mammatilteddy Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Er dette noe man ser på den ordinære ultralyden? Lurer på hvilke deffekter som sees og ikke.. Og hva man bare må vente med.. Nyskjerrig jeg da Lurer på 3d, mest for å få vite kjønn.. Anbefales eller ikke..?
2.runner.up Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Hei! Sniker meg inn her og svarer jeg! Sitter og skriver hovedoppgave om leppe/ ganespalte. I de aller fleste tilfeller blir dette oppdaget på rutine UL i uke 18-19. Noen ganger hender det at de ikke ser det, spesielt dersom det bare er ganespalte. Noen har også skjult ganespalte som det kan ta tid å se også etter fødselen. Leppe/ ganesaplte er til en viss grad arvelig, men dersom en av foreldrene har det er ikke sannsynligheten mer enn ca 3 % for at barnet også skal få det. 3D ultralyd anbefales ja! Du kan gå inn på profilen min og se mine bilder hvis du vil :-) På 3d kan de hvertfall se leppe/ kjeve spalte.
mammatilteddy Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2008 Tusen hjertelig takk for godt svar 3D vurderes sterkt!!
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Hei, jeg hører ikke til her inne egetlig men titta innom for moro skyld, bf her er født med leppespalte, han fikk beskjed at dem ikke så det på ultralyden. Har hørt at det er mye lettere og se gane spalte på ultralyd.
audrey82 Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 Babyen vår har spalte, og det ble oppdaget på ordinær ultralyd i uke 19. Vi har sett tydelig både på vanlig og 3D-ultralyd at det iallefall er i leppe og mest sannsynlig kjeve, men legene kunne ikke si noe om det var i ganen, fordi dette er vanskelig å se på ultralyd. Så det må vi bare vente å se på når babyen er født. Er noe med hvordan lydbølgene reflekteres i bein/hud som gjør at de ikke kan se det på ultralyd. 3D-ultralyd kan være bra, men det trenger ikke være det. Kommer veldig an på hvor bra utstyr de har.
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Lka85-Nora 4.juni!"Høygravid" eller andre som måtte vite: på ul fikk vi kun sett fjeset til ungen i profil (han snudde seg heile tida), så lurer på kva prosentsjangsen er for at ungen har leppe/gane-spalte, når ingen av foreldra har det. Einaste tilfellet vi veit om i slekta, er ein fjern slektning som vart fødd med såkalla "hareskår" (veit ikkje om det er berre leppa, eller beggedeler). Taknemleg for svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå