madammen med tulla og fødeklar Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Kan man vaske en lin skjorte på 40 grader eller er det for varmt? **** dårlig husmoren meg har ikke peiling***
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Nei det ville jeg ikke ha gjort... Legg den i bløt natten over med biotex i vannet
madammen med tulla og fødeklar Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2008 men vet jeg kan vaske den i maskinen, har gjort det i alle år, men husker ikke nå hvor mange grader. men kanskje jeg bør holde meg til 30 da?!!
Dronningen! Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 En linskjorte ville jeg aldri tatt i vaskemaskinen... Ting kan skje der også, feks svarte flekker fra trommelen, hull i skjorten osv... En bunadskjorte i lin har kulturverdi. Linstoff er ikke like tilgjengelig som før. Det er derfor viktig at bunadskjorten din får riktig stell, så du har glede av den riktig lenge. Lin er et naturmateriale - linfibrene holdes sammen med plantelim. Valg av vasketemperatur og vaskemiddel er derfor viktig. For høy vasketemperatur og galt vaskemiddel løser opp plantelimet, dermed kan bunadskjorten bli ødelagt. Bruk nøytralt finvaskemiddel, og vask aldri ved høyere temperatur enn 60 grader. Unngå vaskemidler med blekemiddel. Å legge en skjorte i biotex over natten fremstår for meg som misshandling av et kulturplagg.
mamman til to gutter Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Fra husflidens hjemmeside: Har du kjøpt du kjøpt deg en verdifull bunadskjorte – sørg for å ta godt vare på den! Generelt bør bunadskjorter vaskes for hånd. De krever skånsom behandling, riktig temperatur (maks 60 grader) og et nøytralt vaskemiddel (f.eks Milo). I tillegg er det viktig å være raus med skylling. http://www.norskflid.no/hunf/EntryPage.aspx?containerid=23110&parentid=5005&entrypage=True&guid=1&lnodeid=19&PageID=5002
madammen med tulla og fødeklar Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2008 takk damer!! da skal den bli behandlet med ømhet og kjærelight:) hihi nei da men er klart man må ta godt vare på de. vasker den på 30 grader med milo jeg da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå