Snøfnugg75 Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 Vurderer å skaffe eit bæresjal. Jenta vår er 6 mnd. Men kva slags type bør eg velge? Elastisk eller vevd? Osv? Tar gjerne i mot tips!
Solskinnsjenta Skrevet 12. mai 2008 #2 Skrevet 12. mai 2008 Når jenta di er såpass "stor" vil jeg anbefale et vevd sjal. Dette fordi de elastiske har en "begrensning" på ca 10 kg i forhold til bærekomfort, og det at barnet siger i sjalet. Vevd sjal har ikke samme begrensningen. Av type sjal tror jeg at jeg kan anbefale et Storchenwiege vevd sjal. De er passe tynne, men gode og stødige (og kommer i fine farger ), samtidig som de er litt elastiske i forhold til andre vevde sjal. Ellers syns jeg EllaRoo sjalene er fine, de er også ganske tynne og egner seg godt til sommersjal. Didymos-sjalene er mange fornøyde med, og da spesielt indio-sjalene (som også finnes i ull-blanding og silke-blanding). Bor du i (nærheten av) Bergen kan du gå innom Lotusbarn sin butikk. De som driver den kan hjelpe deg Ellers har blant annet barnas hus bära barn vevd sjal til salgs, og de er også greie å bruke. Flere og flere barneutstyrsbutikker tar inn bæretøy. BabyBjörn har ikke monopol lenger, heldigvis
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2008 #3 Skrevet 12. mai 2008 Ser på Lotusbarn sin side nå, men når man skal bestille må man velge størrelse, og da plusses plutselig noe på prisen, hva er det?
Solskinnsjenta Skrevet 12. mai 2008 #4 Skrevet 12. mai 2008 Det vet jeg dessverre ikke. Jeg har fått mitt sjal, og annet har jeg kjøpt brukt. Men du kan jo bare ta kontakt med de som driver butikken og spørre Antar at det er slik at lange sjal koster litt mer enn korte
Bergene Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 Jeg syns elastisk passer best til babyer under ca 5-6 mnd. For skal man bære en stund blir det tungt og vondt med elastisk når babyen veier over 7-8 kg. Men for korte bærestunder går det fint å bruke elastisk frem til babyen ca 10 kg da. Vevd sjal derimot kan brukes fra fødsel til barnet er 3-4 år om man vil, det er ikke barnets vekt som stopper bæringen, men barnets lengde. Og man kan bære i timesvis uten at det blir tungt og vondt selvom baby veier mye. Er du slank velger du et som er 4,1-4,2 m langt, er du mer passelig velger du 4,6 m, er du stor 5,2 m. Sånn grovt regnet da. Vevd sjal krever litt øvelse å få til. Kanskje du kan sjekke inne på tettinntil om du kan få hjelp? Er ofte bæretreff. For med hjelp er det ikke vanskelig ;-). Vil du ha noe som er super lett å lære seg velger du i stedet mei tai eller formsydd sele. Skal jeg bære lenge velger jeg vevd sjal på rygg, da kan jeg gå i timesvis uten en gang å kjenne at jeg bærer. Men er det mye opp og ned bæring, velger jeg mei tai, for det går litt kjappere og ta av og på. Lykke til!
Bergene Skrevet 12. mai 2008 #6 Skrevet 12. mai 2008 Så ikke at du alt hadde fått gode svar. Jeg skrev nemlig mitt innlegg, gikk så og ammet og deretter postet innlegget, hihi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå