bergen81 Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 Basert på det jeg kan om Montesorri (er utdannet musikklærer og tar nå en bachelorgrad i pedagogikk/kommunikasjon), vil jeg gjerne ha snuppa inn i Montesorribarnehage og evt. senere skole. Men det er som kjent ofte langt fra teori til praksis, og jeg kjenner ingen som faktisk har hatt barna sine i en Montesorriinstitusjon. Jeg lurer derfor på om noen her har erfaringer de vil dele med meg? Negative som positive erfaringer mottas med takk:)
En blå å en rød:) Skrevet 12. mai 2008 #2 Skrevet 12. mai 2008 Det skrives vel strengt tatt Montessori...=) (ikke 2 r'er) Jeg har søkt i 2 år på montessoribarnehagen men har enda ikke fått plass, da det blir fyllt opp med engang. Har ei venninne som har yngstemann i bhage og eldstemann på skolen, å hun skryter veldig. Har faktisk aldri hørt noe negativt om hverken skole eller bhage! Lykke til og håper du får plass til jenta di!=)
Gjest Skrevet 12. mai 2008 #3 Skrevet 12. mai 2008 Jeg gikk i Montesorri barnehage og førskole i USA, og har bare gode minner om det. Moren min har også stort sett bare godt å si om det.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 Min går i Montesorri bhg, og han stortrives:) Hva vil du vite?
bergen81 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2008 Nei, det var det da. Når startet han? For oss er det aktuelt allerede fra 1-års alder. Vi skal bo i Bergen, og der er det vel bare én barnehage så vidt meg bekjent. Jeg er en stor fan av at barn skal få være barn og at de skal få lov til å prøve seg og tilegne seg egne erfaringer uten at vi voksne på død og liv skal stå klar med fasiten i hånden. Jeg føler at "vanlige" barnehager og skoler i (for) stor grad blir en slags masseproduksjon av A4-barn, og at det i alt for liten grad gis rom for barnas individuelle ferdigheter og utvikling. I tillegg til at det er veldig timeplanbasert, noe som etter mine erfaringer sjeldent sammenfaller med barns ønsker og behov. Men jeg vet ikke hvor lett det er å gjennomføre Montessoripedagogikken i praksis, er det overhodet mulig uten at det blir totalt anarki? Det er vel det jeg lurer på i grove trekk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå