Gå til innhold

kan jeg spise laks??


Ubrukelige hengerumper...

Anbefalte innlegg

hei, litt krise her nå..er usikker på om jeg kan spise laks. Skal på middag hos bestemor,å hun har laget laks:/

Hun vet ikke at jeg er gravid...

 

Kan jeg spise det??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge matportalen:http://matportalen.no/Emner/Gravide

 

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

* Blåkveite over 3 kilo.

* Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

* Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

* Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

* Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

 

Så laks skal være helt greit... Skal ha kokt laks til middag idag selv :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er gravid bør man ikke spise tørket fisk/kjøtt, eller fisk/kjøtt som ikke er kokt eller stekt!

Det må alltid varmebehandles.... det gjelder også pålegg!

Er i alle fall det jeg har lest meg til!

 

Mener det skal ligge en link lenger ned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkelaks kan trygt spises hvis den er helt fersk. Så man bør vite når pakken ble åpnet, for å si det sånn. Men det gjelder jo alt av kjøttpålegg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at man ikke skal spise spekemat... Jeg elsker salami, er det trygt tror dere? Er salami rått kjøtt? Føler meg litt teit her, men har aldri tenkt så mye over om pålegget mitt er rått eller kokt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakset fra Matportalen.no:

 

"Regnes fårepølse til spekemat som ikke bør spises av gravide? Forfatter: Mattilsynet

Publisert: 22.09.2005

Sist oppdatert: 06.11.2006 - 10:33:25

Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar.

Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg.

Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises."

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble litt usikker selv.. Kan ikke huske om jeg spiste salami under forrige svangerskap, men jeg VET at jeg ikke spiste spekemat med mindre den var varmebehandlet (f.ek. på pizza o.l.) Tror jeg skal ringe noen produsenter og forhøre meg litt om salami, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja, gjør det. Og gi tilbakemelding vær så snill ;-) Har utrolig lyst på salami om dagen, men tør ikke spise det før jeg vet at det er trygt... Føler meg litt hysterisk, men har mistet før og vil ta alle forhåndsregler denne gangen. En gjør jo alt for den lille spira der inne:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...