Bente Helen Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Hei Er 6 mnd på vei snart, og matlysten er helt forferdelig. Får ikke ned en matbit. Stopper helt opp, og hvis jeg presser på med mat så kjenner jeg at det er nummer før jeg kaster opp. Det har bare vart noen dager, men jeg blir jo litt bekymret for den lille. Når jeg ringer legen min, så får jeg beskjed av sekretæren at det er lang ventetid, men i slutten av mai kan jeg komme til. Jeg kan jo ikke vente så lenge. Føler at som gravid må man bli tatt litt mer på alvor, og gjerne slippe foran i køen.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Heisann! Æ skjønne dæ på et vis, men d e mange som står i lægekø som e kjæmpe sjuk å vesst d bare har vart et par daga tvile æ på at d e nåt farli :-) Æ har logge me spysjuka i nestn 4 daga å fekk ikke ned vann engang :-/ Gikk ned over 5 kg, men likavell tvile æ ikke på at babyen har d bra :-) D e våres kropp d går utover først og fræmst. Men vesst d vedvare ville æ tadd kontakt på nytt å fådd Ø-time, men e kanskje lite dm kan gjøre? Har du prøvd nåt magereguleranes? Æ bruke samarin når æ bare brekke mæ for så å kunne ete litt :-) E du vældi kvalm kan du jo drikke ingefærte å knaske syrlige epler? Du hakke bynnanes ræksjuka? at d kanskje e grunn te at du ikke klare ete? E d vældi varmt dær du bor? E mange grunna te at man ikke klare få i sæ mat, å særli når man e gravid :-P Et godt tips e å ete akkurat det du har løst på bare for å få igang matløsta :-) Brød å "tunge" ting som vokse i kjæften ekke d bæste, men kanskje frukt, yoghurt å andre lette ting e bedre å få ned? Håpe d går bra me dæ :-) Evnt få en tlf time me lægen?
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Det synes jeg du skal kreve! De må kunne snike de inn - eller er kanskje andre leger der? Hva med JM?
Bente Helen Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2008 Takk:) Det er sikkert bare jeg som blir overbekymret:) Det har vært varmt her på vestlandet en stund nå, og det er sikkert naturlig at matlyst går opp og ned. Hvis det vedvarer, så får jeg heller ringe jordmor, og bortsett fra det, spise det jeg har lyst på. Sunt eller usunt:) Man tenker jo at det er farlig hvis babyen ikke får i seg næring, men det skal vel litt til:)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 Håpe du snart føle dæ bedre :-)) Vesst du føle at du ikke får vitaminan du trænge gjenna maten i dn hær perioden kan du jo ta multivitamin å tran? :-) Så e nu ihvertfall d sikra ;-) Go bedring :-) Men æ skjønne at du syns synd i dn lille i magen som ikke får mat :-/ Æ tænkte når æ lå me spysjuka at dn lå å skreik i magen fordi dn va sulten :-( hoff, man har nu mange tanka når man e gravid :-P
barnimagen82 Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Jeg hadde skikkelig problemer med min lege. Følte ikke hun forsto i det hele tatt,- og jeg valgte å bytte! Sekretærene der var også helt forferdelige. Jeg fant ut jeg var gravid rett før påske,- og da jeg ringte å sa jeg var 5 uker på vei sa hun bare "ja, men det er jo veldig tidlig da!" TIDLIG? samme det, vel?- jeg har aldri vært gravid før, og ville få det skikkelig bekrefta og hadde jo endel spørsmål. Nei, bytt lege, og håp det blir bedre! Masse lykke til!!!
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 skjønner deg godt. Om det er noen trøst, så mistet to av mine nærmeste venninner også matlysten i svangerskapet og levde på juice i nesten 9 mnd. Varmen kan også gjøre til at du ikke har matlyst, prøv en lett salat eller noe annet lett i sola :-) drikk så mye vann du orker og klarer iallefall :-) dette går nok fint skal du se
AO3 Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 Man kommer nok ikke foran i køen fordi man er gravid - det blir avgjort ut fra hvor alvorlig tilstanden/symptomene er. Det viktige er at du faktisk klarer å få ned mat og drikke, og at den holder seg der. Legene har alltid hastetimer på timeplanen, men hva de tar inn der, varierer nok ut fra hvordan de som svarer på telefonen vurderer tilfellet. Har du prøvd de gode, gamle triksene fra første trimester? Spise ofte og bittelitt, selv om man ikke har lyst på mat? Bitte små biter i gangen? Aldri la seg selv bli sulten? Drikke vann, eller farris med eplejuice?
mamma til Marcus og høygravid Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Hei.. Jobber som legesekretær..og har gjort det en stund.Slik du har skrevet i innlegget så har dette vart kun i et par dager.. Det er ikke så mye legene får gjort enn å gi deg råd om hva du skal drikke.Er litt anderledes hvis dette varer lenge. Hvis ikke du har vært i utlandet eller noe da.. Gravide blir prioritert, men som en svarer i innlegget litt lenger opp så er køene veldig lange om dagen.Masse syke mennesker. Hadde selv en uke (ca uke 20) som jeg ikke fikk i meg noe å drikke og kastet opp mye..Men det var bare og drikke mye,Men viktig med veldig lite om gangen(nesten slik at en drikker med teskje) Men går det ikke over så bør du bare ringe til legen din igjen..God bedring:)
Makko med to små gutter Skrevet 13. mai 2008 #10 Skrevet 13. mai 2008 å er så gla jeg bytta lege! Hos gamle legen min var det også slik, "du kan få time om 3 uker...". Hos den jeg er hos nå tar det lenger tid å få "rutine time". Men er du sjuk får du nesten alltid time på dagen, gravid eller ikke :-)
pusi og lille pusi:) Skrevet 13. mai 2008 #11 Skrevet 13. mai 2008 hei! æ har vært borti akkorat d samme.... greide ikke å spise før utpå kvelden å d foregikk i flere uke... å va ikke mye æ greide å spise da heller... prøvde æ å spise tilier på dagen så ble d kasta opp me en gang, vann va spesielt ille... va sykemeldt pågrunn av at hadde så lite energinivå... e d sverre ikke så mye dem kan gjøre... så lenge du får i dæ litt å greie å holde på d så må du nåkk bare vente på at d går over... æ drakk mye saft å eple juice, d hjalp litt på... å klubbe gikk fint... bare væske lignans ting æ fikk i mæ.. men d går over til slutt... no spis æ normalt ijæn... go bedring!
mammmma***fødeklar*** Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 Har ikke legen din telefontid da? mye enklere når du først får snakke med ham/henne. Du kan prøve Postafen reisesyketabletter, det er reseptfritt og funker til en viss grad på meg, selv om det nå er så ille at jeg må over på Afipran som er reseptbelagt. Åsså skal du være obs allergi nå denne tiden, kan bli både slapp og få nedsatt matlyst og kvalme...
Tweak Skrevet 13. mai 2008 #13 Skrevet 13. mai 2008 Det finnes næringsdrikker på apoteket dersom du er redd for at du ikke får i deg nok næring. De har f.eks. appelsinsmak. De er dyre, men de kan hjelpe deg i denne situasjonen. Dersom du er akutt dårlig, så får du jo enten en hastetime (det har de alltid tid til!) eller du får ta deg en tur på legevakta. :-)
Bente Helen Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 14. mai 2008 Takk for mange gode svar:-) Man blir mindre bekymret av så mange postive tilbakemeldinger:-) Jeg skal prøve alt jeg kommer over, drikke mye og spise litt om gangen. Babyen har det sikkert helt fint. Hun er hvertfall kjempe aktiv i magen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå