Gå til innhold

Oppmuntring ang. dårlig sædkvalitet og få egg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte bare jeg ville sende en liten oppmuntring til dere som trenger det.

Dere som har menn med dårlig sædkvalitet. Ikke la dere avspises på IVF-klinikken med at det ikke er noe man kan gjøre. Spesielt dersom mannen har fått påvist antistoffer i sæden. Det hadde nemlig min mann.

Vårt 1. ICSI-forsøk gikk rimelig dårlig. Vi fikk ut 8 egg, og bare 1 (!!) ble befruktet, og dette bare 2-delt. Dette ble negativt. Etterpå sendte jeg mannen til Ken Purvis på Andrologisk senter hvor han fikk en kur bestående av pergo og antibiotika for å få bukt med det som så ut til å være en infeksjon (han har også fortsatt på pergo en stund grunnet en hormonubalanse). Denne kuren ble han ferdig med litt før vårt neste forsøk.

Nå på 2. forsøk fikk vi bare ut 1 (!!!) egg, hvilket vi selvfølgelig var meget misfornøyd med. MEN, dette ble faktisk befruktet og vi fikk satt inn et perfekt 4-delt egg 27.04! Jeg er overbevist om at dette er et resultat av mannens besøk hos Ken Purvis.

Og det er som sagt ikke alltid best å få ut så mange egg som mulig! Jeg har vært igjennom en avbrutt runde pga at jeg reagerte for kraftig på medisinene - dvs ville blitt kraftig overstimulert, før jeg på neste runde hadde anlegg for godt over 20 egg og måtte surfes noen dager før el-sprøyte (sprøytestopp).

Nå på siste forsøket Gikk jeg på 50 ie (!!) puregon, hvilket er 1/3 av vanlig dose, og fikk som sagt bare ut 1 egg. Men det var som de sa på klinikken - du trenger bare ett egg hvis det er det som er gullegget. Og det var det! Perfekt og symmetrisk 4-delt egg ble satt inn, og det har nå resultert i graviditet. Jeg tror nok det også har vært bra for kroppen å få minimalt med medisiner, har knapt hatt en eneste bivirkning og nesten ingen smerter (etter første uttak kunne jeg ikke sitte på en uke..).

Så det er håp for oss alle!! Håper dette kan være til oppmuntring for noen.

Jeg nyter nå min tidlige graviditet og sender masse babystøv til alle!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...