Gå til innhold

Dere som har råd til et hus til rundt 4 mill.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye har dere da i lån ?

Og hvor mye i samlet inntekt, sånn ca ?

Hmm, har sett noen drømmehus i drømmestrøket til den prisen ja. Men min kjære er så utrolig lite glad i å ha lån.

Vi har nå totalt ca 700 000 i lån på alt, og begge to har greie jobber. Har vel ca 7-800 000 i samlet årsinntekt tenker jeg. Det er jo greit å ha noen som holder igjen, for jeg hadde nok gått litt av skaftet hvis jeg fikk frie tøyler til å handle hus....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men jeg vil gjerne spørre deg om noe annet likevel - hvor mye er du villig til å "ofre" for å bo i drømmehuset? Selv med mine begrensede kunnskaper om lån og økonomi, skjønner at å gå fra 700.000 til 4 mill betyr en betydelig endring i hva man har til overs i mnd... Og når er jo renta nokså høy i forhold til tidligere..

Skrevet

Vi har ca 1,3 i gjeld totalt. Inntekt skriver jeg ikke her.

Skrevet

Huset vårt er vel verdt ca 4 mill, men vi leier ut hele underetasjen sånn at vi får inn 10 000 hver mnd. Ellers hadde vi ikke klart det. Vi har "bare" 2,7 mill i lån, men det blir jammen ca 19 000 i mnd i renter og avdrag!!

Skrevet

Skjeldent første hjem til den verdien...

Når an har eid noen hus og tjent på salg så er det slett ikke uoppnåelig å skaffe seg e eiendom til 3-4-5 millioner på sikt, man har da kansje 2-3 mil i egenandel fra før.

Vi eier 2 hus til en samlet foreløpig verdi av ca 3 mil i dag, har 1,4 mill i lån. Under 30år begge to.

Skrevet

Huset er ikke det som betyr mest, men mer området det ligger i. Jeg vil gjerne bo et sted der skolen er bedre enn den vi sogner til. Det er egentlig det som er hele kjernen i at jeg (og forsåvidt sambo også) ønsker å flytte.

Men det området vi ønsker oss, har stort sett en høy prisklasse, og det er få hus tilsalgs. Vi kommer ikke til å få 4 mill i lån, for vi får mye mer for det huset vi bor i nå enn vi ga for det.

Skrevet

Vi har IKKE et hus til 4mill . Svigerinna mi og mannen tjener godt 1.1mill tilsammen , men de heller ønsker ikke å gå helt opp til 4mill ved nytt huskjøp. De går opp 3.4maks og da får de 2.1mill hvis de selger det de har nå. Dvs de kommer til å ha en god del egenkapital i tillegg også. Det er vel det som spiller inn, om dere har en del egenkapital fra før av. Hvis ikke tror jeg det kommer til å bli trangt økonomisk med dagens rente som også kan øke...

Skrevet

Vi har nesten 4 ganger inntekten vår i gjeld. Det går greit, men jeg vil likevel ikke anbefale det hvis dere ikke er villig til å ofre mye av den luksusen dere kan unne dere nå.

Man må prioritere, vi prioriterer stort hus og hage, men det går på bekostning av ferier, merkeklær, fest og morro. Vi har til det vi trenger i hverdagen, men ikkenoe mer. Skal jeg til frisøren må jeg velge en måned vi eller ungene ikke trenger noe annet.

Skal vel noe til at banken vil låne dere 4 mill også, på den inntekten dere har. Grunnen til at vi har fått så mye lån er at vi hadde endel egenkapital, så huset er verdt mer enn gjelda, da risikerer ikke banken noenting.

Skrevet

Det er det jeg mener også, Ugla. Vi får mye mer igjen for vårt hus nå, enn vi ga for det - men problemet er at sambo helst vil ha et hus i samme prisklasse som det vi har nå. Han ønsker ikke mer i lån enn vi har i dag.

Tipper vi får rundt 2,5 mill for huset vårt nå. ....Men det er ikke mange tilsalgs til den prisen der jeg vil bo :-(

Får vel bare fortsette å drømme ja.....

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Aner ikke hvordan ting blir regna ut mtp renter og sånt, men for å ta det enkelt så får dere altså 2,5 mill for huset, og har 700 000 i lån slik at dere sitter igjen med 1,8 mill i egenkapital etter salget. Vil dere ha et hus til 4 mill må dere altså ta opp 2,2 mill i lån, noe som jo er 3 ganger inntekten deres, og det er jo vanlig. Så da er det vel din kjære og ikke banken som evt sier nei.

Skrevet

Vi har samme inntekt som dere og har litt over 1 mill. i gjeld. Synes det er nok jeg, og da får vi leieinntekter på nesten 5000,- i tillegg.

Men, det spørs hvordan dere vil leve da. 4 mill. er myyyyyyyyyye penger!!!

Skrevet

Vi ga 4,2 ( + omk=4,7) for dette huset i fjor og har en samla inntekt på ca

500 000 ( mine 400 000 og hans 100 000)

Gjeld på huset er ca 300 000, så det går fint. Vi trives her og kunne ikke tenke oss å bo et billigere sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...