Lykkeliten86 Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 vi lurer på det med navnefest ? hvordan fungerer det ? vi hadde tenkt dåp, men har etter hvert funnet ut at det passer ikke helt siden vi ikke er kristne, vi er døypte og konfirmerte begge to...men det er vel så og si det eneste også, og har mine tvil om at vi kommer til å oppdra barnet i kristen tro. men hvordan fungerer det med navnefest ? bruker dere dåpskjole da ? hvor skjer det ? hvor/hvem kontakter vi ? fest etterpå ?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Gå inn på www.hef.no så kan du lese mer om navnefest der. Hvor ofte det er navnefest-sermonier varierer fra sted til sted. Noen bruker dåpskjole og noen ikke. Man kler på barna det man selv ønsker. Men dåpskjolen er jo et kristen symbol som symboliserer troen.. det er derfor dåpskjolen er så lang. Det er liksom den man vokser inn i til konfirmasjonen. og det symboliserer at man har vokst inn i troen.. Dette er jo blant annet en grunn til at mange syns det er galt å bruke dåpskjole under en navnefest fordi dette ikke er noe religiøst rituale. Men mange velger å bruke det siden man har kjoler som har gått i arv i flere generasjoner blant annet. Dette bestemmer altså dere helt selv. Vi har meldt på våre barn via nettsidene til hef Under sermonien er det taler og hos oss leser de opp et dikt til hvert barn som foreldrene bestemmer selv og så får man et diplom og en rose. Etterpå samles familiene til fest/lunsj/middag/kaker hver for seg. Akuratt som de fleste gjør når de har dåp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå