Gå til innhold

Hva har jeg rett på av penger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin i begynnelsen av januar.

Jeg er sammen med BF men vi bor ikke sammen, jeg går på skole men har ikke rett på fødselsstipend fra lånekassen pga jeg har ikke rett til lån eller stipend nå..

Får jeg da kontantstøtten og overgangsstønad ? Eller kun kontantstøtten siden jeg er sammen BF ?

Sambo har netopp kjøpt seg leilighet men den er ikke ferdig før om 1 år, vi har snakket om og flytte sammen, men er redd for det økonomiske. Vil det lønne seg og flytte sammen ? Mamma vil bare jeg skal fortsette og bo hjemme med tanke på att jeg har faktisk ikke peiling på babyer og denne ungen her var veldig uplanlagt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ha bodd hjemme, da har du rett på overgangs stønad og du har god hjelp av dine foreldre! Lykketil ihvertfall

Skrevet

jeg ville ikke bodd hjemme av den grunnen til at du ikke hr peil på babyer,men ville blitt boende hjemme hos foreldrene mine hvis jeg gikk på skole,eller trengte ekstra hjelp.

jeg venter selv nr2 og førstemann var uplanlagt og jeg hadde passet barn før,men det var jo ikke i nærheten av det jeg trodde det var.

når du bor hjemme vil også foreldrene dine bry seg om hva du gjør og åssen du gjør det.

du vil ikke få den formen for privat liv som det du ville hatt ved og ikke ho hjemme.

ønsker deg masse lykketil

Skrevet

Du ha ikke krav på kontantstøtte. Det er noe du kan få etter barneter fylt 1år, og du ikke har han i barnehage

Men du kan få engansstønad på 32000(?)

Så leng du bor uten bf så tror jeg du kan få overgansstønad også, litt usikker pga at dere er sammen. Men så lenge du har den daglig omsorgen alene(altså uten bf) så tror jeg du har krav på det.

Hvorfor har du ikke krav på fødselstipend? Du skal vel få det så lenge du har vært student over 6mnd

Skrevet

HI her, har ikke rett pga jeg ikke er rettselev..Trodde det ikke gikk ann, men har hørt om flere som det også har skjedd med. Ringte selv til lånekassen og prata med dem og dem sa att dem ikke kunne love meg noe som helst, eneste jeg hadde rett på var ett forsørgerstipend ?? Eller tar jeg helt feil nå..

Mange som sier jeg bare kan bo sammen med BF og si jeg bor alene, men jeg synest det blir helt feil. Både med tanke på att jeg ikke har peiling på babyer og jeg vil ikke snylte staten på penger. Da vil jeg heller bo hjemme med mamma og få overgangsstønaden på "riktig vis"

Skrevet

Noen andre som vet ?

Skrevet

Overgangsstønad er for de som ER alene om omsorgen! Er du sammen med BF, så er du ikke alene selv om dere ikke bor sammen. Jeg regner med at han uansett kommer til å "overnatte" og å ta del i barnet daglig? Da er du ikke alene. Jeg kan ikke velge slik som du, jeg er helt alene om alt som har med ungen å gjøre. Og hadde jeg sagt at jeg var sammen med BF, så hadde jeg mistet overgangsstønaden.

Det blir ikke "riktig vis", når du selv velger hva som er økonominsk mest gunstig for dere...... dere er jo sammen.... etisk sett er det ikke riktig, men faktisk kan du sikkert klare å "snike til deg" overgangsstønaden. Det spørs bare hva du sier til NAV. Men feil er det.

Du har faktisk bare rett på en barnetrygd fra barnet er født, og en engangsstønad på ca 33 000,-, siden du ikke får foreldrepenger(denne kan du få utbetalt inntil 2 måneder før termin).

Og når barnet er 1 år, kan du få kontantstøtte, såfremt du ikke har ungen i statsstøttet barnehage.

Skrevet

Dette er tull og tøys, NN 22:25 og farget av din egen erfaring vil jeg påstå! Man har rett på overgangsstønad så lenge man ikke bor sammen med barnefar!

At de kanskje vil holde et ekstra oppsyn med dere hvis du forteller de at dere er sammen, er en annen sak. Men det er om dere BOR SAMMEN som er vesentlig. Du får også barnetrygd for to barn, så det blir ca 2000,- -samt hvis du får deg egen leilighet (som jeg absolutt ville anvefale deg), så kan du søke om bostøtte.

Skolesituasjonen din kjenner jeg ikke til, men vil nok engang påpeke at jeg tror nok du bør prøve å klare deg på egen hånd, finne din egen leilighet. Blir for dumt å belage seg på sine egne foreldre, når man skal bli mamma selv, spør du meg! Om man har erfaring med barn fra før er lite relevant når det kommer til sitt eget barn :-). Dette klarer både du og kjæresten din bra!

Lykke til!

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å flytte ut fra mamma, og inn i egen leilighet. Gi beskjed til nav at du er sammen med bf, men at dere ikke bor sammen.

Motta OS i ett år og kom deg ut i utdanning igjen.

Din mor skal få slippe å bo sammen med datteren og barnebarnet sitt, hun er tross alt ferdig med babyer nå.

Skrevet

HI her :)

Og finne en egen leilighet er uaktuelt! Her er ingenting ledig, og vist her først er noe ledig så er et for en 7-8000 og det har jo jeg ikke råd til!

Eneste muligheten jeg har er og bo med mammaen min eller og få låne leiligheten til pappaen min, han er nesten aldri hjemme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...