Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

som nå er gravid i 8 uke og har fått ekstrem svangerskapskvalme. De av dere som har opplevd dette, kan vel levende sette seg inn i situasjonen. Hun ligger helt stille, for den minste bevegelse setter igang brekninger. Hun har fått kvalmestillende- uten effekt, reisesyketabletter- uten effekt... er det noe som kan fungere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan jeg pittelitt om....

Siden jeg har hatt det i tre svangerskap...

Hva slags medisiner har hun fått?

Det som ofte gis til hyperemisispasienter en antipsykose medisiner ala Largactil, Stemetil etc... Eller Afripan (tror jeg de heter)

Noen har hatt hell med bruk av Seaband som kjøpes på apoteket. Dette er bånd som settes rundt håndleddene som stimulerer et pkt som kan stagge kvalmen noe.

Akupunktur har også hjulpet flere...eller homeopati.. Ingen av disse har hatt særlig effekt for min del.

Det eneste utenom slik type medisinering som faktisk hjelper er total ro, ingen psykisisk eller fysisk anstrengelse, ikke for mye lys, lyd eller bevegelser i omgivelsene... Tilførsel av væske...og litt mat...

Blir hun for slapp må hun få sjekket urinen for ketoner, og vurdere intravenøs tilførsel av salter og væske...muligens innleggelse om nedbrytelsen blir for massiv.

Trøsten er at babyen har det fint, og tar til seg det den trenger...det er mammaen som har det tøffest. Kvalmen pleier å gi seg mellom uke 14 og 20...men kan i noen tilfeller vare mye lenger...

Kan jeg hjelpe på noe vis med mine erfaringer så rop ut.

Sender en trøste klem via deg til venninnen din.

Klem

Skrevet

afipran har hun prøvd. Ikke stementil eller largactil. Skal nevne det for henne. Ja, jeg roper på deg! Vil gjerne bruke erfaringene dine for å hjelpe henne. Jeg har beordret sykemelding for henne og vokter henne som en hund.... Jeg er ganske streng, ser du:))

Skrevet

Det skumle er at dersom man ikke klarer å stagge tingene tidlig...med HVILE og væske spesielt... Så bruker kroppen vanvittig lang tid på å restituere seg.

Jeg var selv innlagt i over 2 mnd første gangen. Med cvk i halsen for å få inn litt næring...Var faktisk lettere da jeg fødte enn da jeg ble gravid, og dengang var jeg slank...;) Det som stoppet det til slutt den gangen var Largactil intravenøst...

En annen ting som de skal vokte er det faktum at ved lang tids sykeleie og graviditet øker sjansen for blodpropp... Da jeg lå inne fikk jeg sprøyter for å forhindre dette...

Noen har også hatt hell med b12 sprøyter...kom jeg på, men stikkene kan være nok til å velte all mobilisering av krefter...

Som sagt...kan mitt helv.... være til hjelp for andre så stiller jeg gjerne mine erfaring til disp?

Skrevet

Noterer b12sprøyter. Hun er flink til å få i seg drikke, men har allerede begynt å miste kilo. I forrige svangerskap pusha hun seg på jobb, var grønn i trynet... Denne gangen tror jeg hun har tatt hintet og har lagt seg pent og pyntelig på sofaen... Takker for gode svar, håpet at du føler deg bedre..Har tenkt mye på deg, ser du:))

Skrevet

Ja stakkars sier jeg også:) dette er jo helt piiiip grusomt!!!!

Mange gode råd fra phantomet her!!

Noe som jeg syns hjalp - er denne bilputa for gravide - som holder belte borte fra magen. Press på magen var lik oppkast for meg.

God vokse-bh!!!

Varmt måltid til lunch, var et råd jeg fikk av jm. Et tips kan være Fjordland suppene. Da varmet jeg bare en liten kopp om gangen. Hehe ei slik hadde jeg kanskje i 2 dager....

Drikke romtemperert vann!! Godt og kaldt vann tapper kroppen for energi - det lille energiet en har.... Drikke 2-3l vann.

Slik jeg opplevde det var at jeg var konstant sulten, men hadde ikke lyst på mat.... Ingenting smakte, å når en hadde spist så tenkte en allerede på hva en skulle spise neste gang....

Så jeg anbefaler å alltid ha god mat i hus:)

Til slutt vil jeg si minst mulig stress!

Men så er det jo sånt med dette som med mye annet - det som har virket på meg trenger ikke virke på henne. Jeg krysser fingrer for at hun finner ut hva som er best for henne og at det ikke varer hele svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...