Gå til innhold

Epidural/spinal OBS hodepine (samme som flergangsfødende)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere gjerne vil ha smertestillende, men jordmora sier at det er forsent å få epidural, be om spinal. Epidural tar litt tid før det virker, mens spinal settes ved hastekeisersnitt, og virker raskere. Jeg har tatt begge deler, men nå sverger jeg til spinal. Det eneste er at da må du føde innen 1 - 1/2 time, men er det lenger enn det kan man jo få epidural. Mange jordmødre er i mot smertestillende og prøver seg litt med at det er for sent osv. Ikke lenge igjen nå osv. Man må bare stå på litt.

En annen ting som jeg erfarte sist, som tydligvis er mere vanlig enn man tror, men som ingen forteller deg er at etter spinal og kanskje epidural, kan man få voldsom hodepine i flere dager etter fødselen. Jeg fikk det og sykepleierne på barsel visste ikke hva det var. De begynte å nekte meg paracet etterhvert, og jeg følte meg som en misbruker i deres øyne. Siste kvelden før jeg skulle hjem, var det endelig en av pleierne som kom og sa at hun hadde hørt om problemet før, og sa jeg bare måtte komme tilbake om det ikke gav seg. Hun sa at noen ganger kunne de sette sprøyta feil, og det utløste hodepine. I ettertid har jeg hørt om andre som også har blitt innlagt igjen pga. det samme. Vil bare at dere andre skal vite om dette også, for på barsel var det tydligvis ikke mange av pleierne som hadde vært borti dette før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spinalhodepine ja, det burde de jo virkelig kjenne til. Er en veldig effektiv behandling mot det og: Blood patch.

Har selv hatt spinalhodepine. Måtte ligge i et mørkt rom, hodet flatt, kasta opp og hele pakka. Så kjørte de med ned på anestesien, tok ut litt blod fra hånda mi (gjennom en venflon) og satte dette inn der spinalen hadde vært. Vips, bra med en gang. Blodet levrer seg og fungerer som et plaster, hindrer at spinalvæske skal lekke og forårsake hodepine:)

Skrevet

Jeg var på Ahus. Forferdelig opplevelse. Kunne ikke røre meg. Det burdte de absolutt visst!!! Hvertfall hvis det er behandling osv. Men da vet jeg jo det til en annen gang. Men det er jo ikke riktig at man skal vite sånn selv. Takk for info!!

Skrevet

Jeg synes det er utrolig rart at hverken du selv eller pleierene visste hva spinalhodepine var! Du burde ha visst det fordi det er din oppgave å sjekke opp bivirkninger av slike smertestillende før fødsel og de burde ABSOLUTT ha visst det fordi det faktisk er jobben dems! Noen ganger blir jeg litt oppgitt over at helsepersonell ikke sjekker opp sånt, hadde de lest ordentlig i journalen din så hadde de sikkert sett at du hadde fått spinal og skjønt at dette var en bivirkning.

Når de jobber på en barselavdling så MÅ de jo kunne sånt så ofte som folk benytter epidural eller spinal, noe annet er bare for dårlig...

Spinalhodepine er jo ikke eneste bivirkningen heller, man kan for eks forbli nummen en god stund etterpå, min pappa hadde liten følelse i det ene beinet i 6 mnd etterpå..

Skrevet

Jeg fikk epidural bare 30 min før babyen ble født. Denne ble satt feil, og jeg kjente at det ble ekkelt nedi foten med en gang. Etter å ha styr litt kom epiduralen på riktig sted, og da funka den greit.

Men etterpå; ja da kom hodepinen for fullt! Lå på barsel på enerom i 8 dager med dundrene hode, svært smertefulle låsninger i ryggen, melkespreng, og sydd underliv. Trenger jeg si at det ikke var noe særlig?

Til slutt insisterte jeg på stavre meg ut i bilen og komme meg hjem. (besvimte nesten i heisen) I tillegg ble jeg følelsesløs i ene foten noen dager, og i tærene mistet jeg følelsen i 4-5 mnd. Jeg hadde aldri i mitt liv hørt at epidural kunne lage slike bivirkninger. De prøvde blood patch på meg også, men det funket i 80 % av tilfellene - og jeg var en av de stakkars 20 % som ikke hadde nytte av dette.

Nå er det snart 15 mnd siden fødselen, og jeg sliter fremdeles med låsninger i rygg. Har gått til kiropraktor og går jevnlig til fysioterapeut. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg glatt født uten epidural. Den sjansen tar jeg iallefall aldri igjen, fødselen hadde vært over på under 30 minutt dersom ikke epiduralen hadde blitt satt.

Dette er ikke ment som skremselspropaganda, men er greit å vite om risikoene ved å bruke epidural også.

Hilsen

Skrevet

Hvorfor sier du at det var min oppgave å skjekke bivirkninger? Jeg hadde tatt epidural 2 ganger før og det gikk helt fint. 3. fødselen rakk vi ikke å sette epidural og de satte spinal i stedet. (var det da jeg skulle skjekke bivirkninger) Ved den 4. fødselen, skulle jeg også ha epidural, men rakk det ikke da heller og fikk spinal. Ting skjer fort under fødsel og det blir ikke alltid som man har planlagt. Derfor er det ikke min oppgave å ha oversikten. Men at ikke de visste det skremmer meg.

Skrevet

Jeg sier det fordi det faktisk er din oppgave å vite hva du putter i deg av medisiner osv.

FØR en fødsel bør man finne ut av hva slags smertestillende sykehuset har å tilby og hva bivirkningene er for deg og barnet!

Man får jo en brosjyre om dette når man får fødeplass, den tar det ca 5 min å lese gjennom..

Skrevet

Også skal man huske på det i stundens hete? Nå provoserer du litt. Du er litt virkelighetsfjern. Hva med når de skulle sette pudental i hui og hast? Skulle jeg be de vente, og gå igjennom bivirkningene? Ok, man kan lese det i ettertid da tilfelle, men jeg som er mye plaget av migrene trodde først det var et migrene-anfall. Derfor snakket jeg ikke så mye med pleierne om det, bare sa jeg hadde skrekkelig hodepine og ba om paracet. Det er fortsatt de som skulle hørt en bjelle ringe.

Skrevet

Det er ikke akkurat slik at det er 50 forskjellige typer smertelindring man blir tilbudt. Det er vel mer reelt at det kanskje er 5 stk, og det er ikke vanskelig å huske de 5.

Om du får tilbud om pudentalblokade under fødsel så mener jeg at du burde vite hva det er for noe, hva det gjør med kroppen, om det kan være noen bivirkninger.

Man kan ikke bare sitte der å ta imot alt man får, man må være litt kritisk.

Jeg takket nei til epidural nettopp fordi jeg visste hva bivirkningene kunne være, at det kan stoppe opp en fødsel osv. Jeg takket også nei til morfin og saltvannspappler fordi jeg ikke syntes det hørtes noe særlig ut osv..

Man har et ansvar selv også og man har 9 mnd på seg til å forberede seg før en fødsel. Mener selvfølgelig ikke at du skal undersøke dette UNDER fødselen.

Hvorfor i all verden mener du at jeg er virkelighetsfjern? på hvilken måte?

Synes faktisk ikke det er mye å forvente at en som skal føde barn undersøker sånt på forhånd, og det er ikke vanskelig å huske hva de forskjellige tingene er for noe.

Jeg hadde en veldig lang, hard og relativt intens fødsel, men jeg ble ikke senil av den grunn.. Jeg husket hva jeg ville prøve og hva jeg IKKE ville prøve.

Skrevet

Wow, jeg er hvertfall ikke noen tilhenger av å føde naturlig, og synes det ikke er noe større og flottere med de som velger det. Vi har alle forskjellige smerteterskler og fødsler. Gidder ikke å diskutere dette mer hvertfall, jeg skulle helst ligget i narkose mens jeg føder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...