ryddemani Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Sønnen min er bare 1 1/2år og 12 kg, men vurderer å kjøpe framovervendt bilsete når han bikker 15kg. Noen andre som har erfaringer?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Med nr 1: 3,5 år Med nr 2: 3 år (ble litt raskere 18 kg enn nr 1....) Det kan godt gå et helt år før han legger på seg 3 kg til. Eller han kan gjøre det i løpet av noen måneder. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor du skal bytte...
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Eldste var altfor liten, bare 10 kg, men jeg visste ikke bedre den gang og har angret mye etterpå og hatt dårlig samvittighet. Mellomste var nesten 3,5 år før vi snudde ham og mini skal også være minimum 3 år eller 18 kg før han blir snudd.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 min var 9 mnd når han begynte å sitte framovervendt. han veide ca 11 kilo...
Misti Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 hva mener du med at du ikke viste bedre. finnes jo seter som kan være sånn så tidlig? Jeg har vennersom snur tidliger. må jo være tryggere det enn at ungen sitter bakover å bare skriker,da kan jo sjåføren bli ukonsentrert da.
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Altfor tidlig, 2 år. Jeg visste ikke bedre selv om det bare er 2 år siden. Denne pjokken skal sitte bakover så lenge det er praktisk mulig.
ALIICE Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 Snudde mini da han var 10 mnd. Hvorfor skulle jeg angre på det? Det har jo gått helt strålende!!
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 Visste ikke bedre=var ikke klar over hvor mye tryggere det er å sitte bakovervendt og at det anbefales.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Ikke det at jeg orker å ta denne diskusjonen i dag, MammaOUL. Men nei, det må jo ikke være tryggere det selv om du tror det. Og det at du har venner som snur tidligere, det betyr bare at de vennene heller ikke vet bedre.
ryddemani Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 13. mai 2008 Bilen vår er så trang og de IziUp setene tar så lite plass. Men ikke på bekostning av sikkerheten altså. Vi bruker kun bil til og fra b.hage og butikk og d tar 5min å kjøre dit. Ingen motorveier her jeg bor heller, men er usikker da....
tuppemor-75 Skrevet 13. mai 2008 #11 Skrevet 13. mai 2008 førstemann snudde vi her i midten av april, og da var hun 3,5 år. mini er bare året, så han sitter forts. bakovervendt.
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 Jeg har hørt at britax secura tar like mye plass som babysetene, men har ikke testet det selv ennå. =)
LegallyBlond Skrevet 13. mai 2008 #13 Skrevet 13. mai 2008 Vi har akkurat byttet til eldstemann nå, han er 3 år og 16 kg. Kunne nok sittet bakovervendt en liten stund til, men han satt ikke spesielt behagelig lenger og hodet stakk over kanten på seteryggen. Prøvde ett sete med lenger rygg, men da satt han helt bokstavelig talt med knærne under haken. Så når lillebror nå hadde vokst fra babysetet valgte vi å heller kjøpe nytt til storebroren. Min var ca like tung som din da han var 1,5 år men var likevel ikke 15 kg før 2,5 årskontrollen og han har ikke gått opp spesielt mye siden da. Hadde ventet så lenge som mulig med å bytte tror jeg. De anbefaler jo helst til 4 år, så 3 år var minimumet her.
Misti Skrevet 13. mai 2008 #14 Skrevet 13. mai 2008 vil ikke diskutere bare lurer jeg... og har jo snakka med politi og andre som mener at om barna bare skriker når det er bakovervendt så burde man snu, men det er jo opp til hver enkelt det=) men hvordan gjør dere det med bena? blir det ikke veldig liten plass?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. mai 2008 #15 Skrevet 13. mai 2008 Mine hadde aldri spesielt dårlig plass. Og de klagde aldri, så jeg skal vel ikke uttale meg om hva jeg hadde gjort om de hadde skreket høyt hver gang vi kjørte bil. Men det er helt udiskutabelt at det tryggeste for et barn er å sitte bakovervendt. Så får man veie for og imot ut fra sin situasjon. Men jeg mener at det burde være mer tungtveiende grunner enn dårlig plass til beina for å snu et barn før det er 2,5 - 3 år.
Misti Skrevet 13. mai 2008 #16 Skrevet 13. mai 2008 er klar over at det er det sikreste, men for mange så er det mange ting som er med på og ta avgjørelsen om å snu før=) ville bare høre deres erfaringer jeg=)
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #17 Skrevet 13. mai 2008 Jeg visste faktisk ikke hvor mye større risiko det er for død eller alvorlige skader i en kollisjon med fremovervendt sete fremfor bakovervendt. Nå vet jeg at det er MYEtryggere bakovervendt, og da velger jeg så klart det.
mamma_til_prinsesse_og_prins Skrevet 13. mai 2008 #18 Skrevet 13. mai 2008 Vi har en Volvo v50, 2006 mod, den har så sinnsykt små seler bak, at det ikke er mulig å få bilsetene montert bakover. Så snuppa begynte og sitte forover da hun var 9 kg og ca 11 mnd. Og lillebror er nå 10 mnd og 10 kg, og har begynt å sitte fremover nå. Jeg ringte til volvo og brukte kjeft, di fikk vist lignende hendvendelser vær dag. Og til trygg trafikk , eller hva di nå heter og spurte hva jeg skulle gjøre. Di mente på at det var bedre att di satt fremover vendt i di store setene , enn at di satt i "baby" setene når di var for store.. Vet ikke jeg , men våre seter kan vippes bakover ganske langt , slik at di nesten ligger , så håper at dette hjelpe noe, vist det skulle smelle....
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. mai 2008 #19 Skrevet 13. mai 2008 Det er nesten enda verre å ligge sånn, mamma til prinsesse og prins. Når de sitter fremover skal de sitte så rett i ryggen som mulig.
mamma_til_prinsesse_og_prins Skrevet 13. mai 2008 #20 Skrevet 13. mai 2008 ååå, det er det verste jeg har hørt. Ho jeg snakket med sa at så lenge setet må stå rett vei, skulle jeg legge det så langt ned jeg skulle fordi da var det mindre rissiko for nakke sleng om vi skulle kolidere.. Syns igrund det hørtes logisk ut , så satte ikke noe spørsmålstegn ved det... men da får jeg skynde meg ut å rette di opp da... herregud , at ikke folk kan ha kompetanse på det di svarer på.. takk for at du sa i fra...
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #21 Skrevet 13. mai 2008 Har akkurat snudd han, han er 2 år. Snudde han fordi han begynte å bli så veldig bilsyk (5 min kjøretur).
EnMamma Skrevet 16. mai 2008 #22 Skrevet 16. mai 2008 Uansett hvor du bor er det tryggest å sitte bakovervendt, mye mye tryggere. Så om sønnen din ikke har noen medisinsk grunn til å snus så ville jeg ikke gjort det. Anbefaler deg på det sterkeste å lese litt på området så vil du forstå hvorfor det er så mye "mas" om dette. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/ Du bør ikke snu ham før du må, helst ikke før han er fire år. Det finnes utrolig mange bakovervendte seter å velge mellom mange tar ikke særlig stor plass heller. Vet akkurat om ei som snudde jenten sin som satt fremovervendt bakovervendt igjen. Før hadde de bare plass til puter, nå kan de ha to beltestoler og et bakovervendt sete bak. Så det at det er de bakovervendte setene som tar størst plass er ikke helt sant..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå