miobell Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Hvor mange av dere tenker å gå på svangerskapskurs? Og er det noen som skal på omvisning på fødeavdeling på sykehuset? Bor i Oslo, skal føde på Riksen, er førstegangs. Tenker hovedsakelig på dette med svangerskapskurset... Hvor mye har det for seg? hvor lønner det seg å gå? De har vel gjennom sykehuset i allefall så vidt jeg vet...
NormaJean Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 jeg skal på sv.kurset på Riksen nå i juni. Vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å få ut av det, men det er kun to korte kvelder og har veldig lyst til å få sett på føde stuene og litt sånn. Og kjekt å høre litt og få noen tips, er førstegangs selv;) Og så er det denne fødselsvidoen da, hehe, mannen min har ikke lyst til å se noen video, men jeg tror faktisk at det er en god ide. Han kan INGENTING om fødsler, babyer osv. Går på sv.kontroll på føde.pol på riksen og syns de er veldig flinke og hyggelige der, så tipper kurset blir en fin opplevelse. hvis du skal melde deg på burde du gjøre det snart, ring kvinneklinikken og be om plass:)
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Vi skal på svangerskapskurs på Riksen 18. -og 19. august :-) satser på en omvisning på fødeavdelingen da også. jeg er også førstegangsfødende. Skal føde på Riksen og har ikke fått jordmor i kommunen pga at hun er sykmeldt, så de anbefalte et slikt kurs for da lærer vi alt vi trenger, visstnok. Kanskje vi sees????
cyberkit *fødeklar* Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Jeg var på svangerskapskurs da jeg ventet nr 1, men fikk ikke noe utav det egentlig.. Hadde lixom ikke sånn man ser på tv, med pusteøvelser etc.. Vi fikk omvisning på føden, men der fikk jeg angst, for det var noen som fødte i naborommet, og de skrikene gikk kaldt nedover ryggen min.. Hehe!
Ellebettemor Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 Som førstegangsfødene valgte jeg å droppe kurs, da jeg regner med å bli mer urolig av det. Men her er vi forskjellige. Jeg tok i stedet en ekstra lang prat med jordmor om fødselen noen uker før termin, og fikk et ark som forklarte en pusteøvelse. Det leste jeg noen ganger før fødselen, og fikk praktisert det til en viss grad. Nå er jeg annengangs, og tar vel heller ikke nå at kurs, men tror jeg vil ha en lang samtale med jordmor igjen før fødselen. Det virker så fjernt med den første fødselen allerede (selv om det kun er 11 mnd siden).
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Vi skal på Riksen 9. og 10. juni. Jeg har vel lest meg til det meste,så er vel mannen som får mest ut av det. Det vi lurer på er litt ang den første tiden hjemme.... Har jo aldri hatt baby før... Tror det blir lærerikt jeg.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 Hmm..så langt har jeg ikke tenkt ennå..sikkert greit å få m seg, men vet du om d koster penger el om d er dyrt evt? Jeg er også fra Oslo og skal føde på Riksen, har termin 24.okt=)
Gjest Skrevet 16. august 2008 #8 Skrevet 16. august 2008 skal på svangerskapskurs 18. og 19. aug på Riksen. Det koster kr. 800,- og må dekkes privat, men jeg er førstegangs så jeg har lyst til dette, da kommunen ikke kan gi oss noe tilbud Program for kurset: Avslutning av svangerskapet Fødselen/film/omvisning v/fødeavd. Barseltiden/amming Hjemkomsten To kvelder à 3 timer Gleder meg
Marihønemamma til prinsesse Skrevet 16. august 2008 #9 Skrevet 16. august 2008 Et lite "klage"innlegg. Er førstegangs og har tenkt å ta med pappaen på svangerskapskurs. Som helsepersonell i føde/barselsbransjen, trenger jeg kanskje egentlig ikke kurs, men syns det er viktig for oss som par. Pappaen har knapt vært på et sykehus.... Jeg reagerte kraftig på at det koster penger å få se hvor man skal føde, at man ikke kan komme og få en liten omvisning og få informasjon om smertelindring osv uten å betale i Oslo. (Har plass på Ullevål). I resten av landet er det gratis og en selvfølge, og svangerskapsomsorgen er GRATIS i Norge for å gi barnet og familien en god start i livet. Det provoserer meg faktisk veldig! Vi har råd til å betale for det, men det er dyrt for noen som faktisk ikke har god råd, og som kanskje trenger det enda mer? Det er faktisk imot loven å ta betalt for ting man har KRAV på å vite. Hvis jeg som helsepersonell skulle ta meg ekstra betalt for å gi vanlig eller litt ekstra god informasjon hadde jeg tjent masse penger, men sånn skal det ikke være i et sosialistisk helsevesen som vi heldigvis har! Noen kommentarer???
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 16. august 2008 #10 Skrevet 16. august 2008 reagerte på det jeg og. Jeg bor i sarpsborg, og her er det kurs over 10 ganger, en kveld i uka. masse tid til informasjon. film om fødsel, øvelser og prating og arbeid i grupper. og UTENOM de 10 gangene, får vi en kveld på fødeavdelingene på sykehuset. pluss at vi treffes igjen etter at alle har født, sånn at vi får sett bebbisene til hverandre. Fikk tilbudet via helsestasjonen jeg går til jordmor hos, og alt var gratis. tilogmed kaffe/te/saft og kjeks fikk vi så reagere veldig på prisen og ikke minst hvor lite tid det er satt av til kurset
Lisyan *overtid og utålmodig* Skrevet 16. august 2008 #11 Skrevet 16. august 2008 Jeg bor også i Sarpsborg, har ikke hørt om dette gratistilbudet... Hm... Men vet om flere av venninnene mine som har tatt fødselskurs i regi av sykehuset i Fredrikstad og de har måttet betale 800 kr. De har da kunnet velge mellom en lørdag eller fordelt på noen kvelder.
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 16. august 2008 #12 Skrevet 16. august 2008 jeg går på skjeberg helsestasjon, og jordmor der tilbudte meg kurs. betalte ingenting. det er 4 år siden nå da, men jeg kommer til å be om kurs denne gangen også! kurset ble holdt på helsestasjonen som ligger ovafor grålum der vettu, om du kommer fra grålum og kjører mot greåker så er det inn til venstre etter butterfly.. oppi der ett sted hehe hør med jordmor!!! så får du sikkert greie på no sånt
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 16. august 2008 #13 Skrevet 16. august 2008 jeg kan legge deg til som venn, også kan jeg sende deg post når jeg har snakka med jordmor. skal dit om ca 4 uker tror jeg!! du har termin en mnd før meg, så vi havner på samme kurs isåfall
Bolla med en til Skrevet 18. august 2008 #14 Skrevet 18. august 2008 Det er strengt tatt ikke nødvendig med kurs, man får jo så mye info i forkant av jorsmor og lege. Var på kurs for fire år siden med første. Pusting og fødestillinger ble glemt i det riene tok tak. Det gjør jo faktisk så jævlig vondt at du glemmer det meste (sorry at jeg er ærlig). Fikk epidural, og da har du bare ett valg i henhold til fødestilling. du finner selv ut hva som fungerer for deg. Lykke til!
Maya_1 Skrevet 18. august 2008 #15 Skrevet 18. august 2008 Er også førstegangs, og hadde tenkt at første gangen blir vi med på kurs siden vi er helt blå på alt. Men kjenner det knyter seg bare jeg leser om det her, så vet ikke om jeg "vil vite" alt, og heller lese litt og ta det som det kommer.. (Når det gjelder pris på kurs syns jeg det er helt greit at et frivillig kurs som ikke er nødvendig har en egenandel. Prisene varierer jo også da innholdet varierer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå