Gjest Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Jeg hadde termin 1 mai, men fredag 2 mai skulle til kontroll hos jordmor for å kontrollere blodtrykket. Jeg hadde hatt litt plager siden uke 35 med høyt blodtrykk, vann i kroppen og i tillegg fått carpal tunnel syndrom i håndledda!!! Hun målte blodtrykket og det var svært høyt. Hadde også 1 + på proteiner i urinen. Hun ringte til føden og spurte om de evt kunne ta meg inn på kontroll på søndagen for det var for lenge å gå til mandag uten å kontrollere det igjen. Jeg fikk time på fødepoliklinikk fredagen samme dag som jeg var hos jormor. Da jeg kom opp ble det tatt en ultralyd undersøkelse og der var morkaken forkalket. Jormor ringte til føden og spurte om de hadde det travelt, men det hadde de ikke. Det ble bestemt at jeg skulle settes igang!! Kl 15:00 kom legen for å prøve å ta vannet, men det gikk ikke. Fikk en modningstablett og etter 4 timer prøvde de igjen. Det gikk ikke den gangen heller, så jeg fikk ny tablett. Kl 23:15 prøvde de igjen og denne gangen gikk det. Jormor sa at hvis jeg ikke hadde fått rier innen en time ville de gi meg drypp for å få fortgang på riene. 5 min etter vannet var tatt begynnte riene. De var SINNSYKT intense med en gang. De varte i 40 sek med pause på 30 sek. Jeg sa til jormor jeg skulle ha epidural og det fikk jeg 1 time etter vannet var gått. Da epiduralen endelig begynnte å virke hadde jeg INGEN smerter i det hele tatt. Jordmor sa jeg måtte få klyster siden jeg hadde fått 7 cm åpning på 1 time. Hun satte klyster og var på vei til å følge meg inn på toalettet. Jeg hadde da nesten ingen følelser i beina mine og måtte få samboer i tillegg til å følge meg. Da jeg fikk satt meg på toalettet hadde jeg begynnt å miste følelsen i overkroppen og var på vei til å velte av toalettet :-) Fikk ropt på hjelp og 3 stk måtte til for å få meg i senga. Kl 03:30 sa jeg til jormor at jeg trodde det presset. Hun kjente på meg og da hadde jeg 10 cm åpning og var klar til å presse. Jeg hadde nesten ikke pressrier siden jeg hadde fått for masse epiudural, men prøvde alikevel å presse når jeg kjente et lite press. Kl 04:05 var prinsessa våres ute. Hun var 3848 g og 49 cm. Nå er jeg hjemme og koser meg masse som mamma :-) Vil også si at dette kunne jeg glatt gjort igjen for det var en opplevelse uten like :-)
AS og lillemor=) Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Gratulerer med jenta og mammarollen=) Flott å høre at de tok i mot deg samme dag, og tok det hele alvorlig=) SUPERT og betryggende=)
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Gratulerer så mye! Kos dere masse med prinsessa:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå