Gå til innhold

Bilsete: hvilket har du og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare 3 uker igjen til termin og jeg er så lei av å gjøre valg og finne ut hva som er best! Så jeg håper på masse gode svar her ;)

Maxi-Cosi er jo best i test, men med cabrio-fix koster denne 3000 og det synes jeg er veldig dyrt i forhold til andre som er nesten like bra i test og halve prisen.

Akta Graco kan vi få låne gratis av noen veldig gode venner av oss (de vil ha den tilbake etterpå til nr 2). Men denne vet jeg ingenting om???

If Sikkerhetsbutikk: IZI Sleep: Hos IF forsikring kan man få bilsete for 72 kr i mnd (vi er pluss-kunde der fra før), når ungen vokser ut av setet sender vi det tilbake og får et som passer i neste størrelse, den 3. størrelsen får vi beholde. Det betyr at vi totalt bruker 3500 på bilsete til barnet er 10 år gammelt. Men hvordan er IZI Sleep? Er den veldig tung?

Hva synes du jeg skal velge???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjøpt Emmaljunga-vogn, og har derfor også kjøpt bilsetet fra Emmaljunga. Dette kan man feste på understellet til vognen, og syns det virket veldig bra å ha muligheten til, så derfor valgte jeg denne... Syns det var vanskelig å finne ut av dette selv, så derfor satte jeg ikke så mange kriterier - men ville at den skulle kunne festes på vognen og at den ikke var altfor tung å bære... (Og det tror jeg IZI Sleep er...)

Skrevet

jeg tror også IZI sleep er tung... men den kan festes på bugabooen min, det samme kan maxi-cosi, men ikke gracoen... Men gracoen kan vi jo låne gratis.... og den er lettere enn Izi Sleep

En annen ting jeg også tenker litt på er at jeg har sett mange spebarn som nesten "bor" i maxi-cosien sin. Det kan jo ikke være så bra å sitte i samme stilling på samme sted så lenge, så det er kanskje ikke sååå dumt at bilsetet er litt tungt? Da får ungen flyttet litt på seg liksom fordi man ikke orker å bære det hele tiden. Og så kan jeg jo feste det på vogna og da spiller det jo ikke så stor rolle hvor mye det veier??

Skrevet

Jeg har kjøpt Izi sleep...Den er egentlig veldig tung,men jeg kommer ikke til å gå å bære på den uansett- bruker nok mest vogn...:) Kjøpte den pga att ryggen kan legges bak/ned- syns d virket veldig greit...:)

Skrevet

Bilseter skal helst bare brukes 20 miniutter av gangen, og man bør derfor ikke bruke det på vogn når man kan ha bag i stedet.

Skrevet

Duo Logic, da dette kan brukes fra nyfødt til 3 års alder, og barnet sitter hele tiden mot kjøreretningen. Svært godt bærehåndtak på det.

Skrevet

Isabella: Å dette visste jeg ikke! Men ett godt argument. Vet du hvor du har det fra? Jeg synes noen barn sitter alt for mye i sånne stoler ja.

Grunnen til å bruke sete på vogna er jo dersom ungen har sovnet i bilen og du ikke vil vekke h*n for å flytte fra bilsete til vogna...

Skrevet

Vi har også kjøpt Izi sleep.. Stod mellom den og MaxiGossi.. Skal ha stolen på Bugabooen, så.. da er det greit å ha en stol som passer! ikka det at vi skal bruke den så altfor mye, men greit å ha alternativet siden jeg har leddgikt og ikke ser for meg å kunne bære bilstolen med babyen i, så mye..

Skrevet

Vi har kjøpt AKTA GRACO LOGICO (med base).

Har kjente som nylig har brukt dette, og de er kjempefornøyd!!

Samtidig var det viktig for oss at setet er romslig, det kan brukes en god stund, hvilket er fint siden vi pleier å få store (lange) barn.

Barnet sitter dypt i setet, godt beskyttet, og ikke minst står setet / basen godt og stødig i bilen.

Skrevet

Jeg har kjøpt den besafe izi sleep og synes IKKE den er tung,men så bærer jeg jo ellers på sønnen min som er over 14 kilo også da.

Dessuten skal ikke bebis sitte/ligge så mye oppi der likevel,så da spiller det ingen rolle for min del:)

Skrevet

acta graco logico s er knall bra. tungt men ikke for tungt.

nesten best i test og koster bare rundt 1500. (maxi cosi og acta graco er like sikre med maxi blei best i test pga at det er lettere tror jeg!!)

skal festes med belte så isofixfester er ingen krav. har en liten dings man kan skru på så basen heves litt og sete kommer i litt bedre stilling bakover. veldig kjekt dersom man har veldig skråstilte bakseter (samme skruknott man bruker for å stramme beltet over basen)5. punktsbelter, spedbarnsinnlegg med god støtte til hodet og som kan fjernes, solskjerm, godt polstret, gode sidestøtter, sikkert og stødig. og mega enkelt å flytte både sete og base dersom man skal bruke en annen bil!! basen er ingen sak å montere i det hele tatt.

jeg er kjempefornøyd med dette setet. vi bruker det enda og småen er 8,5 mnd. sitter kjempegodt i det!

Skrevet

Mums:

Jeg har iallfall hørt det fra helse stasjonen min. Jeg fikk en sånn perm til sønnen min og der stod det at man skulle unngå unødvendig sitting i bilstolen + ikke bruke vippe stol da de kan være skadelig for ryggen i lengden.

Jeg har likevel pleid å ta småen ut av bilstolen og lagt ham i vogna/senga.Har han våkna så har jeg bare vugga litt på vogna så har han sovna igjen:)

Jeg har graco quatro vogn,men gadd ikkje kjøpe bilsete for å feste på den vogna,da jeg ikke kommer til å bruke bilsetet annet enn i bilen:)

Skrevet

Har kjøpt masi cosi, veldig lett å bære og en stødig bildstol. Barnet sitter dypt, og har god plostring rundt seg!!

Bilsikring er vel noe av det en BØR bruke mest penger på! Utrolig viktig at barna sitter trygt!

Skrevet

Vi har kjøpt Maxi-Cosi Cabriofix, men uten den basen. Man trenger ikke denne. Setet fungerer like fint uten den.

Gleder meg til å ta i bruk setet! Vi arva et sete til førstemann, men det ble for gammelt nå, så da kjøpte vi nytt. Gøy med nye ting! :)

Skrevet

Vi har kjøpt et nytt sete fra BRIO. Dette har isofix base, noe som var veldig viktig for oss..Fordi setene er sikrere med dette festet..pluss at det reduserer risiko for feil montering.. På barnas hus kostet dette totalt 1500 kr inkl basen... Det er romslig oppi og ikke så tungt.

Skrevet

Vi har acta graco, med base. I butikken syns vi det rett og slett så stødigst ut, og uten for mye tull og fjas.. Likte også at skjermen er stor slik at man kan stenge sola ute. Siden det er base er den lett å sette inn og ta ut, men vi kan også bruke den uten.

Den er litt tung å bære på, men de små skal ikke sitte i den så lenge av gangen uansett, så den blir kun brukt til kjøring siden vi bor et stykke unna butikker osv..

Nå står det på loftet og er klart til bruk igjen. Vår første brukte det og vi er veldig fornøyde med det, og gleder oss til å ta det i bruk igjen!

Skrevet

Vi har selvfølgelig Britax Rømer babysafe+ isofix. Kommer bra ut i test og har super støtte for hodet til babyen. Ikke er det tungt heller. Dersom du har isofix i bilen din vil jeg absolutt anbefale å kjøpe sete med isofix. Det er det tryggeste, og veldig lettvint montering!!!

Skrevet

Vi har kjøpt maxi cosi med base. Det var best i test, Izi sleep var for tung, maxi cosi så litt romsligere ut enn acta graco. Vi kjøpte 07 fargen, så sete med base kostet 2200 kr. Vi kjøpte setet i februar. Følg med på tilbud.

Skrevet

Jeg vil vel si som flere i barnebutikker har sagt til meg, at de fleste seter som selges nå er mer enn gode nok. Prisene varierer dermed ENORMT!

Selv valgte vi Acta Graco Logico S, kjøpte det i sverige til 1100kr inkl base og fikk dermed MYE mer for pengene enn om vi skulle kjøpt Maxi cosi/Brio sete. Liker dessuten solskjermen bedre som trekt frem her. Den er som på vognene, men smak og behag. Kan du låne et slikt hadde jeg ikke vært usikker i det hele tatt! Det er jo bare et år man får brukt de. Vekta på disse 3 setene er tilnærmet lik. Forskjellen er gjerne pris og evnt om man skal sette de på vogn. Men som sagt her er det ikke anbefalt å bruke bilsetet som vogn da de små ikke skal sitte lenge av gangen (med tanke på ryggen). Vi har et stykke fra bilen og opp så har valgt en trille fra graco til å kjøre inn varer og bilsete osv for å slippe bæring for meg. Acta graco passer desverre ikke til så mange vogner (gracos egne vogner og OTH sitt universalfeste er det jeg har funnet), det er minuset med den! Maxi cosi passer derimot til mange vogner...

Besafe Easysleep er kjekk fordi man kan legge ned ryggen (vel og merke kun utenfor bilen ikke ved kjøring) og kan dermed lettere brukes som vogn om man har det behovet. Et absolutt minus med denne for meg er vekten. Dermed var dette setet uaktuelt! Kjenner flere som faktisk har byttet sete pga dette. men ta deg en tur i butikken og kjenn forskjellen og finn ut hva behovet ditt er!

Ellers må jeg si at alle jeg har snakket med har vært fornøyd være seg at de har maxicosi, britax eller acta setet. Eneste jeg har hørt negativt om er Easysleep pga vekta. Men smak og behag, og god setejakt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...