Gå til innhold

Erfaringer med navnfest??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har veldig lyst til å ha navnefest i stedet for dåp,og jeg begynner å komme på gli jeg også nå faktisk..

Bare lurer på endel:Er det en egen sermoni for dette eller er det bare noe man ordner i stand selv hjemme?

Hvordan er det i forhold til folkeregisteret?eget skjema?

Mye rart man tenker over når man først begynner ja..;)

Flere som har hatt navnfest eller som tenker å ha det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at det i de forskjelige kommunene er ca 2 ganger i året. Seremoni på Rådhus eller lignende,.

Er vel bare å kontakte kommunen tror jeg.

En venninde hadde det og da var det en seremoni for 10barn, og hvert barn kunne ha med seg et visst antall dit.

Var mye taler og prek der og, men bare ikke kristelig dåp, jeg er døpt i kirken,.min samboer og sønn, og neste unge skal bli det og.

Men er jo seff opp til hver enkelt.

Lykke til med valget.

Skrevet

Hei.

Jeg kommer til å velge navnfest for mitt kommende barn.

Det er en kjempe flott seremoni, som du kan lese litt om på:

http://www.human-etisk.no/

På siden "Dåp og navnfest" her på BIM så er det mange meninger og nyttige tips.

Lykke til!!

Skrevet

Takk for svar,det skal jeg gjøre:)

Artig å høre om hvordan folk opplever en sånn sermoni osv.,gå litt andre veier.

Tantebarnet mitt konfirmerte seg gjennom human etisk forbund og det var en kjempe fin opplevelse,mye bedre enn den i kirken og mye mer forståelsesfullt for ungdommene selv:)

Skrevet

Jeg har hatt navnefest i regi av Human etisk forbund for begge av barna mine. Kommer til å gjøre det igjen med den lille som ventes i august. Sermonien er veldig fin og det fokuseres mer på barnet enn på Gud. Sånt setter hvertfall jeg pris på :) Jeg er medlem i human etisk, så for meg blir det naturlig å ha det på den måten. Men resten av slekta ble veldig positivt overrasket over hele opplegget fordi kirken er jo tradisjon. Jeg kan anbefale deg Navnefest på det sterkeste istedenfor vanlig dåp. Men som ei fortalte tidligere, det er lurt å sjekke når det er navnefest i din kommune og bestille plass tidlig. Det blir fort fullt og det arrangeres ikke hver helg :)

Skrevet

Vi hadde navnefest i regi av Human-etiske i Trondheim med førstemann og kommer garantert til å ha det med lillebror også når han kommer :)

Det var en usedvanlig flott sermoni, og til og med mormoren min sa at det var den fineste barnedåpen hun hadde vært i - mye bedre enn dåp.

Hadde vanlig familiesamling med middag etterpå :)

Skrevet

Søstra mi hadde det på sin unge. Hugsar ikkje så veldig masse i frå det, men fint var det!:)

Hadde leigd ein stad med matservering og masse slektningar. Var diverse som skjedde og så var det underskriving av papir med vitner.

Virka veldig greit og snertent.

Og så får ungen sjølv velge kva religion han/ho vil ha når vedkomande blir større.

Eg er glad mine foreldre gav meg den mulegheita:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...