Gå til innhold

Fakta om passiv røyking (samme som 2.trim)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp til å finne artikler som omhandler farene ved å utsette seg for passiv røyking i svangerskap. Jeg har forsøkt å søke på nettet, men finner kun artikler som omhandler når barnet - og ikke et foster i mors liv - blir utsatt for passiv røyking.

Bakgrunnen er idiotisk nok at jeg har flere søsken som mener jeg er helt hysterisk som ikke vil utsette meg selv for passiv røyking nå når jeg er gravid. Hos fire av mine søsken røykes det inne i stor stil, og de er ikke interessert i å la være å røyke selv om jeg har sagt at jeg ikke kan komme på besøk/i bursdagsselskap etc hvis det røykes inne. Det verste er at de røyker hos min mor også, selv om hun selv er ikke-røyker. Hun vil ikke si noe ang dette da hun ikke vil "komme på kant med noen"... Resultatet blir at jeg vegrer meg for å dra til min mor når noen av mine søsken kan dukke opp der også.

Jeg skulle gjerne hatt noen seriøse artikler å vise til som omhandler dette, det holder ikke med forumsinnlegg for denne gjengen :-p

Det må jo finnes noen artikler på nettet hvis det er så at det er like farlig å utsette seg for passiv røyking som å røyke selv, når man er gravid?

Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også ute etter info om det! Så dytter litt opp ;)

Skrevet

Hugsar ikkje kor eg las det, men var ikkje på internett. Var ein artikkel om helseskader ved passiv røyking (ikkje spesefikt for gravide). Der sto det at det å vere passivrøykar var like farleg som å røyke, om ikkje farlegare.

Var noke med at røykaren får i seg røyk som har gått gjennom resten av sigaretten (og ofte eit filter), medan dei som sit rundt får i seg den kvite røyken som kjem frå sjølve sigaretten, den inneheld visstnok nokre ting som ikkje var bra. Trur det var eit slags giftstoff.

Du skal ikkje vere redd for å virke "hysterisk" over for røyk, betre å vere førevar;)

Sjølv går eg vekk kvar gong noken tenner seg ein røyk, så sant vedkomande ikkje har respekt nok til andre og går vekk.

Skrevet

Dessverre holder ikke dette overfor min familie. De er ellers rimelig oppegående mennesker, men på dette punktet har de ingen tro på at passiv røyking har innvirkning på et foster. Det er derfor jeg trenger noe "håndfast" - som en faktaartikkel.

Å gå vekk når noen tenner en røyk er ikke en løsning i mitt tilfelle, mine søsken røyker hele tiden inne hos seg selv og hos min mor. Jeg må derfor velge å ikke dra på besøk til min slekt i hele tatt, noe som er vanskelig siden det er en del sammenkomster som det blir forventet at man deltar i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...