Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har nå fått grøt en måneds tid. Utenom det får hun kun pupp. Jeg har til nå blanda grøten bare med vann, har prøvd å blande med mormelk, men da virket det ikke som om hun var så interessert. Hun er fortsatt veldig mye våken på natten. Jeg tenker derfor å begynne å blande mme i grøten.

Noen som har erfaring med dette? Bør jeg prøve litt forsiktig eller kan jeg gi en full porsjon siden hun allerede er vant til å få en full porsjon grøt blandet med vann? Kan hun få vondt i magen av mme? Hun er 6 mnd.

Håper på mange fine svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du gir 6 mnds grøt som skal blandes med vann, så må du ikke blande i mme siden grøtpulveret alt inneholder melkepulver. Da blir det dobbelt opp. Men du kan jo prøve å gi flere måltider på dagen om hun virker mer sulten :-)

Ellers så er det bare ca halvparten av alle babyer som sover bedre av å få grøt, ingen av mine tre barn har sovet bedre etter grøtintroduksjon, vi måtte avvenne med nattmatt selv. Så du kan desverre ikke forvente at fast føde gir bedre nattesøvn...

Skrevet

det som er med grøter som skal blandes med vann er jo næringsinnholdet. om du blander det med mme så vil jo næringsinnholdet i grøten overstige det som er normalt. det er lavere innhold av div. i grøter som skal blandes med melk og høyere i dem som skal blandes med vann. så jeg ville nok vært forsiktig med å blande "vann"grøt ut i melk.

du kan jo f.eks. prøve kveldsgrøten til småfolk. den er tilsatt pasta eller noe sånt for økt metthetsfølelse. du kan også bruke 4mnd maisgrøt for den skal tilsettes mm eller mme.

tror det skal finnes en vanlig 6mndgrøt som skal tilsettes melk også. (er ikke helt sikker men jeg har sett de har 8mndgrøt som skal tilsettes melk så da bør det vel finnes en for 6mnd også.)

eller så kan du øke grøtposjonen ytterligere. bedre da at hun blir mett på grøt enn melk;)

Skrevet

Jeg hadde heller innført et ekstra grøtmåltid på dagen.

MM/MME grøtene og vann-grøtene metter omtrent like mye (ikke bland mme i grøter som skal blandes med vann!).

Gi grøt til formiddagsmat og kveldsmat.

Jo mer de spiser på dagtid jo mindre spiser de på kvelden.

Etterhvert kan du jo starte med middagsglass. De har mye godt til 6 mnd.

Dersom du prøver med grøt som skal tilsettes mme gir du en liten porsj. på formiddagen. Dersom det går fint kan du øke til full porsjon om kvelden. Noen barn kan få mageknip av mme, mens andre tåler det helt fint. Det er uansett bedre å få en ev. reaksjon på dagtid enn på natta ;-)

Lykke til!

Skrevet

Hehe ... det jeg mente å si i 2. avsnittet var at jo mer de spiser på dagen dess mindre blir behovet for mat om natta.

(Men selv om behovet er mindre våkner mange på natta av gammel vane, og må dermed nattavvennes. Min begynte plutselig å sove over helt av seg selv, da var han ca 8 mnd.)

Skrevet

HI her. Dere mirsforstod. Jeg gir henne økologisk hirsegrøt fra Holle. Den skal blandes med mme. Men jeg har bare blandet med vann, siden hun får mm. Dette i samråd med helsesøster selvfølgelig. Tenker nå at jeg skal begynne å blande med mme. Lurer derfor på om hun kan få vondt i magen av dette? Om noen har erfaring med å kun amme også begynne med grøter der man blander med mme/ inneholder mme.

Jeg blader selvfølgelig ikke mme i grøter som allerede inneholder mme:-)

Skrevet

Vel siden grøten egentlig skal blandes med mm/mme får hun jo mindre næringsstoffer i grøtmåltidet når du bare blander med vann.

Som jeg sa over her.

Prøv med en liten porsjon til formiddagsmåltidet. Dersom hun ikke får noen reaksjon er alt i orden og du kan gå opp til full porsjon.

Dersom hun får mageknip av det er det bedre med grinete unge på dagtid enn på natta.

Skrevet

Da prøver jeg det:-) Takk for svar!

Skrevet

Var ikke så lett å forstå det som noe annet... ;-).

Hun kan selvfølgelig få litt vondt i magen når du gir henne noe nytt, men med forsiktig tilnærming så vil det helst gå greit. Min lille gutt fikk grøt fra han var knappe 4 mnd og han fikk kun grøt som skulle blandes med vann ved siden av amming. Det er først nå når han har blitt større (og jeg har sluttet med ammingen) at han får grøt med mme. Og han har aldri fått vondt i magen av å spise ny mat.

Du må bare prøve deg frem. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...