Gå til innhold

Jeg tar bittelitt salt på maten til min 11 mnd gamle datter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan da umulig være såååå grusomt, hun vil jo ikke spise ellers. Og jo jeg har prøvd absolutt alt av mat(alle typer merker, hjemmelaget), dette er det eneste som funker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner du vil lage en diskusjon ut av dette:)

Skrevet

Litt salt tar de ikke skade av... Bedre de får i seg mat enn at de ikke skal...

Skrevet

Ja,det hørtes da helt normalt ut.. Husk at det er bare på dib at sukker,salt osv blir regnet som gift. Ute i den virkelige verden er ikke folk sånn... Var på peppes med med søster og tantebarn da yngste var halvannet år,og spiste masse pizza med rømmedressing. Og vet du,de er så blide og fornøyde unger!! Du må bare føle på hva du selv vil gjøre. Kommer helt sikkert til å bli sånn selv også. Dib er ikke et reelt bilde av verden! :)

Skrevet

Jeg vil ikke lage noen diskusjon, ville bare si med dette at noen ganger må man ta noen snarveier som foreldre:) Dette var en løsning for oss. Takk for svar dere andre!

Skrevet

Hvis du er trygg på det du gjør, behøver du vel ikke rope ut om det her? Eller aner jeg en usikkerhet mellom linjene?

Hør med helsesøster hvor mye salt en 11 mnd bør ha i seg.

Bare et lite obs: I england var det et ektepar som foret babyen sin med potetstappe fra pose, fordi de ikke hadde råd til annet, eller visste bedre. Babyen døde av saltinnholdet.

Skrevet

Nei,det er ingen mellomting her anonym 22:49..

Skrevet

skjønner at du gjør det som må til for at datteren din vil spise :) jeg regner med du gir henne noe å drikke til maten - og dersom du helst ikke vil gi salt (noe jeg antar) kan du jo prøve å minke mengde fra dag til dag og til slutt trenger du kanskje ikke tilføre salt!

Skrevet

Er du sikker på at du har fått med deg alle sider av den saken?

Sikter du til den hendelsen der en prematur baby fikk salt i maten? En prematur med nyreproblemer og andre alvorlige helseproblemer?

Skrevet

Nei, tror det er en annen sak. Engelskmennene er generelt dårlig opplyst når det gjelder kosthold og ernæring, så det kan godt være flere historier rundt dette.

Poenget mitt er uansett at man bør passe på at saltinntaket ikke blir for stort.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Nå har jeg ikke hatt noe annet å gjøre i natt, så jeg har googla litt. Tror jeg fant de sakene anonym 22:49 og 22:56 sikta til, det er dessverre snakk om to forskjellige saker, altså to barn. Den ene var Leroy Elders, en 3 mnd gammel baby med foreldre som både tolka ernæringsguidene feil og fant et voksenprodukt som var billigere enn babyproduktet. Det er jo helt rett at engelskmenne dårligere opplyst når det gjelder kosthold og ernæring enn vi her i Norge, og desto fattigere man er desto mer salt er det i kosten. Foreldrene her brukte et produkt som heter Ready Brek, en type frokostblanding som de moste og ga til babyen i stedet for babyrisgrøt som de blei anbefalt. Babyen fikk også potetmos og sjy samt vanlig melk, og ikke MME...i alle fall hvis jeg har tolka artiklene rett:

http://www.telegraph.co.uk/htmlContent.jhtml?html=/archive/1999/07/27/nbab27.html

http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,3887145,00.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/404667.stm

I den andre saken så er det snakk om en gutt på 15 mnd som var født i uke 27 om som hadde vært syk hele livet. Moren blei beskyldt for å med vilje ha gitt ham overdose av salt (og da er det snakk om noen skjeer salt og ikke noen saltkorn i maten), men i rettsaken blei hun frikjent, og det kom fram at legen ikke hadde gjort alt rett, så det var nok ikke vanlig salt som drepte babyen. Men det er usikkert om han døde pga medisinene han tok eller om det var legens behandling på sykehuset som var årsaken, kanskje det var begge deler. Gutten hadde jo vært på sykehuset før med høye saltverdier. (Strengt tatt så kan også moren ha skylden, men hun blei jo frikjent så da blir det feil å spekulere i det...moren har tross alt mistet 2 barn og kjempet 2,5 år for sin uskyld)

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/femail/article.html?in_article_id=413356&in_page_id=1879

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/hampshire/5406918.stm

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article638834.ece

http://www.portia.org/latest/marianne.html

Det jeg har lært av å lese om det her er at små barn ikke tåler salt særlig bra. Man anslår at Leroy hadde fått i seg 9 gram salt i løpet av et døgn...dette er det vanlige saltinntaket til voksne, men altså dødlig for en liten baby. Anbefaler at du kontakter hs i denne saken hvis du ikke allerede har gjort det og å bruke seltin i stedet for vanlig salt.

Skrevet

HI her, kjære vene det er vel en forskjell mellom å gi pose potetmos og å tilsette bittelitt salt i maten til et barn som får variert og god kost. Hun får fisk, kjøtt, grønnsaker, brødskive med sunt pålegg og babygrøt. Hun kommer ikke til å dø av 10 saltkorn i maten sin. Jeg føler for å "rope det ut" som noen sier fordi jeg synes det virker som om det ikke er lov å ta snarveier og finne løsninger utenom det som er perfekt ifht dib. Derfor håper jeg noen (kanskje spesielt usikre nybakte mammaer) får et litt mer nyansert og raust syn på hvordan ting fungerer i virkeligheten:)

Skrevet

skjønner godt at du valgte å være anonym. hehe

som noen har sagt så er salt og sukker gift her på dib.

fortsett som du gjør du =) ingen tar skade av litt salt syns nå jeg

Skrevet

Hvorvfor ikke gi annet krydder? Ofte vil babyer ha mer smak - ikke nødvendigvis salt. Hva med å prøve paprika, karri eller pepper?

Jeg er en av dem som ville latt babyen "sulte" litt før jeg gav salt da. En sulten babye spiser alltid - uansett!

Skrevet

Ja,da er du syk i hodet ditt 08:25.... Minn meg på å aldri la deg passe barnet mitt! Barn skal ikke sulte,og noen få saltkorn har ingenting å si!! Regner ikke med du noen gang kommer til å la barnet ditt få gå i bursdag å spise pizza og pølser f.eks.. Må vel ha med seg hjemmelaga, saltfattig mat stakkaren. Folk er så trange i nøtta til tider så det er skummelt.. Håper egentlig dette er tull fra 08:25 sin side. Sånt skremmer meg.

Skrevet

Det er riktig at for mye salt i maten er skadelig for små barn. De har ikke nyrer til å takle det. Så er spørsmålet: Hva er for mye? Noen korn her og der kan fort utgjøre en del gram i løpet av dagen. Og selv om det ikke utgjør dødelig dose, kan det gi trøbbel.

Jeg er ikke av den hysteriske typen, men når man tipser om salt i maten til babyer, er det viktig at førstegangsmødre blir opplyst om den negative konsekvensen av for mye salt også, da blir man i hvert fall bevisst på å avpasse mengden.

Skrevet

Hva med å bruke annet krydder enn salt?

Se på babyglassene hva som er brukt som krydder.

Det er en grunn til at barnematen ikke inneholder salt.

Skjønner ikke hvorfor du tar sjansen jeg da, men det er heldigvis ditt problem og ikke mitt. Regner uansett med at du har snakket med helsesøster eller annet helsepersonell om dette, da du vet at det du gjør er utenfor det som er anbefalt.

Skrevet

Til anonym 08.50 : Nå tror jeg du misforsto anonym 08.25. Å la babyen "sulte" var nok ment som "å vente til babyen er sulten nok". Det er et råd man ofte får hos HS hvis babyen er inne i en matnektperiode. Altså; man stapper ikke i ungen mat, eller tilbyr mat før sulten er ordentlig på plass. Barn bør være sultne før de spiser, på samme måte som vi voksne bør være sultne før vi spiser.

Så nå synes jeg det er du som er usaklig, frekk i munnen og mester i mistolkning.

Skrevet

Jeg er ikke hysterisk men, har aldri hatt salt i maten til ungene. Bruker heller friske urter som gir en mye bedre smak. Prøv det, nesten garantert at det funker.

Skrevet

Jeg har sett på babyglassene fra Småfolk. og de inneholder faktisk salt....

Så min lille gutt får maten som jeg lager,selv om det er litt salt i den. Men når jeg tar av til han så salter jeg min egen porsjon litt ekstra sånn at den smaker sånn jeg er vant med.

Mini får bare sånn at det smaker litt av maten. Men har også funnet ut at paprikakrydder er "poppis" her hos oss. Bruker det ofte. Og det er ikke tilsatt salt:)

Skrevet

HI igjen, som jeg sa tidligere har jeg prøvd alt annet og nei det funker ikke med annet krydder og frisk urter. Barnet mitt er 11 mnd og kommer snart til å spise vanlig mat som alle oss andre. Vi har et veldig sunt kosthold her hjemme, lager nesten all mat fra bunnen av og kjøper det vi kan av økologisk mat så jeg føler meg veldig trygg på at mitt barn får alle næringsstoffene hun trenger. At hun får ørlite salt i maten så hun spiser(nei sultne barn spiser ikke samme hva! Min gjør ikke det, hun bare hyler i timesvis istedet. Veldig skummelt at noen generaliserer sånn!) Ro dere ned...hehe..jeg må bare le av alle de merkelige forestillingene her inne.

Skrevet

Jeg gir også sønnen min litt salt på maten. Han er nå 13 1/2 mnd så noe eldre men jeg hørte med HS. Jeg ville gjerne at han skulle slutte med glass og heller spise sammen med oss. Vi er veldig glade i å lage mat og lager det meste av maten fra grunnen av. Slik jeg beskrev vårt kosthold så sa HS at litt salt var greit. Dvs at vi f.eks lager poteter, grønnsaker og så får han en halv fiskekake. Grønnsakene salter vi ikke men salter ved bordet hvis vi voksne ønsker det. Alle sauser lages fra bunnen av med minimalt med salt. Jeg prøvde i starten å lage usaltet mat til ham men det ble helt smakløst. Og joda det finnes mye forskjellige krydder men måtte gi tapt når mat han hadde smakt på dagen før fra min tallerken var nam, nam og dagen etter når han fikk spesiallaget gikk ut samme veien det gikk inn. Vi spiser variert, forskjellig typer fisk og kjøtt, masse grønnsaker og han liker det aller meste. Alt med måtehold og jeg reagerte ihvertfall veldig på at 12 mnds glassene var for salte. Har man et kosthold hvor det meste er fra poser/bokser osv så tror jeg det blir for salt. Nå koser vi oss ihvertfall max med familiemiddager hvor hele familien spiser det samme. Så får vi heller vente med forkjærlighet for spicy mat og chilli ,-)

Skrevet

Bra det er flere av oss:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...