Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er så mangen som sier den hverken er bra for bærer eller barn..

Hvorfor det?

Har en fem pår gammel en som går helt opp til 90cm og 18kg, gjelder dette da også denne????

Om så, hva burde jeg da satse på isteden???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hørt om noen barn som har tatt skade av noen babybjørn seler..

Gjør det som du føler er best for barnet ditt. Vi brukte babybjørn seler og jenta har det så fint så...=)

Skrevet

Det gjør det nok. Du kan jo bare prøve å ta den på i ti min så skjønner du nok hvorfor den ikke er bra for deg. Jeg arva en og brukte den bare en gang, vondt!! Grunnen til at den ikke er bra for baby er at beina blir hengende rett ned, ikke heldig for hoftene.

Har nå en Ergo bæresele. Er kjempefornøyd med den! Har brukt den i et par timer i strekk uten å få vondt noen plasser:) Også mye bedre for baby fordi han blir slittende i froskestilling som er den naturlige stillingen for hoftene på en liten baby. Får også jevnt trykk på ryggen. I tillegg stortrives gutten min med å sitte i den, elsker å sitter der å kikke seg rundt og sover veldig fint i den:)

Ellers finnes det jo andre bæretøy som også er ergonomisk riktig. Andre formsydde seler, mei-tai og sjal. Du kan lese om de forskjellige alternativene på tettinntil.no

Skrevet

Vi har også en gammel BB og brukte den til de to eldste og både de og vi overlevde det ;-) Men, det ble fort vondt å bære i den og jeg så jo at babyene ikke som potetsekker i dem, derfor brukte vi BB lite, spesielt jeg som fikk sinnsykt vondt i skuldre og rygg av den etter få minutter når de ble over 6-7 kg. Nå når mini kom sydde jeg en MeiTai, inspirert av alle innleggene om dette og jeg må bare si at du vil ikke tro hvor enormt stor forskjell det er! Og jeg var skikkelig skeptisk på forhånd! Jeg kan uten problemer bære min 10 kg tunge 11 mnd gamle sønn i over en time uten å bli det minste sliten i ryggen og jeg ser at han sitter bedre i den enn de andre gjorde i BB. Når babyene sitter i BB så er knærene lavere enn rumpen og da får hoftene mye vekt ned på seg og feilbelastes. I MeiTaien er knærene over rumpen i høyde slik at babyer sitteri froskestilling og dermed sitter ergonomisk riktig og ikke blir feilbelastet noen steder. Man kan derfor bruke selen leeeenge om gangen dersom man trenger det, som f.eks på tur i ulendt terreng.

Skrevet

hvor får jeg evt tak i en billig MT eller lignende??

har sett mange med sånne lange sjal.. er de gode? er de vanskelige å bruke??

Skrevet

finnes det noe dokumentasjon for at de er "ugunstige" for bærer og barn??

får ikke overbevist sambo, og kjøpt noe annet så lenge han ikke ser det selv, han tror bare jeg vil kvitte meg med den siden den er gammel og arvet..

HI her foresten

Skrevet

ingen??

kanskje noen på skravle vet... noen flytte den over der for meg??

HI

Skrevet

De fleste fysioterapeuter vil si at det ikke er gunstig å bære i babybjörn-sele i lange perioder om gangen. Det er IKKE skadelig i kortere perioder!

Ang korrekt sittestilling i sele/sjal kan du lese her http://tettinntil.no/Artikler.htm.

For å virkelig overbevise samboer kan du finne ut om det er noen i nærheten som er villige til å låne deg en Mei Tai en ukes tid, eller du kan prøve å sy en selv etter disse instruksjonene http://tettinntil.no/Instruksjoner_sysiden_astiastisk.htm

Det er ikke spesielt vanskelig hvis du kan sy rett frem og sikksakk på en symaskin.

Når du så har skaffet deg en Mei Tai kan du la samboer bære babyen først i babybjörn selen, og etterpå i Mei Tai selen. Det er stor forskjell!

Skrevet

står det ikke til og med i bruksanvisninga til BB at man ikke skal bruke den mer enn 15min om gangen ca?! Sier litt da...

Sjal/meitai som jeg bruker kan jeg bruke i flere timer:D:D

DEEEILIG

Sambo prøvde det her om dagen og han elska det han og:)

Skrevet

har desverre ikke bruksannvisningen.

Er som sagt en arvet sele, så fikk bare vist hvordan den brukes.

Eneste annvisningen er hvor "bunnselen" skal være allt etter hvor tungt barnet er..

Finnes bruksannvisningen på nett??

HI

Skrevet

Sats på ergo eller beco. Du kan gå på www.tettinntil.no og melde deg inn helt uforpliktende. Der er det nok noen som kan dokumentere at lengre tids bruk av bb er skadelig. Men tenk mest på deg selv, den er PAIN for ryggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...