♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 dere som har barn med det, hva bruker dere...???? snuppa har hatt det en stund, men har nå blitt veldig ille... vi bruker locobase repair og bader henne i olje fra apoteket....noen andre tips....???
mariell82 Skrevet 12. mai 2008 #2 Skrevet 12. mai 2008 Bruk en salve som heter ceridal lipogel istedet for locobase:-) finnes også en oljespray i samme merke. Eller ta en kur med kortisonkrem og vedlikehold godt etterpå.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 12. mai 2008 #3 Skrevet 12. mai 2008 vi er veldig fornøyd med aderma exomega til gutten vår. Bruker både badeoljen og hudkremen derfra, og det er så langt det beste vi har funnet til hans hud.
moota m storebror&lillebror Skrevet 12. mai 2008 #4 Skrevet 12. mai 2008 Jeg bruker både locobase serien og aderma serien og er kjempefornøyd med begge deler. Synes locolase blir litt feit viss jeg skal ha på ham nattas etterpå fx, da bruker jeg aderma. Men locobase er fantastisk i rumpa når jeg har skifta bæsje bleie.
2 søte småpiker Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 Vi bruker ceridal og a-derma exomega. ceridalen er super spør du meg.
rosa og en blå Skrevet 12. mai 2008 #6 Skrevet 12. mai 2008 Våtbandasje.. snakk med legen om det.. les på eksemskolen.no ))))
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. mai 2008 #7 Skrevet 12. mai 2008 har en som har alvorlig atopisk eksem,har brukt aderma frem til nå,etter turen på Voksentoppen,begynte vi å bruke apobase,samt KP-bad,alsol omslag,og våtbandasjer,samt kortison. så nå er det full kontroll på eksemen her,frem til vinteren kommer hvertfall,,om vi ikke får en behandlingsreise før den tid =)
gærne ko Skrevet 12. mai 2008 #8 Skrevet 12. mai 2008 Har du tatt henne med til legen? Kanskje få henvisning til hudlege? Didrik har hatt en del eksem, og det einaste som hjelper når eksemet er ille er en kortinsonkrem. Bruker dette et par dager, i tillegg til fiktighetskrem. Aderma exomega er kjempegod, også ceridal lipogel.
rosa og en blå Skrevet 12. mai 2008 #9 Skrevet 12. mai 2008 susan *lillegutt og mini* hvordan bruker du våtbansasjen? hva gjør du,- steg for steg liksom?
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. mai 2008 #10 Skrevet 12. mai 2008 kan ta min gutt som eksepmpel: han har store eksem flekker på lår og legger, først kliner jeg på MASSE fuktighetskrem (så fremst han ikke skal ha kortison også,da skal det smøres først,så virke i 10min,så fuktighetskrem) det skal seriøst være mye krem,så mye at du ikke ser huden,og tykt,så våter du bandasjene i så varmt vann som hendern dine klarer,så tar du den på ungen,kan love deg de blir fort kalde,så fra du er å våter til du kommer tilbake er den bare lunken..!! så er det bare å legge unge..hehe =) Sverger til våtbandasje,guttungen sover så mye bedre nå,og er kjempebra,fordi det kjøler ned,lindrer kløe,samt vanskelig å komme til å klø,og det er mye fuktighet der.
rosa og en blå Skrevet 12. mai 2008 #11 Skrevet 12. mai 2008 ja, det er slik vi og har gjort det.. skal begynne nå igjen..men er litt mer i tvil denne gangen. og hun er 2 år og sta som f når det gjelder på kledning. men bruker du wet wrep? eg tenkte nå og bare bruke body\stilong med en tørr pysjamas over
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. mai 2008 #12 Skrevet 12. mai 2008 bruker vel wet wrap ja..eller hvertfall det som ser ut som bandasjer..hehe..fikk de på Voksentoppen da vi var der for en uke siden,så bare hiver di i vaskemaskin etter bruk,så er de klare for en runde til =) du..kan love deg jeg har verdens mest staeste 3åring,og med han går det bra,han forsto fort at dette var ikke noe å tulle med,han har flere ganger ville ta den av,men når han kommer morgen etter og sier,mamma jeg har sovet godt inatt,så er det verdt kranglingen,hehe =) han har også astma,så før når han våkna pga hoste,så gikk det gjerne utover eksmen også,for da begynte han å klø igjen. har du prøvd alsolomslag? er et flytende middel du har på bandasjene,lar det virke i 20min,så smøring og med nye bandasjer som vårbandasje.. denne alsolen hindre bakertier og slik,fikk to flasker på Voksentoppen,og er en slags eksem behandling,dreper bakterier og slik i eksem,kan nesten sammenligne med feks. pysesept,bare dette er for eksem da.. må vel ha resept for å få det i norge,men de på Voksentoppen sa at tok man turen til sverige fikk man det resept fritt,til entredje del av prisen også. annbefaler det også,men min har som sagt alvorlig eksem,ofte betennelse og åpne store sår,samt eksem prikker på hele kroppen.
rosa og en blå Skrevet 12. mai 2008 #13 Skrevet 12. mai 2008 nei har ikke prøvd.. men det er notert. vi bor i ålesund (laangt til sverige eller voksentoppen) ( syns ikke vi får noen god behandlig.. fe beskejd om elocon, god fuktighetskarem og våtbandasje.. kan eg spør om ka shampo han bruker? -hun er fæl i hodebunnen.. (hun har matallergi som gjør eksemen verre) l illebror har astma og bittelitt eksem som har klart seg med bare fuktighetskrem )) -heldigvis
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. mai 2008 #14 Skrevet 12. mai 2008 vi bruker vanlig shampo for han er ikke plaget i hodet.men bruker olje når han dusjer eller bader,forutenom KP-bad, noe du også burde prøve,skal å kjøpe første flaske på onsdag,eller skal hente den da,måtte bestille da de var fri på apoteke, den gjør de tørre områder på huden brun,slik ser man hvor all eksemen er,pluss det er bra for å desinfisere,kaliumpergamant..eller hva det heter..hehe.. =) fikk resept på elocon vi da vi var på voksentoppen,hvis hun er mye plaget,og har allergi i tilegg,burde dere absolutt bli henvist til Voksentoppen,der blir dere tat på alvor,men må ha henvisning fra spesialist da.. lillebror her har også astma og eksem,men langt fra så ille som storebror,han har jo 3astma diagnoser samt denne alvorlige eksemen,men er så mye bedre nå etter vi var på Voksentoppen,skikkelig god behandling fra leger,fysioteraputer,ernæringsfysiologer,sosionomer,sykepleiere ja..alle,de var bare fantastiske,så råder deg absolutt å prøve å kom dere dit,dere får jo ordentlig behandlingsskjema og alt,noe man uansett skal ha,men sjelden får fra vanlige leger.
rosa og en blå Skrevet 12. mai 2008 #15 Skrevet 12. mai 2008 okej: Hun trenger ikke pr idag KP-bad..(vi har gjort det 2 x tidlegere før hun fylte 1 år) ja, var derfor eg tok kontakt med hudlegen på sykehuset, fordi eg smører elocon NESTEN hver dag, men det hjelper ikke så mye. vet ikke helt om det er sååååå bra for huden med all den kortisonen liksom.. men fikk bare beskejd om våtbandasje til huden er bedre.. (likte ikke svaret, men MÅ ta å gjennomføre det) har for tiden litt skylapper foran øynene. (
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 13. mai 2008 #16 Skrevet 13. mai 2008 men elocon er mye bedre ein flutivate som vi først fikk,fordi elocon bare skal smøre 1gang for dag på eksem,mens flutivate skal smøre 2ganger. Jeg også hadde litt tvil til kortison,men det ble fort glemt etter turen på Voksentoppen =) der fikk jeg også se at slik jeg smurte med kortison var helt feil,jeg smurte rett og slett for lite,og masserte det ikke inn i huden heller,samt jeg hadde ingen anelse om at vi skulle ha fuktighetskrem på etterpå,vi var for første gang hos hudlege nå i februar,før det har de kun vært barneleger,og alle har jo sin mening og hvordan ting skal gjøre,samt hudlegen sa ikke så mye hun heller...ogenda da hadde han pirkker og eksem overalt. men smører man kortison rett så er det mer bivirkninger om man ikke smører med kortison enn om man gjør det,jeg vet,har hatt en haug med pencilinkurer her pga betennelse fordi vi ikke viste at vi skulle smøre med kortison i tide,men nå vet vi bedre og håper vi slipper pencilin mer =) men på behandlingsskjema vårt,skal vi faktisk ha vedlikeholdsbehandling med kortison i opptil 3mnd etter at eksmen har roet seg,trapper ned til kortison 1gang for uka,og trapper ned til midison,om det går da,hvis ikke må vi trappe opp.. har du sett på www.eksemskolen.no mye bra info å finne der,samt en slik trappeskjema,om opp og nedtrapping =)
Paddin Skrevet 13. mai 2008 #17 Skrevet 13. mai 2008 Her startet vi også med Apobase kremene etter vårt Voksentopp besøk. Ukentlige KP bad / Alsol omslag selv i gode perioder er med på å forebygge - noe vi tok med oss hjem fra Voksentoppen og det HJELPER :-) Vi bruker ved forebygging/ etter behandling Hvit vaselin, Locobase, Ceredal i ansikt / Apobase, Ureakrem på kropp / Cosmica hodebunnsgele + 1 gang i uka Fungoral shampoo i hårbunnen. Vi bruker ved behandling Apolar gr 2 i ansikt / Elocon gr 3 på kroppen / Locoid Crelo i hårbunnen. Vi bruker ellers mye våtbandasjer / tubifast. Du kan lese mer om vår eksem hverdag her: http://www.sosken.blogspot.com Du er ikke alene .. stå på :-) Klem fra Søsken mamma.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 13. mai 2008 #18 Skrevet 13. mai 2008 åå..er det du som har den bloggen? har lest mye der jah =) forstår litt hvordan du har det,selv om all eksem er forskjellig fra person til person. Flott å se at det ikke bare var vi som hadde utbytte av turen på voksentoppen,synes de var helt fabelaktige der,og lærte så ufattelig mye nytt!
Paddin Skrevet 13. mai 2008 #19 Skrevet 13. mai 2008 Så hyggelig at du har vært på besøk. Litt terapi for mor å skrive litt om dette + at det er godt å gjøre sykdommen litt mer synlig slik at en ikke føler seg så alene. For det er virkelig noe vi har gjordt i mange år. Eksem er jo så ofte ... BARE eksem i mange folks hode. Ja vårt besøk hos Voksentoppen var virkelig etterlengtet. Etter 6 år med eksem var det vår tur - mye vi allerede kunne og gjorde riktig. Men det var godt å få bekreftelse på dette og selvførgelig ta med seg en nye tips og triks, som helt klart har gjordt hverdagen vår mye bedre. Minner om http://www.aaenorge.com også Forum for astma allergi og eksem. Har desverre ikke satt helt fart ....derfor er det alltid fint med flere deltagere :-)
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 13. mai 2008 #20 Skrevet 13. mai 2008 Vi bruker en krem som heter Essex.
cocochin med to små Skrevet 13. mai 2008 #21 Skrevet 13. mai 2008 Ser du har fått MANGE forskjellige tips. Mitt råd er å komme deg til lege, helst få henvisning til en hudlege, slik at de kan se på eksemet hans og sette i gang et opplegg. Så ber du om å få tett oppfølging slik at de kan endre på opplegget eller skrive ut en annen krem om du ikke ser bedring. Eksem er svært individuelt, og selv om det kan være nyttig å vite hva som har fungert for andre så kan du jo umulig få prøvd alt dette. Å smøre mye med fuktighetskrem for å forebygge er jo bra, men hvilken krem som fungerer for deg må du bare prøve deg frem med. Når eksemet først har kommet så får du det ikke vekk med en fuktighetskrem, da må det som regel kortison til. Dra til lege!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 13. mai 2008 #22 Skrevet 13. mai 2008 Har god tilbakemelding på XM kremene og Zona kremene. Jeg jobber på helsekost. Har hatt eksembarn selv, men da visste jeg ikke om disse kremene, brukte da decubal og locobase på guttungen. Han vokste det heldigvis av seg.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 13. mai 2008 #23 Skrevet 13. mai 2008 ja,ikke sant...ofte er det jo BARE eksem,men som en venninne av meg så klok sa, jeg kjenner ingen andre en du som står opp frivelig kl.03 hver natt bare for å styrke/klø på ryggen til ungene..hehe =) dette var en periode hvor storebror hadde eksem over hele seg,og vi ikek viste det var eksem,for var bare prikker,noen få store flekker. skal jaggu ta en titt på den siden =) takk for linken =) ja,vi gjorde mye rikgtig vi også,men mye feil,og det er ting vi har fått beskjed om fra barnelege vi gjorde riktig..så ble så paff og følte meg litt "dårlig mor,opplegg" da..men de var så flinke å betrygge meg om at dette ikke var min feil,for jeg hadde jo aldri fått opplæring,og når jeg tenker tilbake på at jeg selv måtte be om henvisning dit,og barnelegen da mente de ikke var grunn,åå..blir en smule irritert.,greit han var ganske så fin nå når vi var der,men hadde bilder så de fik kse,og ble litt skjokkert da ja...
Paddin Skrevet 13. mai 2008 #24 Skrevet 13. mai 2008 Så riktig så riktig. Det er jo dette som er så frusterende mange ganger. Hører om ting som fungerer så frytelig bra for andre, men ikke for en selv. Hele veien må en teste ut produkter som kansje vil ha en bedre effekt - noen ganger treffer man heldigvis. Men en er jo alltid på utkikk etter den perfekter kremen for en selv. Vet ikke hvor mye penger som har blitt investert i denne testingen, men en må ikke gi opp. Godt at vi kan være der for hverandre og gi litt tips på veien :-)
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 13. mai 2008 #25 Skrevet 13. mai 2008 paddin,da har jeg registrert meg som bruker på forumet ditt =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå