Anne-B. Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Det fikk vi i alle fall høre på forelesningene i utviklingspsykologi. De liker at man snakker litt tilgjort til dem. Selv bruker jeg for det meste de rette ordene, men må le litt av meg selv når jeg blir obs på hvilket tonefall og stemme jeg bruker. Litt tullespråk blir det og, og det liker minsta mi veldig godt, det syns hun er gøy. Og det er så pussig å se hvordan de aller fleste forandrer seg i samspill med en liten baby. Så jeg tror at man heller skal fokusere på stemning og kroppskontakt med sånne små, språkbiten kan man fokusere mer på når de bruker språk mer aktivt.
Måsa so skit på ferjo Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Ja, babyspråk i den forstand at man snakker med "babystemme". Syns selv det er latterlig å høre de som gjør til ordene "dakkal lille plinsjesja hal æsjabæsja på lumpetumpen, tom ka vi vasjke bolt....." Hvordan skal de lære å snakke rent da? Guttungen på 2 år var med på helsestasjonen da vesla skulle på sin første kontroll, og helsesøstra la an en VELDIG overdrevent babyspråktone da hun snakket til vesla. Hans kommentar var " Mamma, kan ikke dama å prate enda?"
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Det viktigste for språkutviklingen er (iflg. min kyndige kollega) at barna lærer de lydene som er karakteristiske for det språket de skal lære, ikke at de lærer bestemte ord. Derfor er program som teletubbies bra for engelske barn (mtp språkutvikling), men helt meningsløse for norske barn som skal lære et helt annet sett av språklyder. Så det er ingenting i vegen med å bruke babyspråk til små barn, for de lærer av det også. (Derfor han også mange barnesanger "tulleord" som f.eks nattasangen med "ajajajajaj boff" ... lite mening men språktypiske lyder.
Loglady Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Jeg mener å ha lest at det har med stemmeleie å gjøre - altså barn foretrekker f.eks lyse stemmer, og tar til seg språk lettere da. Ikke at det har med selve ordene å gjøre. Og det er snakk om babyer her, ikke toåringer, f.eks. Man bør være bevisst på babyens utviklingstrinn og legge opp formindlingen deretter.
La Perla Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har også lest dette med at babyspråk er bra for barns språkutvikling. Det er altså ikke riktig at de ikke lærer å snakke å rent hvis man ikke snakker skikkelig og med ordentlige ord til dem mens de er babyer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå