Gå til innhold

Tåler vi jenter mer stress enn menn?

Anbefalte innlegg

Gjest marie-s
Skrevet

Nå tenker jeg på generelt sett, for jeg vet det finnes unntak av alle regler. Nå har jeg heller ikke søk opp noen god definisjon på stress, men jeg vet at de gangene når jeg er stresset så er det fordi jeg ikke har kontroll over situsajonen og jeg vil tro dette gjelder for mange selv om de ikke er bevist på det. Det hadde vært greit å ha noen andres synspunkt også. Det finnes jo nok av bevis på at menn er fysisk sterkere enn oss kvinner og det er helt greit for meg, jeg kan godta det, men samtidig tror jeg at vi kvinner tåler mye mer enn menn når det kommer til stykket.

Hvorfor er det f.eks flere menn enn kvinner som tyr til vold? For noen er jo dette så ekstremt at de tyr til vold med en gang de tror de ikke lenger har full kontroll over et annet menneske. Jeg tenker også på den tragiske saken i Kragerø hvor faren drap datteren sin etter at han ble dumpet av ei dame, ville virkelig en mor gjort det samme? Klart det er sårt å bli dumpet og for en tid kan man føle at livet ikke er verdt å leve, men vi kommer oss jo opp igjen. Og denne saken er jo desverre ikke enestående av de siste 10 drapene av barn i Norge viser det seg at 7 av desse er utført av menn og hvorfor? Ja klart vi mener at noen som gjør dette må være syk i hodet men hvorfor skjer det? Det er det jeg lurer på, kan det være at de rett og slett ikke takler for mye stress?

Vi kvinner er jo vandt til å holde styr på barn, jobb og hus og med så mye stress dette kan medføre er det rart at vi ikke kolappser innen vi er 35. Samtidig så tenker vi på venner og familie og stiller opp i hytt og pine og vi takler det uten problemer, mens noen menn blir stresset av bare det å ha en jobb.

Det var en tråd her for en stund siden hvor det ble spurt om hvorfor mor er bedre for barnet enn far det førtse leveåret, kanskje kan evnen til å takle stress være den avgjørende faktoren?

Grunnen til at jeg legger ut denne tråden her er fordi jeg er selv aleneforsørger og jeg vet hvilken utfordring dette kan være med tanke på full jobb og lite avlasting. Samtidig som jeg vet at det er mange som er oppgitt over fedre som glemmer både det ene og det andre men jeg tror mye av grunnen til dette er at menn kobler ut når situasjoen blir for stressende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg konkluderer også litt med det at menn kobler lettere ut når situasjoen blir for stressende..:) Uten at det trenger være negativt ene eller andre veien..Noen er sånn og andre sånn..Men det samme er jo med at mange mannfolk ikke kan gjøre mer enn en ting av gangen, kanskje akkurat fordi det blir stress av mer? Ser det hos barnefaren her, hvis jeg påpeker eller forteller mer enn en ting som burde gjøres så er det garantert at ingen av dem, eller kanskje en av dem er husket/blitt gjort..:P og han sier ingenting om det som har blitt snakket om, for det er "blitt borte"..hehe...helt greit for meg at mannfolk er litt sterkere fysisk og vi damer kanskje litt mer psykisk?!

Skrevet

de gangene jeg har hatt lyst til og drepe noen, så har det aldri vært av stress. det har vært av sinne, fordi jeg føler at jeg har tapt en verbal diskusjon og derfor "må få tilbake makt", eller fordi jeg rett og slett føler meg så dårlig behandler at jeg "ønsker" personen død i øyeblikket.

så drap har for meg lite med stress og gjøre.

jeg tror det går mer på oppdragelse og gjøre. jenter skal være søte og snille, de skal være pliktoppfyllene og smarte.

mens gutter skal være store og sterke og tøffe.

Gjest marie-s
Skrevet

Men stress kan være et symtom på at man ikke lenger har kontroll over en eller annen situasjon. De fleste er nok litt stresset før et jobbintervju eller en første date fordi vi vet rett og slett ikke hva som skal skje.

Jeg ble veldig bevist på dette en gang jeg hoppet på en tur til Manchester helt alene uten å ha vært i hverken byen eller England før. Jeg fikk nermest sjokk når det gikk opp for meg på flyplassen at jeg nå var alene og ikke helt vist hvor jeg skulle siden jeg ikke vist hvor hotellet lå. Dagen etter vurderte jeg å holde meg på rommet, men etter frokost og en dusj tok jeg bussen inn til det jeg tippet var sentrum, fikk meg et kart og fikk min kontroll tilbake for da viste jeg hvor jeg var. Etter dette koset jeg meg virkelig i Manchester.

Det jeg nevner her er jo positivt stress så det kan vi takle, men har man en sjef som stadig henger over en og spør om oppgavene er gjort eller en rettsak som man venter på utfallet av, syke barn osv da er det snakk om negativt stress som kan gjøre folk syk, sliten og for noen helt miste kontrollen. (og med å miste kontrollen mener jeg ikke hva noen sier i kampens hete..hehe). Det er denne type stress jeg lurer på om vi jenter takler bedre enn menn.

Skrevet

hm... men hvorfor er det flere mannligere toppledere? de er jo helt klart utsatt for enormt press og stress.

jeg har jobbet med ledelser basert på mye kvinner. og det funker skjeldent bra. de flipper ut, analyserer alt og kommer seg aldri av sted, mens menn ofte "slår igjenom og blir ferdig med det"

jeg vet ikke om jeg er enig i at stress forårsaker så utrolig mye, ut over stress i seg selv. og jeg vet ikke hvor vitt jeg tør si meg enig i at kvinner talker stess bedre. jeg vet foreksempel ikke noe som er mindre stressene en og være sammen med barn. og det er jo kvinner kjent for å gjøre en god del av. og i gamledager så var det jo stort sett det vi gjorde og i tillegg vaske hus da. guuud så kjdelig og lite stressene!!.

og i dag hvor kvinner jobber i tilllegg så er det jo kvinner som er mest syke i arbeidslivet.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg har lest at det faktisk er mer vanlig at det er kvinnen i forholdet som er voldelig, men siden mennenes vold er grovere så får jo den størrre konsekvenser og mer oppmerksomhet i samfunnet og media.

"Vi kvinner er jo vandt til å holde styr på barn, jobb og hus og med så mye stress dette kan medføre er det rart at vi ikke kolappser innen vi er 35." Dette var jo fryktelig til generalisering da, og det blir jo ikke bedre av at i samme avsnitt så nevner du at noen menn blir stresset av bare det å ha en jobb,- hva er det for en sammenlikning?

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Men en må jo ta til betraktning at gravide består for 1/3 av sykefraværet blandt kvinner. Tar man vekk det så er det ikke særlig stor forskjell på sykefraværet til kvinner og menn.

Og bare for å komme med en annen side av saken...mamma er jo sjef på høyt nivå og får ting gjort (men vet ikke hvilket kjønn de andre der er da). Og jeg synes det er veldig stressende å ha to barn og et hjem å holde styr på, noe barnefar takler mye bedre enn meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...