aprilbaby_2011 Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Jeg sitter her og driver med en skoleoppgave. Skal skrive en novelle, men så lurer jeg på noe ang. anførselstegn (heter det det?) eller " da. Jeg vet det skal brukes ved direkte tale, men skal det brukes på tanker også? F.eks "jeg er sulten", tenkte Ole.. ? Er litt grønn på dette jeg. . Takker for svar!
Snupi27 Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 jeg ville nok brukt anførselstegn på tanker oxo.
tuppemor-75 Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 det er ikke nødvendig å bruke anførselstegn ved tanke, la det gå fram av selve teksten at dette er noe som blir tenkt. men hvis du ønsker kan du bruke både anførselstegn og tankestrek. men prøv og reduser bruken av direkte tale, og anførselstegn. vi norsklærere er ikke så glade i det.... lykke til med skrivinga! husk novellekjennetegna!!!
tuppemor-75 Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 jeg kom på en annen ting, jeg vet ikke hvilket nivå du er på, men i stedet for å skrive at "jeg er sulten" er det bedre å skrive noe som ligner på følgende: lydene fra magen begynte å øke i styrke, sulten gnagde. kunne alle høre mine magelyder? jeg fikk store problemer med å lytte til hva læreren sa, jeg måtte skaffe meg noe spiselig, og det litt fort!
esmase Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Hvis du er i tvil,så syns jeg ikke du skal skrive det i førsteperson. Skriv feks: Ole var sulten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå