ? - gir du henne melk om kvelden når hun våkner? Kanskje hun er sulten? - introduser grøt rundt 4 mnd alder. Ca 50% av barn sover bedre av det (dessverre ikke de andre 50%) Søk på tidligere tråder på "heldigec" så finner du kanskje flere tips. Jeg må stikke snart nemmelig...
Ulldott Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2008 Tusen takk for svar! Har ingen planer om ferber ennå. Tror jeg får prøve å legge henne på soverommet, skal kjøpe de kulene du snakker om. Kanskje hun lærer seg å sove i sengen med dem. Skal søke på heldigec og se om jeg finner noe mer. Takk igjen )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå