phantomet Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Jeg har funnet frem bunadene til begge smågutta, og har store planer om å stryke skjortene enten ikveld eller imorgen... Har faktisk tenkt å være ute i god tid med slikt i år...så sløyfene er funnet frem, fløyter og flaggene likeså.. Har sjekket at kjolen som er kjøpt inn for lenge siden for anledningen faktisk passer...og har forhørt meg med phantom-mannen om alt er klappet og klart for hans del... Er dere ikke imponert? *skratter* Som dere kanskje har skjønt så går ting ikke fullt så kjapt her som det ellers ville gjort med diger mage..så jeg forter med saaaakte... Andre som er klare for den store dagen?
iznogood Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Jeg er jaffal kjempeimponert! Så langt kommer vi nok ikke til komme på mange dager her i huset. Så flink du er. Her er det farmor som står for bunadene til barna. Skikkelig med bunad til 2 gutter og 1 liten pike. Selv er jeg nok indisponert på selve dagen. Jeg har ikke mye 17.mai fjongt å ha på meg. Jeg har ikke en gang magen i veien - så jeg burde hatt satt i gang.Blir veldig inspirert av flinke du!
Urtete Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Her har vi allerede vært i en konfirmasjon, så bunadene er egentlig klare. Dvs at jeg vet at jentene sine passer og at min er for traaaang... Kuuult - not! Det er lite pent med bunadsvest som er flere cm for liten, altså. Tror jeg må gjøre alvor av å få sydd den ut. Kan ikke tenke meg at jeg noen gang blir like smal som da bunaden ble sydd til meg.;-) Nyvaskede skjorter henger klare til stryking, men flaggene må jeg lete etter i år også. De er sannsynligvis stuet vekk inne i et skap en plass - det spørs om de også må få en runde med strykejernet før den store dagen. Ellers så skal jeg finne fram varmt undertøy, for her i Trøndelag er det meldt KALDT. I natt har det forresten snødd her, og det er en stor nedtur etter dager med nesten sommer!! Vi er altså nesten klare til den store dagen - bare ikke helt...:-)
tebekaa Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Jeg er kjempeimponert! Stryke skjorter flere dager i forveien! Kan ikke gjøre det her, for tradisjonen er at dette gjøres etter midnatt natt til 17. mai. Og tradisjoner er viktig å holde på asså, det har JEG lært. Spesielt tradisjoner som jeg har lagd helt selv... Men, når det er sagt, alle 3 snuppene har antrekkene sine klare og de to store kan nesten ikke vente med å ta de på (selv 12-åringen går å ser på antrekket rett som det er og gleder seg) Ikke bunader her i huset altså, bare nyinnkjøpte fine sommerklær. Med nye jakker til hvis det blir litt kaldt. Og altfor fine sko til å løpe sekkeløp med. Og Nordmørsbunaden min? Ja, da refererer jeg til tråd lenger ned på siden... Største jobben til 17. mai her er å plante i krukker og bed, for det fikk vi ikke gjort i pinsen. Blir vel på fredag det da... for torsdag er jeg opptatt! Og i dag gjer eg ikkje det slag!
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Jeg må si jeg er imponert! Kan man skynde seg langsomt, fordi man ikke har tid? Jeg må nesten begynne i dag.. Mangler bunadskjorte til LilleM. Han har bunader arvet etter fetteren sin, men ikke alle skjortene er like fine lenger. - Blir litt mye is og ketchup-søl på disse små. Min bunad tror jeg skulle passe, den passet i dåpen til guttungen, og det var 3 mnd etter fødsel, så jeg satser på at jeg ikke har økt i omfang siden den gang.. Må vel prøve i dag, så jeg ikke får meg en skikkelig nedtur på lørdag morgen. Seiersmannen er i København hele uken, så det er vel jeg som må finne frem dress og skjorter der i gården, og se om alt er på stell. Så travelt som han har hatt det så har han vel glemt at det er 17. mai på lørdag.
Urtete Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 Apropos sko - minstejenta må nok få nye før 17. mai. Etter konfirmasjonen forrige helg hadde hun vannblemmer på føttene:-/
phantomet Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2008 Seier og glede... Jeg har faktisk en skjorte ekstra, dersom dere skulle trenge en..... Som jeg tror er riktig størrelse til lille M...
Maud Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Jeg er ikke klar. Som jeg allerede har skrytt av en gang eller tre, så har jeg strikket bunad til minstesnupp. Den er enda ikke helt klar, må finne frem symaskinen, sy noen sømmer, klippe litt, strikke noen kanter, sy på hekter og SÅ er den klar. Gutta har fine dresser som ble kjøpt til bryllupet, så de er klare. At de passer ennå, sier vel noe om at de var litt for store for et og et halvt år siden... Min egen bunad tror jeg passer, men minstesnupp er jo en vampyr på puppen, så bunaden får henge i skapet og ingen tar fra meg livsløgnen om at den passer. Maud-mannen er av alle ting medlem i 17. mai komiteen i nabolagets vel, så her ligger det loddbøker og en million flagg, lister over ting som skal ordnes og greier. Hvis dere hadde kjent Maud-mannen ville dere visst at det er meget merkelig at han gjør sånt. Sånn er det når man er ny i nabolaget og ikke klarer å si nei når naboen ringer og spør ;-) Jeg smiler og er glad for at det for en gangs skyld er han som har et verv :-D
Plutseliten :) Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 Her er vel nesten alt klart. Sambo har Sunnmørsbunad,og den er strøket og klar etter forrige helgs konfirmasjon.Minstemann har en mini Sunnmørsbunad jeg tar sjansen på at passer enda....sist han hadde den på var i jula Bonusbarna har Nordmørsbunader,som blir fraktet hit før lørdagen. Datteren regner jeg med har full kontroll på sine lekre kjoler...om de er varme nok i det 5 graders været som er meldt får tiden vise. Jeg måtte gå til innkjøp av nye klær til konfirmasjonene vi var i....men den dagen var det så varmt at jeg måtte ty til noe lettere og gammelt Men nå ser det ut som jeg får brukt det....selv om datteren synes det så helt teit ut Flaggene har jeg kontroll på,blomster er plantet....og vin/blomst/gave kurv er kjøpt inn til de vi skal til )
tebekaa Skrevet 14. mai 2008 #10 Skrevet 14. mai 2008 He, he. Skal se at Maud-mannen får blod på tann og tar på seg både det ene og andre vervet. Er nok ganske likt her i huset også mht. verv. Gråtassen snakker stadig vekk om den gangen han var klassekontakt for mellom-snupp's klasse;-) Tenker noen ganger på en i klassen til Store-snupp som har 7-8 søsken og foreldre som stadig vekk er med på både det ene og andre for denne sønnen, i tillegg til at mor sitter i 17.mai komite og fau! Og vi som sliter med å rekke over alt med 2 aktive b-tweens! Noen er rett og slett bare mer driftige enn andre. Jeg pleier å trøste meg med å fantasere om alle de dårlige sidene de egentlig har, men som de skjuler for alle andre;-) Lever i en livsløgn tenker jeg de gjør ja.
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #11 Skrevet 14. mai 2008 JA takk! Jeg sier ikke nei til det! Hvilken str er det?
phantomet Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 14. mai 2008 Passe...*ler* Skal sjekke...den er ubrukt faktisk, derfor husker jeg ikke: Kan jeg ikke bare legge den i en pose og lever til deg idag, så ser du selv om den er noe du vil bruke?
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #13 Skrevet 14. mai 2008 fantastisk! Jeg er hjemme alene hele uken, så det er bare å komme innom. jeg er her! Med min lille ramp!
coscos Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 Er kjempeimponert over alle som er ute i så god tid med forberedelser. Jeg er nok litt mer sånn siste liten person. Men, i år gjør vi det veldig enkelt, og reiser fra hele 17. mai-feiringen. Eneste tiden som passet for et vennepar av oss, og siden lille M er så liten at han ikke skjønner noe av feiringen, synes jeg det går greit å reise bort. Dessuten, han har ikke noen bunad ennå (ikke at det er noe kriterie, jeg og mannen min har jo heller ikke...), bestemor skal i gang med å strikke den, så blir nok ikke klar før til jul. Flaggene har jeg stort sett oversikt over, men sløyfene har jeg bestandig vanskelig for å finne, så kjøper nye hvert år, og så fort 17.mai er over, så kommer de bortkomne sløyfene til rette igjen. Og, da legger jeg dem på et lurt sted, slik at jeg kan finne dem neste år :-) Så, i år så tenkte jeg at vi får gi lille M et flagg, ta på ham noen penklær og knipse et bilde eller to før vi reiser. Da får han i hvertfall noen bilder av sin andre 17. mai feiring!
dritgrei hei hei! Skrevet 15. mai 2008 #15 Skrevet 15. mai 2008 Jeg er så flau så flau... også må jeg fortelle det litt likevel, for vet du.... nei uff jeg kan ikke legge dette ut på det store internettet.... hahahahahahahahahahahahahahahaha sier 18.august 2007 deg noe????? shitt altså.... i en krøll, i en pose innerst i et skap,,,,, knøvla sammen i en haug med is og DAilis-sjokoladekake..... Men altså, i dag sal det vaskes og dampes og renses og fikses, så blir det to nydelige bunadsunger her i huset også :-)
Dailis Skrevet 16. mai 2008 #16 Skrevet 16. mai 2008 Oi.... Jeg tenkte å gjøre klart alt i kveld jeg:) Men jeg vet hva de skal ha på seg....Men ikke for egen del. Tror kanskje jeg må i butikken etterpå...... Jeg er et ekte skippertaks menneske.
Trollmora Skrevet 16. mai 2008 #17 Skrevet 16. mai 2008 Jeg synes du er flink phantomet og jeg er veldig glad for at formen din er blitt bedre! Kos deg med 17. mai forberedelser og fortsett med å skynde deg langsomt:o) Stor klæm fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå