Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Jeg holder på å pakke sykehusbagen. Lurer på om det er noen som kan gi meg noen tips om hva som er lurt å ta med seg? Er min første, Så jeg har ikke peiling på hva som er nødvendig å ta med og hva som ikke er nødvendig å ta med. Noen som vil dele sine erfaringer?
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Badekåpe, truser (store og gode - man skal ha plass til store bind) mange, for jeg blødde mye og utenfor bindene. Ellers er joggedress deilig å ha. Noe lesestoff, sminke etc.. hva du ellers er avhengig av når du drar bort. Ta med noe babytøy da det du får låne på sykehuset er stusselige greier. Dette er hva jeg husker av nødvendigheter.....Sikkert andre som har mer å komme med.
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Vannflaske med tut - Genial under fødsel Myyyyke gode bukser som har plass i rompa (man får store bleier som tar plass) Shampoo, balsam, dusjsåpe saltkjeks - plutselig er det å vente på mat etterpå en eeevighet Jeg hadde med ei stor, god badekåpe jeg aldri ble å bruke Forskjellige ladere, kamera Klær til baby Nå hadde jeg en ganske kjapp fødsel, og sykehuset 5 minutter unna, så vi tok kun med det viktigste. Sambo dro heller hjem og henta masse stasj etterpå. Men andre her har sikkert masse bra tips. Lykke til :-)
Histepist Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Husk ammeinlegg!! Jeg hadde bare med et par stk. og de ble fort brukt opp! lepomade, gode innesko, STORE t-shirts (de jeg hadde med var alt for små, så jeg brukte mannen sine!) Et fint babyteppe, de på sykehuset er litt grelle.. Masse lykke til!!!
skytta76 Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 amme bh, ammeinnlegg, mye sokker, gode og vide sko, lepomade, klær du føler deg vel i, topp/ genser som det går greit å løfte over puppen hvis du skal amme.
Ladybug~N&E Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 til mor: et par gode kosebukser og jakker(genser er fiklete når man ammer) et par ammetopper/singletter, gjerne lange og litt stramme så de holder overkroppen på plass;) ammebh og innlegg flere truser med god elastikk i(mye som skal holdes på plass vettu) gode varme sokker noe å sove i og ev. morgen/badekåpe og tøfler dersom du bruker det slippers toalettsaker: dusjsåpe, shampo, balsam, bodylotion, håndkrem, brystsalve, leppepomade, tannbørste/krem, hårbørste, strikker, spenner og sminke. egne bind badehåndkle (sykehusene har hånkler i str. klut..... ) sånn maske til å ha over øya når du skal sove. deilig å ta seg en lur på dagen også og det er ikke lett når det er lyst. kamera, lader, batterier, tidsfordriv(bok, kryssord, skrivesaker, håndarbeid?)småpenger, mobiltelefon og lader til babyen: hjemreiserklær. (kan ligge i bilen til dere skal hjem) dersom du skal på hotell trenger du klær og bleier til babyen tror jeg. til far: en ren t.skjorte (far kan bli svett under fødselen han også og da er det greit å ha en ren og tørr tskjorte å ta på når alt er over) om han skal være på sykehuset med dere trenger han sin egen bag og da vet han vel helst selv hva han trenger . det er ikke verd å stappe bagen for mye. jeg pleier å si at det du ikke bruker hjemme trenger du nok ikke på barsel heller.
mai mammaen til to Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 badekåpe har eg aldri skjønt enget med...eg bruker aldri det hjemme heller da.. eg anbefaler å ta med gravidebukser eg.. de er best etter fødselen og.. magen forsvinner ikke helt med engang eg syns det er kjekt med egne klær til babyen.. tlf lader er viktig!!!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 tyggis, vannflaske, hårstrikker og lipsyl kan jeg ikke leve uten på sykehuset. +klær og sånt
Mamman til prinsesse Malin Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Alt jeg har å anbefale til mor og baby står allerede her men anbefaler å ha med fullt skift til far også.. Under fødselen kastet jeg opp over hele samboeren min og han hadde ikke med skift så han måtte reise hjem etter fødselen og dusje og skifte og vi bodde 40 min unna sykehuset. Så når vi skal ha nestemann skal jeg pakke ned skift til far også Lykke til med fødselen:)
enpå3ogenpå1 Skrevet 13. mai 2008 #10 Skrevet 13. mai 2008 jeg må inrømme at jeg nesten ikke brukte noe av det jeg hadde med. Gravid buksa gikk jeg i hele tiden (sånn sort fløyelssak), og hadde et par spagettistropp topper. Ellers brukte jeg bare sykehus engangstrusene, mine var ikke store nok til de svære bindene. Synes de var helt geniale jeg. Stygge som juling men det er det ingen som ser Ellers var jeg så varm hele tiden! Gikk barbeint i tøfler. Sminke brydde jeg med ikke om, lesestoff bryr man seg heller ikke om. Satt bare og så på den lille vi......når vi ikke sov. Musikk hadde vi tenkt å bruke under fødsel, men det gikk så fort at det rakk vi ikke. Hjemreise klær til babyen (vår var 49 cm og str 50 var stort!). Ellers må man huske toilettsaker! Vannflaske! Energibar/sjokolade til fødsel. Masse lykke til! (kjenner suget etter en bebis til her nå....)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #11 Skrevet 13. mai 2008 Drikke, lypsyl (tørr på leppene under fødsel) sokker. Du trenger ikke hårføner, badekåpe og babytøy. Badekåpe får du låne på de fleste fødeavdelinger og babytøyet de har der er helt ok, og ikke minst mye enklere for pleierne og skifte på barnet. Det sa de til meg da jeg visste det på forhånd og ikke hadde med noe. Kun klær til å reise hjem i. Bind har de også store der, og truser trenger du ikke ta med mer enn den du skal reise hjem i.... Fødte i Stavanger, men er det samme i Oslo og Bergen etter hva jeg har hørt fra vener.
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 Kleenex med balsam. Jeg gråt ganske mye de første dagene, greit å kunne pusse nesa uten at den blir knallrød:) Jeg hadde med digre hipsters, de bleiene er jammen kjipe:) Men blødde så lite at jeg kunne bruke nattbind ganske kjapt. Våtservietter til babyen, på Ullevål har de bare sånt kjipt og hardt papir til å vaske stumpen med. Og sykehuset hadde bare noen kjempedigre bleier, så jeg kjøpte newborn til henne.Og intimsåpe. Det er igrunn ikke så mye man trenger, men ta med digg tøy og tøfler. Men man kan jo alltids sende sambis/mann ut for å handle:) Lykke til:)
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #13 Skrevet 13. mai 2008 Har ikke lest svarene så vet ikke om det er nevt: dopapir! Ta med mykt dopapir. Det som er på sykehuset er som avispapir, å det er ikke noe særlig å bruke der nede etter en fødsel! Det var et tips jeg fikk hær inne, å det er jeg veldig takknemlig for!
To fine gutter Skrevet 13. mai 2008 #14 Skrevet 13. mai 2008 HÅNDKLE! De på sykehuset er bittebitte små. Ellers vanlige ting du bruker ellers! Og gjerne noe søtt til babyen, de klærne de har på sykehuset er ikke så fine akkurat.. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #15 Skrevet 13. mai 2008 Jeg rakk aldri å pakke den såkalte sykehusbagen, var sikker på at han skulle komme på overtid, men så overrasket han oss 2 uker før. Bare rasket sammen noe, midt på natten. Gikk helt greit det også. Hadde ikke med noe babytøy en gang. Sambo dro hjem og hentet det vi manglet dagen etter fødselen. Men det jeg rakk før vi dro på sykhuset var å dusje og vaske håret, i ettertid synes jeg det var litt komisk at jeg gjorde det midt på natten, særlig når det viste seg at jeg hadde 8cm åpning når vi ankom Ullevål.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #16 Skrevet 13. mai 2008 Anbefaler babytøy hjemmefra! Er så mye koseligere enn de som er på sykehuset. Jeg brukte nesten ikke klær i det hele tatt jeg da. Synes nettingtrusene og sykehusskjortene var geniale! Hadde en svææææææær joggebukse som jeg brukte siste par dagene. Tøfler er must. Ikke tenk så mye på åssen du ser ut, for alle ser like jævlige ut. Sminke = null bruk for. Håndarbeid, kryssord o.l = får du ikke tid til! Uansett hva du pakker av mat/snacks så er det garantert ikke det du har lyst på når du kommer så langt. Så ikke tenk på det.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #17 Skrevet 13. mai 2008 Jeg pakket en diger bag basert på tips jeg hadde fått her inne, men fikk nesten ikke bruk for noe!!! Badekåpe har de på sykehuset, og man får store bind og engangstrusene er geniale, spes når man blør mye som man gjerne gjør den første uka, man får skjorte å ha på seg og man kan skifte så ofte man vil. Enig i at håndklerne er små, men man kan bruke så mange man orker. Jeg syntes det var greit å ikke søle til mine egne ting med blod og "sykehuslukt". Så det jeg anbefaler er: joggebukse, slippers, evnt sokker, amme-bh, kamera, drikke/mat/kjeks til deg selv etter babyen er kommet ut, sov-i-ro (ofte mye bråk på barsel og vanskelig å få sove), sånn maske til å dekke til foran øynene. Mobilen for å sende sms til alle du kjenner om den store nyheten! Mer enn dette skal ikke jeg ta med neste gang Lykke til.
~Roskva~ Skrevet 13. mai 2008 #18 Skrevet 13. mai 2008 Ta med noe å skrive på, og med. Det er greit å skrive ned litt om hav som skjedde under fødselen - man glemmer fort. Og så er det greit å skrive opp hva man får i presang fra alle som kommer på besøk - jeg hadde store problemer med å huske det etterpå, da takkekortene skulle skrives.
mommytil2gutter Skrevet 13. mai 2008 #19 Skrevet 13. mai 2008 Ser at ingen har sagt dette: Purelan!!!! Det er brystvortekrem som kjøpes på apoteket. Jeg fikk store kjøttsår på brystvortene mine med førstemann som førte til tidlig ammeslutt, men med andremann brukte jeg Purelan mellom ammingene, etter lufttørking av brystvortene med påsmørt morsmelk, og ammingen gikk som en drømm andre gang. Bedre å forebygge åpne sår enn å fikse de etterpå, synes jeg...
spireliten Skrevet 13. mai 2008 #20 Skrevet 13. mai 2008 Ta med sokker til babyen Ofte har de dårlig med dette på sykehuset Jeg brukte ikke ammebh på sykehuset. da brukte jeg en oppklipt sykehustruse når sprengen kom som verst
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #21 Skrevet 13. mai 2008 ta med en fin cd, jeg hørte på enya mens riene pågikk. kjempe behagelig- ellers var ammebh og sokker og truser viktig for meg. og noe snaks til mannen også. god morgen kanskje...
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 13. mai 2008 #22 Skrevet 13. mai 2008 neste gang skal jeg ta med albueskjell eller melkeoppsamlere det hjelper mot såre brystvorter! men det får du jo kjøpt på sykehusapoteket også da!
du og jeg og vi to Skrevet 13. mai 2008 #23 Skrevet 13. mai 2008 Vi pakket MYE. Så ut som om vi skulle flytte inn der for godt;) Noe av det var greit å ha, mens mye ble bare liggende i kofferten. Under fødselen var det lite energi jeg fikk i meg, så jeg var glad jeg hadde pakket litt brus og chips. Klarte såvidt å få innpå noe av dette, og det hjalp under en lang fødsel. Og resten gomlet vi i oss i dagene etter fødselen. Var deilig å ha kald cola i kjøleskapet på hotellet gitt!! Lepsyl og en god dusjsåpe var gode å ha. Og badekåpe da jeg var i badekar og dusj under riene. Syntes det var ok å slenge badekåpen rundt meg når jeg var oppe og gikk og sånt. Videokamera, fotoapparat og alt sånt selvfølgelig. Og kanskje en dagbok hvis du plutselig skulle få lyst til å skrive noen ord - der er vi forskjellige. Jeg hadde tatt med mye tøy til babyen - men det ble til at han lå i en liten ullbody og et deilig teppe. Vi hadde bare en body som passet, hehe, han gikk ikke rett inni 56 for å si det sånn. Ja, og bittesmå ullsokker. Bleier og alt til han hadde de på hotellet, spurte etter små bleier da det var noen store som var lagt inn. Men vi hadde med noen mesoft kompresser som vi vasket han med i stedet for kluter. Gode klær som ikke er altfor små, tøfler, nattøy - mange svetter en del så jeg hadde med noen skift. Tja... kommer ikke på noe særlig mer. Jo, jeg hadde paracet med som var god å ha i forhold til stingene. Hadde fått om jeg spurte på hotellet, men jeg syntes det var greit å klare meg selv. Lykke, lykke til! De første dagene er helt magiske!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå