Gå til innhold

SAMBOERN MISTA LAPPEN I HELGA....... KRISE......???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var ute og kjørte på søndag, pent og rolig. Tok en forbikjøring på en liten slette og så klart satt onkel i busken med laser. Ble vinka inn og lappen ble inndratt.KRISE KRISE KRISE....... Jeg skal føde om 8 uker, vi har 7 mil til sykehuset...... Han har 6 mil til jobben og det går ikke kollektivt fra der vi bor. Vi skjønner jo at dette får konsekvenser, men er det noe vi kan gjøre eller noe vi har krav på? Dette vil jo ødelegge livsgrunnlaget vårt, han kommer seg jo ikke på jobb. Og hva når jeg skal føde???? vil ille kjøres til sykehus av hysteriske foreldre eller svigerforeldre, ei heller ha dem i hus mens viu venter......

Noen som har vært borti det samme, eller har noen råd og tips?? Er sånn passe masse desperat, lei meg og ser verden litt i svart nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere får bare finne noe midlertidig sted å bo som er nærmere sykehuset og jobben hans. Det er iallefall det eneste jeg kan tenke meg.

Hvor lenge ble han fratatt lappen?

Skrevet

Vi bor en times tid unna sykehuset, og ingen av oss har sertifikat.

Slik lever nok mange, og følgelig må en enten ta taxi eller ambulanse til føden når den tid kommer.

Det som derimot har mer alvorlige konsekvenser, er jo det faktum at mannen din bor 6 mil unna jobben sin. Etter det jeg vet, finnes det ingen "rettigheter" for de som har mistet lappen, og som er avhengig av bil. Resultatet må nok da være enten at han får noen til å kjøre seg hver dag, han må ta taxi, han må bo på hybel ved jobben, eller han må finne en ny jobb. Synd, men sant.

Skjønner at dette er en veldig lei situasjon for dere; håper noen andre her har litt mer oppløftende informasjon enn det jeg kan bidra med!

Skrevet

Det er mulig å søke om å få lappen tilbake, på grunnlag at uten førerkort kan ødelegge livsgrunnlaget deres siden han ikke da kan jobbe, og pga forestående fødsel.. Vet om flere som har fått redusert straff, og noen har fått til bake lappen også.. Men er tungtveiende grunnner da..

Lenge han mistet lappen??

Skrevet

Vi vet ikke for hvor lenge enda, men i utgangspunktet sikkert for 7-8 mnd......

Som en lenger opp foreslo er det uaktuellt for oss å flytte nærmere enten det ene eller andre da sykehus og jobb ligger på hver sin kant av hjemmet. Hjemme driver vi gård og kan ikke bare pakke sammen alt og flytte hit eller dit......

Vi får nok be på våre knær om dispensasjoner slik at vi ikke mister alt i hverdagen.......

Det aller verste var at vi ikke grisekjørte i det hele tatt, bortsett fra da vi skulle forbi en rad biler som lå under grensa........ og der stod de,,,, er så typisk!!

Skrevet

Vet om en som mistet lappen, som fikk lånt seg en moped som han brukte til og fra jobb. Men vet ikke hvordan reglene er for mopedkjøring og førerkort jeg. Hvorvidt man trenger førerkort på moped er vel aldersbestemt eller noe? Blir kanskje ikke noe særlig å sitte bakpå en moped høygravid og med rier, så da er det vel greiest med taxi ;)

Skrevet

Tror ikke det har noe å si om han ikke kommer seg til jobben...

En kompis av meg jobbet som lastebilsjåfør, så når han mista lappen, mista han jo også jobben.

Ingen kjære mor der, han søkte om å få den tilbake, søkte om å kun kjøre i jobbsammenheng - men nei.

Hvor lenge er han uten sertifikat da?

Nå husker jeg ikke helt om du skrev noe om det, men har du lappen?

Skrevet

Dersom han mistet sertifikatet for 7-8 mnd så har han grisekjørt jo. Det er ikke å nekte på. En kamerat av meg lå akkurat for mye over fartsgrensen til å miste lappen, men siden det ikke var så mye så mistet han lappen for 2 mnd. Så å si at dere ikke grisekjørte er nok ikke helt korrekt.

"Desverre" er det slik at man blir straffet for å bryte loven, og da må dere leve med konsekvensene av det. Det er jo derfor det heter straff.

Ellers blir det å ordne seg med taxi og sånt.

Beklager viss dette virker kvasst, men jeg har ganske liten toleranse for folk som bryter trafikkreglene. De er jo der for å sikre oss.

Men selvfølgeli, håper virkelig det ordner seg for dere med tanke på fødsel og jobb:) Lykke til:)

Skrevet

Jeg har lappen ja,,,,,,,,, så kan jo hjelpe en del,,, men kan jo ikke regne med meg hver dag heller.

Og hvor lenge, det gjenstår å se, men er redd det kan bli en stund.

Skrevet

Jaja, kvass er du jo, men jeg er i utgangspunktet enig med deg. Man får kjøre etter vett, regler og lommebok pleier jeg å si....

Så det er helt greit. Det jeg mener er at han ikke kjører gris til vanlig, sikkert ikke mer enn en normal ola pottitt. Men når du skal forbi noen biler må man jo opp i fart, det sa onkel også, og at det at det var en oversiktlig forbikjøring faktisk er en formildende omstendighet. det hadde vært enda verre om han hadde kjørt i den farta i høyrefeltet.

Men krise er det jo uansett, spesiellt når du blander inn noen hormoner på tur og ikke minst, det blir stor uro i mitt lille rede. Sukk..........

Skrevet

Dersom politiet mente at dette ikke var en uforsvarlig forbikjøring, eneste var at han brøt fartsgrensen uten å skape fare, så mister han nok ikke lappen så veldig lenge. De er faktisk veldig grei å ser på det også. Selvfølgelig kommer det ann på hvilken fartsgrense, 40 eller 80 er det stor forskjell på- de er strengere i 40 sonen..

Men forstår godt frustrasjonen din, du er nok ikke i stand til å kjøre på vei til sykehuset når fødselen er igang. Husk, han har "lov" å kjøre akkurat der og då, for det er jo snakk om en fødsel.

Skrevet

Uff å uff så leit!!! Føler virkelig med dere!!!

Hva ble han målt til da og i hvilken sone? Han burde ta kontakt med politiet i dag for en samtale...

Fikk meg en grisegod en av hu over her som foreslo moped til jobben, ser liksom for meg når det bærer av gårde til føden... galgenhumor heter det vel...

Skrevet

Jaja, vi får bare vente å se hva de bestemmer seg for. At han kjører meg til sykehuset tar han som en selvfølge, med eller uten førerkort, dit må vi jo....

De som tok han var veldig greie og hyggelige folk, og tegnet og forklarte som best de kunne.

Så vi krysser fingre og tær alt vi kan, men er smertelig klar over at det kommer reaksjoner i form av bot og inndragelse av lappen.....

Og, det var 60 der han ble tatt....

Skrevet

Det man kan gjøre, er å IKKE samtykke i beslaget, da vil han få tilbake lappen midlertidig etter 3 uker i påvente av domsavsigelse. Dersom han har samtykket i dette, kan han trekke samtykket tilbake og 3 uker løper fra samme dag. Om dette hjelper dere da. Jeg har selv vært hard på gassen i 60-sona, i overkant av 100 og var fotgjenger i 9 mnd... Jeg fikk også midlertidige sertifikater enkelte dager jeg var helt låst, men dette måtte jeg søke om på forhånd, og de dagene blir lagt til i "straffen". Oppklarende? Vet ikke, men håper dere finner en løsning som passer for dere. Du kan vel alltids bli kjørt av ambulanse til sykehuset?

Skrevet

Det er IKKE lov til å kjøre når en har mistet sertifikatet; uavhengig av om du skal føde eller ikke!

Da må dere nok gjøre som andre uten sertifikat gjør; spør folk rundt dere, ta taxi (jeg tror staten betaler regninga) eller ringe ambulanse.

Skrevet

synes ikke veldig synd på dere...man mister ikke lappen for ingenting!

Skrevet

Uff, d var leit å høre. Men d finnes jo tusen vis av folk som ikke har bil, og som føder.. Vi har lappen begge to, men vi er studenter så vi har ikke bil og nesten ingen i nettverket vårt som har bil heller, men d er jo noe som heter taxi eller ambulanse?

Og angående at han ikke får dratt på jobb.. kan han ikke få en sykmelding fra legen nå i starten til dere har funnet ut hva dere skal gjøre? kanskje du kan kjøre han til jobb hver dag?

Håper d ordner seg:) stor klem:)

Skrevet

HIHI................. Hormoner på tur???? :=)

Er ikke ute etter medlidenhet jeg, bare om noen har rasjonelle tanker og ideer til dette. Men der var du tom,,,, hehe.........

Skrevet

Ser det for meg ja, mamma mia........

humor må man bare ha........... :=)

Skrevet

han samtykket ikke i inndragelsen av førerkort, så da har vi vel en sjangs å få det tilbake midlertidig...... men straffen blir jo like lang så kanskje like greit å bare hoppe i den.... sukk.....

Så man kan få midlertidige sertifikater?? Godt å vite.....

Å komme oss til sykehuset skal vi nok alltids få til..... sykebil er en løsning, ellers har jeg hørt om de som har fått innvilga å kjøre. dit må vi jo nesten, er ikke helt klar for hjemmefødsel......

Takk for oppklarende ord. :=)

Skrevet

...og med den responsen du klarte å komme med der skjønner jeg jo at det ikke var annet å forvente av dere. Ikke spesielt mye oppi topplokket eller?

Skrevet

DETTE VAR TIL KNOCKED UP!!! :=) takk for innsikt og oppklarende ord

Skrevet

Takk for ord!! :=)

Vi har hoppet i det med begge beina og funnet en delvis løsning akkurat nå..... Klart jeg kan være sjåfør, men jeg kan ikke kjøre 6 mil en vei to ganger om dagen for å hente og bringe han,,,, ikke i lengden hvertfall. Men så klart kommer jeg til å være sjåfør så mye jeg kan.....

Vi bor langt fra alt og kollektivt her ute er et kapittel for seg selv, hehe.... Men vi går på vi, og kommer oss i mål på alle måter til slutt!!

Skrevet

Hva med å skaffe en scooter for å komme seg til jobb? Det får han vel kjøre? Det får alle over 18 år, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...