Gå til innhold

Hva er farlig med å ha lite jern??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som har hatt lite jern når de har født f.eks? Skjedde det noe spesielt da?

Dere som har veldig lite jern, hvor lite jern har dere? Noen som tar hemofer for å øke jernnivået? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har ikkje tatt blodprøver eller sånt på at eg har lite jarn no, men eg har hatt lav blodprosent (lite jarn) tidlegare, så jordmor var einig med meg i at eg truleg hadde litt lite jarn no.

Ho sa eg kunne ta ein tablett som heiter Niferex, fordi den ikkje var så hard for magen. Begynte på det for ikkje så lenge sia, men tar ikkje kvar dag, slik som eg kan gjere. Tar kun når eg føler at eg treng det (ca anna kvar dag).

Det som skjer med meg når eg har lite jarn er at eg blir veldig lett svimmel, slik at eg må sette meg ned og sitte i ro leeeeenge! Evnt legge meg ned og slappe av lenge. Blir å trøttare og har mindre overskot enn ellerst og får litt vanskar med å konsentrere meg, spesielt over tid. Om eg stressar litt eller anstreng meg blir eg svimmel ganske fort.

Vil tru at enkelte ting kan vere litt individuelt.

Er førstegangsgravid, så har ikkje prøvd å føde, men trur at om eg skulle gjort det med lite jarn, så hadde eg svimt av.

For meg hjelper i allefall jarntabettane:) Klarar å fungere normalt:)

Skrevet

Hmm... Niferex har jeg ikke prøvd enda. Begynte på hermofer i dag, så får vi se om jeg tåler disse. Jeg blir forferdelig uvel og kaster opp av duroferon. (og ett annet merke som jeg ikke husker navnet på akkuratt nå.)

Jeg er forferdlig sliten hele tiden, klarer nesten ikke å holde meg våken mer enn 3-4 timer om gangen. Har hatt ett par "nesten-besvimelser", og har som deg, veldig vanskelig for å konsentrere meg! :P Har også mye vondt i hodet, blir fort andpusten og har mye hjertebank. :/

Jernnivået mitt var på 5 nå, burde vel ikke bli så mye lavere! :P

Skrevet

Jeg har lite jern, tar jern tilskudd og spiser mye lever postei og brokkoli (ok det me brokkolien var jug) men man bør spise brokkoli da. Du bør ikke begynne med jern tilskudd uten at legen anbefaler det. Det er skadelig og få for mye jern også for det lagres for alltid i kroppen og man "ruster" innvendig og kan få kreft og større sykdommer.

Men føler du deg trøtt og svimmel har du sannsynligvis jern mangel. Kontakt legen for å måle blod prosenten.

Lykke til:)

Skrevet

Er ikke noe som er spesielt farlig med det, men med lave jernlager følger ofte lav blodprosent og da blir man drita sliten og rar i kroppen.

Greit å passe på at man ikke har så lav blodprosent når man skal føde, for mister man mye blod under fødselen kan det hende man kommer til å trenge blodoverføring.

Jeg hadde en blodprosent på 6 etter fødsel, og det er utrolig lite! Ble ikke merket før snuppa var 1-2 mnd heller så jeg gikk leeenge og var dritt dårlig :-S, var så svimmel at jeg måtte lene meg inntil veggen i dusjen når jeg skulle lukke øynene, og jeg sov konstant, hadde hjertebank, var tungpustet osv..

Skrevet

Okay, så da er det egentlig ikke noe verre enn at man kanskje må ha blodoverføring! :)

Blodprosenten min er på 5, så jeg har fått beskjed om at jeg må ta jerntabletter, men jeg blir så forferdelig uvel av dem, skal prøve hemofer nå, håper at kroppen min liker dem bedre! :P

Skrevet

Er det jernnivået ditt som er på 5 eller blodprosenten??

Om blodprosenten din er på 5 synes jeg det er rart om du bare har fått beskjed om å spise jernpiller, jeg hadde som sagt 6 i bp og fikk akkurat lurt meg unna blodoverføring når legen fant det ut, fikk beskjed om å ta det veldig med ro, spise masse jern og jernrik mat + drikke apelsinjuice til måltidene for at jernet skulle ta seg opp kjappere.

Om det hadde vært før fødsel tror jeg neppe jeg hadde sluppet unna fordi man gjerne mister endel blod under fødsel.

Legen min var nemlig veldig i tvil om jeg skulle få lov å slippe :-S

Skrevet

Både jernnivået mitt og blodprosenten var visst på 5. Skulle prøve å ta jerntabletter fram til neste kontroll som er 30 mai.

Skrevet

Hmm, rare greier :) men legene er jo aldri enige om ting så..

Kan jo hende at kroppen din tar til seg jern lett og at det har bedret seg betraktelig på neste kontroll :) lykke til hvertfall, helt grusomt å gå sånn..

Skrevet

Glem det... tror jeg misforstod legen. Det var nok jernnivået og ferritinen som var på 5!! :) Blodprosenten min hadde steget til 10 sist jeg målte den! :) (Var på 8 for kort stund siden!)

Tusen takk for svar uansett! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...