Gå til innhold

Dere med sunt kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med sunt kosthold, hva spiser dere egentlig?

spiser dere ris eller poteter? Er ikke begge deler like "ille"?

Hva slags grønnsaker har dere til middagene?

Hva spiser dere ellers?

Ønsker meg gjerne noen gode middagsoppskrifter::):):):)

Jeg og min kjære har bestemt oss for å endre kostholdet,men aner virkelig ikke hvor vi skal begynne.. hehe :) Trenger råd om hva slags matvarer som er BRA og hvilke matvarer som er FY;)

Det blir mye halvfabrikat-mat... posesauser,poseditt og posedatt... mye ris og pasta/spaghetti,mye hjemmelaget pizza, taco..sånne ting.. ikke direkte sunt akkurat... =/

Hjelp :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler at jeg har et sunt kosthold - og sunnere har det blitt etter jeg ble gravid. Jeg kjøper mye økologisk og ferske råvarer. Gjerne rett fra bøndenes utsalgssteder :) Vi lager all middag fra bunnen av, og har på den måten oversikt over hva vi får i oss.

Det går mye i fugl og fisk - kyllingfileter og laksefileter for det meste. Her har du jo en haug av muligheter for varierte middager. Om vi skal spise kjøtt så er det svinefilet det går i - så og si aldri rødt kjøtt. Også har vi alltid salat eller dampede/ovnsstekte grønnsaker ved siden av maten.

Ellers går det i ris, poteter, pasta, linser, bulgur, coscos - men med måte.

Bruker lite salt - og mye ferske urter, som jo gi mye bedre smak :)

Prøv å kutt ut alt av halvfabrikat om du klarer, særlig pølser og gratenger og pizzaer osv. Taco og pizza kan fint spises, men lag det selv helt fra bunnen av.

Ellers anbefaler jeg den nye kokeboken til ingrid espeli - "365 sunne middager på en halv time". Men trenger jo ikke følge oppskriftene slavisk, men bruke boken som inspirasjon. Jamie Oliwer er også veldig flink til å lage sunn mat med gode rådvarer :)

Det er jo en perfekt tid å begynne å spise sunnere nå som sesongen for norskproduserte (og aaller helst økologiske) grønnsaker straks er i gang :) Dyrk urter i krukker selv, kjøpe grønnsaker hos gartneren og ha alltid en pose med kyllingfileter og laksefileter i fryseren :)

gudd løkk!

Skrevet

Hei,

Stila har mange gode forslag, høres ut omtrent som mitt kosthold :-)

Et par ekstratips:

- Hvis du skal spise mat med kjøttdeig, så bytt ut den vanlige kjøttdeigen med kyllingkjøttdeig, eller i hvertfall til karbonadedeig. Mye mindre fettinnhold! Men prøv å begrense farsematen, den er ikke av det sunne...

- Dropp sauser til maten - lag heller gode og magre dressinger til salaten. Litt olivenolje, en neve med ferske urter, litt salt og pepper gjør susen! Lag noen gode kalde sauser med kesam+hvitløk+urter+pepper. Kjempegodt til mye mat!

- Hvis du har balkong eller hage, så kjøp deg en diger potte og en samling med krydderurter som du kan sette ned. Det er utrolig hvor mye enklere det blir å spise sunt når man har gode råvarer for hånden!

- Eksperimenter med salater med innslag av couscous, bulgur, kokte poteter, rispilaff etc. Husk at en god salat gjerne kun inneholder noen få ingredienser! Sukkererter, ruccula, reddik og cherrytomater er gode basisvarer.

Nettsiden www.dinmat.no har gode og sunne oppskrifter med forslag til ukemeny hver uke. Et godt utgangspunkt!

Lykke til :-)

Skrevet

Tusen tusen takk for mange nyttige tips:D:D

Skrevet

Vi følger også samme prinsipper som Stila og Krusemynte. Mest mulig "rene" råvarer som kyllingfilet, fisk, og renskåret svinekjøtt. I tillegg har vi alltid masse grønnsaker/salat til maten, og jeg deler tallerken i fire: 1/4 ris/pasta/potet etc, 1/4 kjøtt/fisk og 2/4 grønnsaker/salat.

Farseprodukter har vi kun kanskje en gang i helgen, og da alltid karbonadedeig. Favoritt kosematen min er tortillalefser med fyll, og i det siste har jeg faktisk funnet ut at strimlet kyllingfilet er bedre en karbonadedeig. Steker det sammen med tacokrydder - kjempegodt og sunt:)

Jeg er en sånn type som liker litt snacks på kvelden, og da er jeg veldig glad i f.eks dulcita tomater eller fersk ananas i biter. Det er snop det!!:)

Skrevet

Ser ut som du har fått mange gode tips her, kan skrive under dei same. Tenkte eg skulle tipse om ein ting eg er kjempeglad i og som er veldig sunnt. Det kan gjerne vere middag, men me har det ofte viss me kjenner junkfood-suget ein freagskveld.

Del to squash på langs og skrap ut frøa. Legg dei i ei eldfast form. Steik karbonadedeig (evt.av kylling). Finhakk og steik grønsaker du likar t.d. lauk,paprika, mais, sukkererter -bruk fantasien. Kvitlauk og chili er eit must for meg. Varier med og utan ein boks hermetiske tomarar. Krydre med salt og pepper, gjerne med litt urter du måtte ha for hånd også. Hell fyllet opp i squashen. Dryss litt ost på toppen og steik i ca 15 min på 225 grader. Snaddermat!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...