Chezka Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Jeg trenger litt hjelp til å finne artikler som omhandler farene ved å utsette seg for passiv røyking i svangerskap. Jeg har forsøkt å søke på nettet, men finner kun artikler som omhandler når barnet - og ikke et foster i mors liv - blir utsatt for passiv røyking. Bakgrunnen er idiotisk nok at jeg har flere søsken som mener jeg er helt hysterisk som ikke vil utsette meg selv for passiv røyking nå når jeg er gravid. Hos fire av mine søsken røykes det inne i stor stil, og de er ikke interessert i å la være å røyke selv om jeg har sagt at jeg ikke kan komme på besøk/i bursdagsselskap etc hvis det røykes inne. Det verste er at de røyker hos min mor også, selv om hun selv er ikke-røyker. Hun vil ikke si noe ang dette da hun ikke vil "komme på kant med noen"... Resultatet blir at jeg vegrer meg for å dra til min mor når noen av mine søsken kan dukke opp der også. Jeg skulle gjerne hatt noen seriøse artikler å vise til som omhandler dette, det holder ikke med forumsinnlegg for denne gjengen :-p Det må jo finnes noen artikler på nettet hvis det er så at det er like farlig å utsette seg for passiv røyking som å røyke selv, når man er gravid? Noen som kan hjelpe meg?
Des-10 Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Hmmm, står ikke så mye om det tror jeg..., er vel gjerne mest fakta om når mor røyker under svangerskapet. Men står jo litt på denne siden da; http://www.babyverden.no/templates/Article____427.aspx
Des-10 Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Her står det også noe; http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/NOUer/2000/NOU-2000-16/4/3/4.html?id=359035
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Du kan sende en mail til røyketelefonen og få det svart på hvitt fra dem,det gjorde jeg,for og de bekreftet at passiv røyking var like farlig som vanlig røyking. Det står også i boka som en får utdelt av lege/jm. Det står noen sider der om røyking. Blir irritert jeg når folk ikke kan godta at vi som er gravide elsker barna våre så høyt at vi ikke vil utsette dem for slike farer. Tenk å "kvelnge" ungen sin med viten og viljen. Ikke forstår jeg at noen vil at vi skal gjøre det og ikke forstår jeg de som røyker i svangerskapet og dermed gjør det med god samvittighet.
Chezka Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2008 Ja, blir litt oppgitt når jeg hele tiden må "forsvare" meg. Jeg hater å oppholde meg i røykfylte rom, men nå når jeg er gravid er det jo ikke bare det at jeg selv ikke liker det. Jeg har forsøkt å ramse opp alle farene ved passiv røyking i svangerskap, men de bare blåser (bokstavelig talt) av det. Er jo veldig vanskelig å holde seg unna røyk når det blir slik som dette. En del familiesammenkomster etc må man jo nesten delta i. Å besøke min egen familie når babyen kommer er faktisk noe jeg gruer meg til pga dette. Heldigvis er mannens familie helt normale :-)
misscathi Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Da hadde jeg rett og slett latt være å besøke dem. Eller inviter dem hjem til deg der det er røykeforbud
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 Har litt samme problemet som deg, men i mindre skala. Søsteren min har fått det hysteriske stempelet og hun nekter folk å røyke inne når hun er med på familieselskaper. Til og med bestemoren hennes på 93 må ut (eller ned i leiligheten hun har i underetasjone hos mamma). Men når det kommer til meg ga mamma sist helg gamla beskjed om at "det er bare å røyke inne, dette barnet er ikke så hysterisk som min søster sine" Jeg trodde jeg skulle fly i taket!! At det går an? Prøvde å forklare at det er enda mer skadelig for barn i mors mage fordi de tar opp mye mer av stoffene. Men det bet visst ikke på. Det ble både en og to røyk inne før vi dro. Jeg gikk ut og lot beleielig nok verandadøra ståoppe så det ble lufta ut. Fikk et tips her om å spørre før man kommer i selskaper om det kommer til å røykes inne. Og dersom svaret er ja, så takker jeg bare pent nei til invitasjonen. Men det hjelper jo ikke når søsknene dine blåser i det. Du kan jo spørre dem om de ville røyket i et rom hvor det lå et nyfødt barn. Og så forklare dem at dette er verre!! Lykke til, skal følge med på tråden din og se om det kommer noen bra sider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå