Gå til innhold

Har ikke eget rom til babyen, er det egentlig et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi bor i 2-roms leilighet og gutten vår på 6mnd sover på samme rom som oss, i sin egen seng.

På 6 mnd-kontrollen begynte legen å snakke om nattavvenning og da nevnte jeg at han ikke lå på eget rom.

Legen så litt forskrekket ut og antydet at hvis han ikke hadde eget rom ville han komme vandrende inn til oss til han er 6 år (hvis vi f.eks legger han på eget rom når han er 1 år).

Gadd ikke begynne å diskutere det, men er ikke det en litt drøy påstand?

Vi kommer til å kjøpe større leilighet etter hvert, men det blir kanskje ikke før sønnen vår er 1-2 år gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var helt unødvendig og usant sagt av legen. jeg hadde gutten min på rommet mitt ganske lenge - til han var over 1 år. ikke noe problem bortsett fra at da måtte jeg flytte ham. hvis han våknet midt på natten og så meg så var det bare roping og latter osv osv. fikk ham ikke til å sovne igjen... så da måtte jeg flytte ham inn på eget lite rom.

:)

Skrevet

hahaha...snakker om at legen ikke EIER snøring på den slags...

Har har jeg delt rom med ungene mine i MINIMUM 1 år, opptil 2år...gått kjempegreit det :-)

Ingen problemer.

har endelig rommet for oss selv for første gang på snart 3 år nå :-)

Skrevet

Min elste fikk eget rom først da han var 2 år. Å den største straffen for han var (til det siste året) å måtte sove på vårt rom. Han sov sammen med meg til han var 5 mnd.

Han er nå snart 6 år å sover på sitt eget rom, kommer ikke over til oss på natten.

Skrevet

jeg og snuppa sov på samme rom til hun var 2,5 år. ikke noe problem da jeg flytta på stua for at hun skulle få jenterom. nå sover hun søtt i senga si på eget rom og er som oftest ikke før på morgenkvisten hun kommer krypende opp i senga mi. syns det var unødvendig av legen å si noe sånt.

Skrevet

For en lege:(

Ha han hos dere så lenge dere selv ønsker og driiiiit i legen..kos dere på felles rom.

Skrevet

Jeg synes det var litt arrogant av legen jeg også, fikk meg til å føle meg litt stusselig siden vi ikke har større leilighet.

Takk for fine tilbakemeldinger!

Skrevet

Tull og tøys. Mine unger har vært på rommet vårt i flere år, minsten sover der enda. 2 år og 5 mnd. De to store har/hadde ingen problem med å sove på eget rom. Kanskje fordi de fikk tryggheten veg å bo på vårt rom i flere år og ikke fikk utryggheten ved både å våkne alene, være redd alene og gråte alene som unger plassert på eget rom alt for tidlig kan bli utsatt for. Understreker kan. Han har rom men slipper å bruke det om natten til han føler for det selv. tenåringsjenta mi tol i bruk eget rom rundt tre års alder.

Skrevet

Så godt å høre.

Tenk i gamle dager, da bodde sikkert 3 generasjoner på samme rom.

Jeg delte lenge soverom med søsteren min, til vi var rundt 12-13 år. Hun er 1 1/2 år eldre enn meg, da ville hun ha eget rom, var jo tenåring og synes nok det var noe herk å dele med meg, som også var ganske rotete den gangen... Selv husker jeg at det var litt stusselig når hun flyttet ut.

I dag virker det som det forventes at barna skal ha eget rom, men jeg tror egentlig at mange barn (kanskje under 10år) synes det er hyggelig å dele?

Skrevet

Klart det er hyggelig å dele. Og jeg opplever gleden ved å høre han le i søvne innimellom:)

Skrevet

Eg budde i 2-roms til eldste var over 7 år;) Det gjekk heilt fint å få eige rom til han då;)

No skal det seiast at han har ikkje vore den ivrigaste til å dele seng med mamma, uansett:)

Skrevet

Vesla låg på vårt rom til hun var 1 år og 4 mnd. Da måtte vi flytte henne for å få inn juletreet... Stua var full av leker så vi laget rommet klart til henne og flyttet både henne og lekene. Gikk veldig bra fra dag en og nå trives hun veldig godt på eget rom. Vil innimellom ligge hos oss, men helst hvis hun våkner og har drømt eller er syk. Var veldig godt for oss alle å ha henne på vårt rom så lenge og vi kommer til å gjøre det likeens med nestemann. Ikke hør på legen, jordmora sa til oss også at hun måtte flytte på eget rom da hun var 3 eller 4 mnd. Men det er ditt barn og du som kjenner det. Du vet hva som er best for han og det er ingenting galt i at han ligger på deres rom

Skrevet

Herrefred for en tåpelig lege! Snuppa har akkurat fått eget rom nå og hun ble 2 år 2 april.. Det har gått over all forventning det :) hun har ikke kommet inn til oss en eneste natt siden hun fikk rommet sitt, kommer inn til oss om morningen, men da er klokka rundt 7-8.

Den i magen kommer nok til å bli boende inne hos oss i et års tid tenker jeg :)

Skrevet

Eget rom til babyen er ikke et problem. At barna har eget rom, og gjerne ett til hvert barn, er et skandinavisk fenomen. Et overskuddsfenomen.

Har dere tid til hverandre som familie, så får ungen det bedre enn en stakkar i et palass, med egen TV/PC, og dekor iscenesatt av mors boligstylist.

Ha tro på deg selv du. Og leger er ikke alltid smarte. Kommer de først inn på studiet, så kommer nesten alle ut med diplom. Dessverre.

Skrevet

Jeg syns det var tøvete sagt av legen. Sønnen vår ligger fortsatt på samme rom som oss. Skal få eget rom nå når han fyller 3 år om et par uker. Det blir stor stas. Har vært koslig å ha han på samme rom som oss. Tror det har vært trygt og godt for han. Barn er så forskjellige, på samme måten som vi voksne er det. Ikke stress med det du :-)

Skrevet

For en tåpelig kommentar fra den legen!

Haha...utrolig at det går an å lire ut av seg noe sånt.

Det går helt fint uten eget rom til babyen.

Kos dere!!

Skrevet

Vi har hatt liten plass noen år nå, og det betyr at ungen på 3 1/2 ligger på rommet vårt fremdeles. Vi har IKKE hatt noe problemer med det (selv om vi selvsagt ønsker oss et rom til henne)

Hun sover i sin egen seng, sovner alene på rommet, er sjelden i vår seng bortsett fra om morgenen i helgene -og det er vel ikke uvanlig?

Skjønner at vi får en stri tørn til sommeren når hun får eget rom, men samtidig så er hun så stor at hun forstår det tror jeg..

Skrevet

er i samme situasjon selv

har 2-roms, unge på 6mnd, og ikke råd til større akkurat nå.

har tenkt masse på det med eget rom osv, men ble så glad da jeg så mange som sover på samme rom! :)

vi har "romslige" rom da, så det er god plass mellom sengene våre, men ser allikevel fram til at hun skal få eget rom, med alt som hører til..

Gjest sug lut fet ballade
Skrevet

Tull og tøys. Like mye hold i som å si at om man ser mora si naken blir man homo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...