2SmåTroll Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Noen som vet dette? Jeg skal jo inn til ks og har jo hørt så mye at man ikke skal gjøre så veldig mye de første ukene. Har en mann som jobber til sjøs og er borte da i 14 dager, og lurer på hvordan i all verden skal det gå med ei lita tulle på 3 1/2 år. hmmm.. Ho er i barnehage på dagtid, men hva med morgen, ettermiddag og kveld? Ho trenger jo mye hjelp ennå og er rimelig aktiv. Og huset må jo holdes i stand og. Vet de kan søke om 2 uker perm uten lønn på land, men reglene er jo helt anderledes når man kommer på sjøen. tar han permisjon de 2 ukene han skal jobbe, er jo det hele mnd, og det har vi ikke råd til. han spurte legen sin i dag, hvordan det var, men det kunne han bare glemme. Men i flg jordmora våres var det mange som ble sykemeldte. ja ja, noen med erfaring her?
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Har hørt at far ikke kan bli sykemeldt pga ks, med mindre det oppstår komplikasjoner selvfølgelig. Far har jo rett på 2 uker ulønnet permisjon i så fall, men ser jo at det ikke er aktuelt hos dere. Han kan eventuelt sykemelde seg for noe annet, slik at han kan være hjemme. Må man, så må man. Blir mest sannsynligvis ks her også, og hvis jeg blir i den samme formen som sist så kommer jeg til å slite med en nyfødt og en 2-åring i hus. Sambo har snakket om å ta seg ferie i hele august for å hjelpe til hjemme den første tiden, og det er ikke bare bare for han å ta seg ferie i 1 mnd i strekk. Han driver selvstendig og er den eneste ansatte, så regner med at han må innom jobben av og til og jobbe noen timer i ferien også. Mye penger å tape for han å ta seg så lang ferie. Merker jeg har begynt å grue meg fælt og håper at jeg kan føde normalt denne gangen (får vite det i juni).
yasmina Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Jeg tror nok du ma aklare deg selv. De fleste vil ikke sykemelde for dette. Men hvis han ikke faar tatt ut disse to ukene saa hadde jeg hvis du foelr du trenger hjelp spurt noen andre om de kan komme aa vaere hos deg. her var mini bare 15 mnd da nr 2 kom og selv om pappaen var hjemme de to foerste ukene saa gikk det veldig fint da pappaen gikkk tilbake paa jobb og jeg hadde begge hjemme.
*Super*Mamman* Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Hei. Er ikke sikker ang sykemelding, men far har jo rett på omsorgspermisjon i 10 ( dager) pr kalenderår når barn barnepasser (altså da deg) er syk... Det skriver han bare egenmelding på.. Lykke til med keisersnittet:)
2SmåTroll Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2008 Det som er veldig kjedelig her, er jo at far skal på jobb 2 dager etter jeg kommer hjem, hvis alt går etter planen da.. Og jeg ser ikke helt at jeg orker og ha mamma her i 2 uker... hjelpe meg. da tror jeg virkelig jeg kommer til og bli sprø.. Kanskje undersøke hvordan det er med omsorgspenger ved barns eller barnepasser sykdom. På land har vi jo rett på 10 dager ved barns eller eller hvis den som har det daglige barnetilpasset er sykt.
2SmåTroll Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. mai 2008 hehe. tenkt tanken, men han kan ikke bare skrive egenmelding, Vi må få en erklæring eller noe fra legen hvis han skal være hjemme pga sykt barn, og det gjelder nok det samme her. Vannskelige regler til sjøs ja. Men burde kanskje ikke være så vannskelig og få fra legen i dette tilfelle?
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 Jeg mener det er slik at DU kan bli sykemeldt, og da må jo far være hjemme, men at det da tas fra permisjonen hans. Har i alle fall ei venninne der det ble ordnet slik. Hun var i dårlig form etter KS, og ble sykemeldt, og faren tok da ut permisjon de ukene.
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 hvis du blir sykemeldt fra pemisjonen, skal far overta permisjonen. slik kan han være hjemme sammen med dere. trygdekontoret nektet lenge for at denne regelen fantes da jeg hadde bruk for den. men den eksisterer og de gav seg til slutt.
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 En annen mulighet er at han tar ut ferie? Kanskje litt kjipt å "bruke opp" ferien sin ut at det egentlig er ferie... Men det kan jo være en mulighet?
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 13. mai 2008 #10 Skrevet 13. mai 2008 Dette er helt korrekt (noe som jeg oppdaget litt for sent etter mitt KS for 2 år siden). Din lege sykemelder deg slik at du får sykepenger, far kan da overtar permisjonen mens du er sykemeldt og får permisjonspenger. Slik kan dere begge være hjemme. Men helt hva som skal til for at din lege skal sykemelde deg vet jeg ikke. Jeg ville hatt den muligheten pga omfattende komplikasjoner, men legene på sykehuset kunne ikke reglene slik at vi ikke fikk benyttet oss av dette.
Herkules Skrevet 13. mai 2008 #11 Skrevet 13. mai 2008 Nei far kan ikke bli sykemeldt for din sykdom, men som nevnt så har man jo barnepasserssykdom. Det er riktig at om mor er sykemeldt og det kan dokumenteres at man ikke er i stand til å ta seg av barnet så kan far overta permisjonen mens du er syk, MEN jeg vet ikke om man har den muligheten i de 6 første ukene som er forbeholdt mor. Det virker jo sånn på de over her. Lykke til.
Silje`mor Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 Mannen din kan ikke bli sm pga at du ikke er i form, men han kan bli sm pga psykisk stress. Mannen min ble det en ukes tid når jeg var veldig syk i starten av svangerskapet. Legen mente at det var en så stor påkjenning for mannen min å reise fra meg som ikke var i stand til å ta vare på meg selv eller sønnen vår. Sikkert veldig ulikt hvordan leger behandler slike saker.
2SmåTroll Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 13. mai 2008 en av godene av og jobbe til sjøs.. de har ikke ferie...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå