Gå til innhold

Trenger å klage litt (laaangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulige at jeg overreagerer, men jeg har en venninne som jeg har følt at har vært negativ mot meg den siste tiden. Det hele startet da jeg gikk gravid og hun hele tiden kom med kommentarer om hvor fin form andre var i når de var gravide ("åh, har du vondt i ryggen, så rart da. ... var jo i så god form når hun var gravid"), eller hvor lite andre hadde lagt på seg, at andre så så bra ut under graviditeten, brukte samme buksene under hele graviditeten (kom i forbindelse med at jeg kommenterte at buksene mine strammet), osv. I tillegg himlet hun med øynene hvis vi var i selskap og jeg snakket om graviditeten, hvisket tydelig bak min rygg osv. Jeg snakket ikke så mye om graviditeten heller, men vi forstod raskt at det var misunnelse som lå bak (hun er forresten gravid selv nå).

Etter at jeg fødte har kommentarene gått mer på hvor fort andre hun kjenner har gått ned i vekt, kommet inn i sine egne klær osv. F.eks av typen "åh, går du fortsatt i mammabukser, ... kom inn i sine vanlige klær med en gang etter fødselen". Jeg tar meg ikke så nær av disse kommentarene, delvis fordi jeg ikke gikk så mye opp under graviditeten og nå etter tre måneder er jeg tilbake på startvekten. Men selvfølgelig, noe av muskelmassen er borte, magen er slapp og hoftene er bredere enn hva de var før fødselen.

Det som irriterer meg er at hun i det siste har rettet kritikken mot sønnen min, i form av å fortelle hvor snille/smilende/blide alle andres barn er når min gutt gråter. I går var vi sammen med noen andre venner som også har baby og da gikk hun faktisk hele dagen og snakket om hvor smilende det barnet var, mens min lille sønn som lå og strålte og gjorde alt for å få oppmerksomhet ikke fikk et positivt ord (ikke fordi at han hadde forstått det uansett, men...). Helt på slutten sa hun til det andre barnet at det var så snillt, og snudde seg så til min sønn og sa "du blir sikkert snill du også når du bare blir stor nok til å forstå hvor bra du har det...!" Og idag fortalte hun noen andre venner av oss hvor snill den andre babyen hadde vært, men at hun visste ikke hva som gikk av min sønn, han hadde jo bare furtet og hylskreket...! I en annen kommentar sa hun at "det kunne jo være at vår gutt var trøtt hver gang de var på besøk siden han alltid var så sur". Jeg ble ganske fornærmet, men fortalte rolig at jeg syntes hun var urettferdig overfor vår sønn siden grunnen til at han gråt igår var at han slo seg (fingeren hovnet opp og blødde litt, da er det klart at en tre mnd gammel gutt gråter!).

Jeg er sikkert en skikkelig hønemor nå, men jeg skal takle kommentarer mot min egen person, men ikke slike som er rettet mot min sønn. Spesielt ikke siden han faktisk er en veldig smilende gutt og at vi får veldig mange kommentarer fra andre som går nettopp på hvor glad han er.

Føler meg allerede mindre irritert, var godt å få ut frustrasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du fortsetter å være sammen med denne "venninnen" fordi?

Hadde aldri orket å være sammen med noen som var så stygge med meg. Og når hun "angriper" sønnen din går hun laaaangt over grensen.

Skrevet

Åhh.. Jeg hater sånne kjerringer som absolut skal sammenligne og liksom favorisere i en eller annen retning. Jeg hadde tatt det opp med henne, konfrontert henne med instillinga. Hun er sikkert ei sånn skravlehøne, som hater seg selv så intenst at hun hele tida må rakke ned på andre. Kanskje hun har godt av å bli fortalt hvordan hun oppfattes?

Jeg har hatt noen sånne venninner jeg også, men har heldigvis kuttet dem ut. Jeg har konkludert med at jeg ikke trenger slike folk i livet mitt.

Skrevet

jeg hadde sagt til henne akkurat hva du har på hjertet der og da.. å som sagt over her,kuttet ut denne personen helt..gud jeg hadde blitt forbanna

Skrevet

dette må du ikke finne deg i!!! sønnen din er for liten til å forstå det nå, men det kommer en tid hvor han kommer til å ta seg nær av det hun sier og kommer ikke til å forstå hvorfor hun ikke liker ham. jeg hadde aldrig utsatt mitt barn for en person som så tydelig er ute etter å nedgjøre og såre.

Skrevet

HI her.

Godt å høre at det er flere som hadde reagert, og ikke bare meg som er nærtakende. Vi har flere ganger det siste året diskutert om vi burde kutte henne ut, men det er ikke så enkelt. Delvis fordi min samboer og hennes jobber sammen. Vi har kjent ham siden før de ble sammen og han er en god venn. Etter at de møttes ble også jeg og hun venner, men det siste året har vi naturlig nok ikke trivdes like godt i hennes selskap.

Jeg og sambo har aldri hatt en stor omgangskrets, men heller få og nære venner. De siste årene har fire av våre nærmeste vennepar flyttet i tillegg til ett par single venner. Det gjør at vi ikke har så mange venner igjen her vi bor og det er ikke bare lett å bli kjent med nye folk. Det er selvfølgelig ingen god grunn i seg selv til å opprettholde vennskapet, men det gjør terskelen høyere for å kutte kontakten helt.

Men som sagt, frekke kommentarer som er rettet mot meg kan jeg la passere, men ikke når hun går på babyen min, så det blir nok til at vi vil ha mindre med dem å gjøre i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...