MathildeC Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 presten vår sa i går at hun måtte bruke mitt nye navn under vielsen, dvs "Tar du Sonia .."nytt navn"....denne mann" etc. Det blir da helt feil! Jeg er da ikke denne nye personen før ETTER vielsen spør du meg!? Dere som har snakket om dette med kirken, har dere noen meninger? Jeg skal ringe kirken og høre også, vil bytte prest hvis hun insisterer på dette... det er litt viktig for meg å bruke mitt eget navn denne siste gangen..
Gretha Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Når jeg gifta meg brukte han hvertfall mitt gamle navn i vielsen, tror det er fornuftig. Høres hvetfall mest logisk ut..Du har jo teknisk sett ikke nytt navn før du har sagt ja..
MathildeC Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2008 Ja det mente jeg også. Men presten insisterte på at nå var det blitt slik at sendte du inn dette skjemaet så ble det juridisk bindende først hvis du brukte det nye navnet. Men jeg har mine tvil på at det stemmer..
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Det er bare sprøyt, spør du meg... men jeg er ingen prest, da... Syns at det er pikenavnet som skal brukes i vielsen, om det er juridisk riktig eller ikke spiller vel ingen rolle...
*1+1=2 små* Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 høres jo veldig rart ut...hadde ringt kirkekontoret jeg...
MathildeC Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2008 Nå har jeg ringt kirkekontoret og de snakket med presten. Hun "hadde visst misforstått" og skal bruke pikenavnet. Best jeg dobbeltsjekker med henne. No way hun misforstod: Jeg sa jeg hadde sendt inn papirene om navnebytte sammen med de andre papirene, men at jeg hadde forstått det slik at navnet først ble byttet etter vielsen, at man byttet navn I FORBINDELSE med vielsen. Neida mente hun, navnebyttet skjedde med en gang de fikk de papirene, dermed ble navnet mitt det nye. Misforstått my ass.. vi snakket lenge om det, jeg argumenterte som bare det.. Jaja, får håpe det ordner seg nå. Stoler ikke helt på presten, he he. Vi hadde henne i dåpen også og hun er litt merkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå