Gå til innhold

Var hos HS i dag. Hva synes dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll med mini på helsestasjonen i dag, og da nevnte jeg selvfølgelig søvnproblemene våre. Hun sa at vi burde flytte ut fra soverommet vårt noen netter (vi har for ikke flere rom og ta av, så han ligger på samme rom som oss.) og sove på stua. Og når han våkner på natta for å komme opp i senga vår, så skal vi ikke gå inn til han. Skulle bare la han holde på en times tid før vi skulle gå inn. Synes dette hørtes vel drøyt ut, men vi måtte bare være konsekvente mente hun. Siden gutten er frisk, mett og tørr så var det ingen grunn til at vi skulle gå inn til han. Hun mente at etter 3-4 netter ville han innse at det ikke lenger var noe service å få, og begynne å sove hele natta.

Hva synes dere om dette?

( Vi har hatt søvnproblemer siden februar, og nå er vi så i minus på søvn, så noe må vi gjøre.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, huff det synes jeg hørtes trist og fælt ut! En ting er at servicen om natta kan strammes inn. Men det betyr da ikke at han skal ligge og gråte. En hel time er jo kjempelenge, og tenk om han ikke slutter etter en time heller?

Jeg synes at dere burde prøve å sove borte eller i stua en natt eller to hver så dere får hvilt dere, men ikke la gutten ligge og gråte.

Skrevet

Hvor gammel er sønnen din? Jeg hadde aldri klart å ikke gjennomføre det som HS sier til deg- syntes 1 time var veldig lenge!! Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, har ikke lengre erfaring enn 3 mnd som mamma :), og jenta vår sover stort sett bra om natta, våkner kun for pupp, men sovner fort igjen.

Ammer du om natta, hvis ikke kan dere jo bytte å gå inn til han annenhver natt mens dere sover på stua en periode. Hva med å sitte hos han å forsøke å roe han uten å si noe, bare hysje..

Man trenger søvn, det er helt sikkert, så håper dere finner ut av dette og at det går seg til etterhvert. Lykke til!

Skrevet

Han er 9 mndr.

Vi har prøvd det meste egentlig. Om vi ikke tar han opp, bare står ved senga hans og trøster og stryker på han, blir han bare helt krakilsk. Har prøvd å ta han opp og sitte med han på fanget, men da skal han bare tulle og leke. Har prøvd en mild verson av ferber uten hell. Han har på det verste holdt seg våken fra 23.30 til 05.00. Sov da 2 timer, så var det morgen. Har slått fra meg at han har vondt noe sted, for han sovner så fort han kommer opp i senga vår.

Synes det høres helt forferdelig ut å la han gråte alene i en hel time, tror ikke jeg klarer å gjennomføre noe sånt heller. Men jeg begynner å bli desperat. Ammer ikke på natta lenger.

HI

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

1 time er alt for lenge! Uansett alder.

Hadde helsesøstra vår hørt den hadde hun blitt sinna tror jeg.

Kan være lurt å sove på hver deres rom ja, men man kan ikke starte så brått nei.

Kan ligge å sutre litt før dere går inn ja, men ikke lengre enn noen min første gangen.

For så å øke noen min av gangen.

Men ikke la barnet ligge lengre enn 10-15 når dere har økt opp dit.

Gråter barnet hysterisk så må dere jo gå inn med en gang , men litt sutring må man nok tåle.

Når du går inn til barnet, så stryk det over hode, nattakos og så gå ut.

Dette gjentar du hver gang, men ikke stå for lenge.

Dette gjorde vi og det funket godt etter 3-4 dager så skjønte han at det ikke var vits mer :o)

Skrevet

1 time er alt for lenge! Uansett alder.

Hadde helsesøstra vår hørt den hadde hun blitt sinna tror jeg.

Kan være lurt å sove på hver deres rom ja, men man kan ikke starte så brått nei.

Kan ligge å sutre litt før dere går inn ja, men ikke lengre enn noen min første gangen.

For så å øke noen min av gangen.

Men ikke la barnet ligge lengre enn 10-15 når dere har økt opp dit.

Gråter barnet hysterisk så må dere jo gå inn med en gang , men litt sutring må man nok tåle.

Når du går inn til barnet, så stryk det over hode, nattakos og så gå ut.

Dette gjentar du hver gang, men ikke stå for lenge.

Dette gjorde vi og det funket godt etter 3-4 dager så skjønte han at det ikke var vits mer :o)

Men det er viktig å ikke ta han opp, så fremst det ikke er noe spes :o)

Skrevet

Har prøvd det du sier, men det hjelper ikke. Han blir bare enda "villere" av at vi kommer og går sånn. Har jo holdt på med dette noen måneder nå da, så vi har prøvd mye forskjellig. Og det eneste som har hjulpet så langt er senga vår. Men når han ligger der, sover jeg så sinnsykt dårlig, så det er jo poengløst. Dessuten er han stor nok til å kunne sove hele natta i egen seng. Spiser godt og er en VELDIG aktiv fyr, så jeg skjønner bare ikke hvordan han kan være så våken på natta.

HI

Skrevet

Værste jeg har hørt...1 TIME????er den helse søsteren helt frisk eller har ikke hun barn selv??

Man skal ikke la barnet ligge å gråte mer enn i 5 min før en går inn til det og dette skal gjentaes til barnet roer seg.Det var jo ikke meningen at barnet skulle bli redd og utrygg,var det vel???

Nei,den der får du ta på magefølelsen og da regner jeg med at du synes at 1 TIME er borti hamp og staur.Burde fått seg en skrape hu derre søsteren.Jeg har 4 barn selv,minste er snart 5 uker gml,så har litt erfaring,men aldri fått et sånt råd noen gang

Lykke til;-)

klem

Skrevet

Jeg er tilhenger av Ferbers metode på sunne friske trygge barn...men dette hørtest hårreisende ut. Syned din HS burde skaffe seg kunnskap om metoden....hun kan umulig ha barn selv. Ingen lar barnet sitt gråte i 1 time uten å gå inn med korte intervaller.

Skrevet

Man skal ikke komme og gå, men være der helt til han sovner. Få han til å føle seg trygg. metoden går ut på at barnet skal lære seg å finne søvnen selv :)

Men det er klart det er du som kjenner barnet ditt best. var bare ett forslag.

Skrevet

hei

vet ikke helt hva jeg skalsi jeg, vi har en på 2,5 som ofte er våken på natta. vi har nettopp tatt han på eget rom, uten at det nødvendigvis er så store fordeler med det, det betyr jo egentlig bare at vi faktisk må stå opp av sengene og gå ut av rommet for å se til han.

jeg kan ehller ikke hel forstå hvorfor han er våken, han er jo en aktiv krabat som sikkert trenger søvnen sin som alle andre. vi har nå bare slått oss til ro med at sånn er det, han har ikke den innbeygde biologiske natt og dag klokka.

både venner og familie og helsestasjonen og jordmor og alle mulige som har vært involvert gir nå liksom uttrykk for at dette er år feil, vi gjør ting galt og alle barn kan jo sove ordentlig, bare vi gjør sånn og sånn

jeg tror ikke at det nødvendigvis er såenkelt, nå har vi fått e til, og det er en liten tulle som har orden på svingen natt og dag. jeg tror det bare dreier seg om å godta at en har fått et barn som har litt problem med sovingen, og tilpasse seg situasjonen og tenke at en dag så går det over.

først skulle det hjelpe å ikke gi melk om natten, men bare vann så ble det ikke at han våknet pga kosen, dette med ulike rom har også vært prøvd, fordi vi liksom forstyrret han i nattesøvnen, gå til hna ofte, men la han være eller gå til han skjelden, alt har vi prøvd.

det er ikke alltid han skriker, han ofte roper og er sint, for han vil ha sjamas av, og trapp ned LEKE! andre ganger sitter han bare der og pludrer, igjen noenganger vil han ha mat og kos og noen ganger gråter han.

jeg opplever at det å bare sove attmed han er mindre uroende for han enn å gå til han hvert 10 minutt, da får han bre ny giv og roper og skriker mer, så om natten er det greit, men våkner han før vi har lagt oss, eller når vi har besøk på kvelden er jo ikke det så morro, da må vi gjerne ligge der i en time eller mer før han sovner.

kan ikke is noe annet enn lykke til, prøv å få den søvnen du kan, og håpe han roer seg snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...