Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 min kjære har en sønn på 5..de har aldrig hatt en samværsavtale fordi mor har nektet å signert..kan hun gjøre det?? Nå har han samvær sånn som det passer henne..og han har ikke fått hatt guttongen en eneste juleaften... hvilke rettigheter har han??
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Mekling, det er det eneste jeg kommer på. Ellers vet jeg lite.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 krev mekling!! er biomor selv, å dette hørtes helt merkelig ut. får være grenser for hva biomødre/fedre kan gjøre!!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 de har vært på mekling men hun nekter å skrive under på noen ting
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 ja men har de en avtale da? jeg og bf har en avtale, men ingen av oss har skrevet under (litt treg der vi da) men hun på fvk sa den var gyldig allikevel!!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Han får gå til retten da, hvorfor har han ikke gjort det før? Han må jo sette seg inni hva slags rettigheter han har, og hva han kan kreve. Hvis han ikke en gang har orka å finne ut hva slags rettigheter han har så er han jo ikke særlig engasjert forelder.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 det skal sies at han er ganske ung, han ble pappa da han var 18..mye har skjedd i ettertis, 1 år i militæret osv. Det er ikke bare bare å finne ut av rettighetene sine som far skal jeg si deg... Å ikke kom her å si at han ikke er en engasjert forelder for det er han i veldig stor grad. Men han har hatt lite eller ingen nettverk og mennesker og støtte seg til. De har en avtale men mor kommer ofte og sier at nei den dagen kan han ikke ha gutten osv for det passer dårlig...(på hans dag) kan du ikke ha han den og den dagen istedet..nekter han sier hun at han ikke får ha gutten mere hvis han skal være så vanskelig han har bestandig vært veldig medgjørlig og hjulpet henne masse, tatt seg fri fra jobb for å ha han så hun kan søke jobber osv..å da viser det seg at hun har sittet hjemme og ikke giddet å dra ut. et annet problem er bidraget som han betaler..tror ikke det går til de formålene som de skal brukes til da gutten sjelden har hele, rene og passende klær. nesten hver helg han er her så må vi kjøpe et eller annet nytt til han fordi han har med seg for småe klær (les: bukse i strl 3 til en stor 5 åring) nå har vi heldigvis skapet fullt v klær til han da så det er ikke lenger et problem..men dette burde jjo mor også klare nr hun får 2000 i bidrag.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 da er det på at far skjerper seg å tar sitt ansvar!! han skal ikke sitte å la mor bestemme alt. få han til å ring fvk!!!
bærtæ Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Må bare få sagt at bidraget skal ikke bare gå til klær men være med å betale det et barn trenger. Og det tregner ganske mye mer enn klær og går som regel rett inn i husholdningen. At hun sender med dårlige klær er kanskje fordi faren har vært dårlig på å sende klærne tilbake? Ellers bør han innkalle til møte på FVK og få iorden en avtale.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #10 Skrevet 13. mai 2008 Altså er han 23 år nå, det er eldre enn meg 4 års lenger erfaring enn meg som forelder, men likevel så har jeg fått med meg hva slags rettigheter jeg og faren til barnet mitt har. Ja du har en snill kjæreste og det er bra, men han må ikke la seg overkjøre og stille seg helt naiv til mora. Hun spinner han jo rundt lillefingeren. Han får gå til sak da hvis mora er så dårlig til å samarbeide. Skrive opp alle gangene mora nekter samvær osv.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #11 Skrevet 13. mai 2008 jo han har vært flink til å sende klærne tilbake.. disse klærne som det er snakk om har han på seg i bhg..i dag også da vi hentet han i bhg så kom han i en bukse som var 4 nr for liten...så ut som capri men det er en vanlig bukse..og det er bare 2 grader nå... Å han har ringt fvk men de sier de ikke kan hjelpe han... typisk damer og bare se det negative ved far...kan det faktisk tenkes at FAR gjør en bedre jobb en MOR og at det faktisk er MOR som gjør feil???? argh kjenner jeg blir skikkelig sint på enkelte nå...
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 Far MÅ faktisk ta et tak selv her:) Han kan gå rettens vei, om han vil:) Og han kan få det til å innføres dagmulkt på mor hver gang hun bryter avtaler. Og den avtalen som er skrevet, vil jeg tro er gyldig. Barnet har nemlig rett på jevnt samvær med far. Dette er det beste for barnet. Far får bare kreve ny mekling på FVK, og ikke bare snakke med FVK. Får han det ikke som han føler er "rett", så klag på samværsavtalen etter meklingen. Det kommer til å gå til Fylkesmannen, og bli bestemt der da. Ang bidrag, og hva det skal brukes til; det skal faktisk være med på å dekke deler av husleie/lån, strøm, mat, klær, medisiner, leker, fritidsaktiviteter, barnepass osv osv...... Og dette er fakta, og lite å gjøre noe med..... Selv om dere synes han har dårlige klær, så er det ikke hjelp i å skylde på at mor bruker bidraget til andre ting også. For det er det faktisk beregnet til. Bare sjekk lovverket. Da får dere heller være så greie å gi gutten noen nye klær han kan ta med hjem;)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #13 Skrevet 13. mai 2008 er det rart vi bekymrer oss for at han ikke har klær som passer??? bukser i strl 3 til en stor 5 åring som bruker 6-7 i klær??? det hører jo ikke hjem noen plass og vi har faktisk sendt med han flere av plaggene hjem..men da ser vi dem aldrig igjen... jeg vet at pengen skal gå til mere enn klær..jeg har vært alenmor selv og mottat bidrag men jeg greide da piandø å kjøpe nye klær til barnet mitt...det finnes mye billig og bra. Vi har ikke råd til å holde guttongen med klær..noe ja men ikke alt..han har ikke uteklær som er hele og passe heller..rengntøyet er 2 nr for smått... Jeg mener at når mor har et barn, som hun mottar bidrag og trygd for, hun har fast jobb (greit betalt) og en samboer som hun deler alle utgifter med så bør hun greie å kjøpe litt klær til han.
bærtæ Skrevet 13. mai 2008 #14 Skrevet 13. mai 2008 Om det er folk her inne du blir sint på tror jeg dere må stålsette dere litt til en eventuell rettsak. Da kan jeg love dere at beskyldninger blir å fly! Du må jo regne med å få litt spm og tips som ikke bare er etter din pipe! OM far gjør en bedre jobb enn mor er vel strengt tatt veldig vanskelig å ta stilling til- det første han burde gjøre er jo å sjekke sine rettigheter å stå på for å "få" de. Nytter ikke FVK må han skaffe seg advokat, og stille krav dergjennom.
bærtæ Skrevet 13. mai 2008 #15 Skrevet 13. mai 2008 Har dere spurt barnehagen om han bestandig har så dårlige klær. Vet ikke hvordan stemningen er for å spørre men kan jo hende de også reagerer.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #16 Skrevet 13. mai 2008 jeg blir sint for jeg går her inne å spørr om bio mor kan gjøre dette?? ikke om faren ikke tar ansvar osv... å det er så typisk damene her inne at de tar mors parti med en gang:s
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #17 Skrevet 13. mai 2008 Han går i den bhg der mor jobber...så vi føler det er ekkelt å spørre kollegaene hennes liksom.
bærtæ Skrevet 13. mai 2008 #18 Skrevet 13. mai 2008 Det blir vel gjerne sånn, det er mange her som sitter på kjipe situasjoner rundt barnefordeling og det er nå sånn at det avogtil kan være vanskelig å skille sak og person;) Bortsett fra det har jeg vært innom en del forum og jeg må nå si dette er det mest vettuge aleneforeldrefora i mine øyne!! Biomor kan gjøre dette, men det er strenge regler knyttet til boikott av samvær. Selv med gode grunner, hvor rus, mishandling ol er inne i bildet er det ikke bare bare å nekte. Det beste rådet tror jeg er å kontakte advokat. Vil tro at et brev fra en advokat må få moren til å innse at en avtale er på sin plass og om hun enda da nekter er hun..unnskyld utrykket...men litt dum.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #19 Skrevet 13. mai 2008 herlighet for en tafatt type. Biomor virker meget spesiell, enig i det. Men du da, har jo virkelig funnet deg en premieMANN:) med stor M altså. og hvis gutten har skapet fult av klær hos dere, hvor han er så sjelden, hvorfor ikke sende med gutten noen av klærna? viktigere for dere å vise alle at dere har orden i saken, men ikke så viktig at gutten går i tre str for små klær i det dagelige? ja, skjønte greia med bidrag og at mor skal stå for klær, men nå gjør hun jo ikke det. hvis dere virkelig bryr dere om gutten burde dere sende med klær!!!! uten og tenke på pengene!! men da går det jo rett til mor da, så da lar dere vær? fordi noe kommer henne til gode, så da kan han likesågodt gå med ubrukelige klær? blir bare så provosert, sitte her og fortelle om oppriktigheten til denne pusekatten av en far... det hadde ikke gått 5 år hvis han var så himla opptatt av å treffe ungen sin jevnlig, gæærn biomor eller ikke!
bærtæ Skrevet 13. mai 2008 #20 Skrevet 13. mai 2008 Nei da skjønner jeg!! Men vet dere for sikkert at alle klærne er sånn? har hørt om mødre som har dårlige klær på barna når de skal til far, og ikke ellers. Kan jo være hun er av den sorten
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #21 Skrevet 13. mai 2008 har møtt de en del på kjøpesenteret osv og da har det dessverre vært likedan...
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #22 Skrevet 13. mai 2008 Mange mannfolk tror jeg er usikker og vet ikke hva de kan stille opp med hvis biomor er slik du beskriver. Siden dere allerede har vært hos FVK, så ta kontakt med advokat, forklar situasjonen for advokaten, krev mekling med utgangspunkt i å få en samværsavtale med faste samvær, der julen og påsken, og andre ferier er med i denne. Dere må vurdere ut fra avstanden om det er hensiktsmessig med vanlig samvær (annenhver helg og en dag i uka) eller om det er en annen løsning som er bedre. Du som selv har vært alenemor, må jo ha satt deg inn i en del av rettighetene til mor/far, og kan slik sett støtte og gi råd til din kjære i denne saken, sammen med advokat. I tilllegg må dere ha med høytidene, hvordan dere skal gjøre det her; noen har annen hver jul og påske, dvs den som har julen det ene året, har ikke gutten i påsken og visa versa. Mens andre har delt julen i to, og bytter midt i jula, slik at det blir annen hver gang å ha barnet selve julehelgen. Dere må også bli enige om evt. fordeling av reisekostnader, dersom det er litt avstand mellom dere, og hvordan dere skal gjøre med henting/bringing: deler dere på det, skal gutten bli hentet direkte fra barnehage/skole eller hjemme hos mor, osv. Loven sier at reiseutgifter skal deles forholdsmessig etter inntekt hos far og mor, men dette er dere fritt opp til å bestemme selv også. Kanksje blir dere enige om å dele halvparten av utgiftene (dette er vel og merke hvis det er større avstander å regne). Ta også med et punkt om hva som skal skje dersom barnet blir sykt når det skal være samvær. Slik biomor høres ut, kan det være lurt å sikre at det bør legeerklæring til for å dokumentere at barnet faktisk er for sykt til å reise til far, - for å unngå at mor bruker sykdom som argument for hindre samvær hos far. Men for all del, ta kontakt med advokat. Det vil ikke bli endring ellers, virker det som. For dette virker å være litt sånn biomor fra hell, og jeg vet hvordan slike eksemplar kan være for å si det mildt...............(heldigvis er de fleste biomødre oppegående og med vett i skolten, men det er enkelte eksemplar av arten som ødelegger ryktet for alle)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #23 Skrevet 13. mai 2008 HALLO?? kan du ikke lese eller??? Vi har sendt med flere klær hjem med gutten...vi er da ikke så smålige:s Djeez Å det har tatt 5 år pga div ting...som at far har vært i militæret og han havnet i fengsel pga et biltyveri for et par år siden. Nå har han hatt alt på det klare i et par år og er blitt "skikkelig" ..han vet han har gjort gale ting og har nå fått ordnings på livet sitt...
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #24 Skrevet 13. mai 2008 tusen takk for et veldig bra svar:) skal snakke med sambo i kveld om dette og vi kommer helt sikkert til å ta kontakt med en advokat:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå